Työajanseurannan kehittäminen: Case Porin perusturva
Tuoriniemi, Satu (2020)
Tuoriniemi, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091320408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091320408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työajanseurantaa Porin perusturvassa. Opinnäytetyössä selvitettiin työajanseurannan nykytilaa sekä kehittämisen tarpeita esimiesnäkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdyttiin henkilöstösuunnitteluun ja tietojärjestelmien rooliin henkilöstösuunnittelussa päivittäisen esimiestyön näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin työajanseurantaan ja sitä ohjaavaan lainsäädäntöön. Esimiestyötä tarkasteltiin teemoilla: esimiehen vastuut ja velvollisuudet, tasapuolisuuden toteuttaminen, ongelmiin puuttuminen ja työajanseurannan hyödyntäminen päivittäisessä henkilöstösuunnittelussa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä olivat kaksi kyselyä, dokumenttianalyysi ja avoin haastattelu. Ensimmäinen kysely toteutettiin valikoidulle esimiesjoukolle ja sillä haluttiin saada käsitys työajanseurannan nykytilasta organisaatiossa. Toinen kysely suunnattiin kaikille organisaatiossa esimiestyötä tekeville ja sillä haluttiin saada tietoa esimiesten tarpeista työajanseurannan kehittämiselle. Dokumenttianalyysin kohteena oli työajanseurantaan liittyvät organisaation ohjeet esimiehille. Haastattelukohteena oli toisen sote-organisaation esimies, ja haastattelulla haluttiin saada tietoa työajanseurannan kokemuksista esimiehen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotukset työajanseurannalle Porin perusturvassa. Yhteenvetona tuloksista voitiin todeta, että esimiehet toivoivat mahdollisuutta seurata kaikkien alaistensa työaikaa tasapuolisesti, mahdollisuutta oman työaikansa tehostamiseen, työvuorojen henkilöstövahvuuden reaaliaikaiseen seurantaan, sekä työajanseurannan integraatiota palkanmaksujärjestelmään. Opinnäytetyön tuloksista voitiin päätellä, että organisaatiossa on tarvetta yhtenäistää työajanseurantaa ottamalla käyttöön yksi järjestelmä koko organisaatiossa ja kehittämällä integraatiota muihin henkilöstötietojärjestelmiin. The purpose of this thesis was to develop the working hours monitoring in Social and healthcare division of Pori. In this thesis examined the present state of working hours monitoring in Social and Healthcare division of Pori and needs for developing it from the manager’s point of view.
In theoretical part of the research orientated into human resource planning and role of human resource information technology in daily managerial work. Managerial work orientated in themes: manager’s duties and responsibilities, implementing equality, intervening to problems and utilization of working hours monitoring in a daily human resource planning Research made by qualitative methods and the type of approach was case study. Data collection methods were two questionnaire surveys, document analysis and open interview. First questionnaire survey made to specific managers and the aim was to get understanding of the present state of working hours monitoring in the organization. Second questionnaire survey made to all of the managers and the aim was to get the information about managers’ needs for developing of the working hours monitoring. Target of the document analysis were organisation´s instructions of the working hours monitoring for the managers. Open interview was made to a manager from another social- and healthcare organization and the aim was to get the information about experiences of working hours monitoring from the managers point of view.
The purpose of this thesis was to produce the suggestions of developing the working hours monitoring in Social and healthcare division of Pori. The summary of the results are, that mangers wish to have a possibility to monitor all of their workers working hours equally, possibility to improve efficiency of their own working time, possibility to a real time monitoring of the manpower in every working shift and working hours system integration to the payroll system. As a result were able to make a conclusion, that there is a need to unify working hours monitoring by taking in to use a one system for the whole organization and developing integration to other human resource information systems.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdyttiin henkilöstösuunnitteluun ja tietojärjestelmien rooliin henkilöstösuunnittelussa päivittäisen esimiestyön näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin työajanseurantaan ja sitä ohjaavaan lainsäädäntöön. Esimiestyötä tarkasteltiin teemoilla: esimiehen vastuut ja velvollisuudet, tasapuolisuuden toteuttaminen, ongelmiin puuttuminen ja työajanseurannan hyödyntäminen päivittäisessä henkilöstösuunnittelussa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä olivat kaksi kyselyä, dokumenttianalyysi ja avoin haastattelu. Ensimmäinen kysely toteutettiin valikoidulle esimiesjoukolle ja sillä haluttiin saada käsitys työajanseurannan nykytilasta organisaatiossa. Toinen kysely suunnattiin kaikille organisaatiossa esimiestyötä tekeville ja sillä haluttiin saada tietoa esimiesten tarpeista työajanseurannan kehittämiselle. Dokumenttianalyysin kohteena oli työajanseurantaan liittyvät organisaation ohjeet esimiehille. Haastattelukohteena oli toisen sote-organisaation esimies, ja haastattelulla haluttiin saada tietoa työajanseurannan kokemuksista esimiehen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotukset työajanseurannalle Porin perusturvassa. Yhteenvetona tuloksista voitiin todeta, että esimiehet toivoivat mahdollisuutta seurata kaikkien alaistensa työaikaa tasapuolisesti, mahdollisuutta oman työaikansa tehostamiseen, työvuorojen henkilöstövahvuuden reaaliaikaiseen seurantaan, sekä työajanseurannan integraatiota palkanmaksujärjestelmään. Opinnäytetyön tuloksista voitiin päätellä, että organisaatiossa on tarvetta yhtenäistää työajanseurantaa ottamalla käyttöön yksi järjestelmä koko organisaatiossa ja kehittämällä integraatiota muihin henkilöstötietojärjestelmiin.
In theoretical part of the research orientated into human resource planning and role of human resource information technology in daily managerial work. Managerial work orientated in themes: manager’s duties and responsibilities, implementing equality, intervening to problems and utilization of working hours monitoring in a daily human resource planning Research made by qualitative methods and the type of approach was case study. Data collection methods were two questionnaire surveys, document analysis and open interview. First questionnaire survey made to specific managers and the aim was to get understanding of the present state of working hours monitoring in the organization. Second questionnaire survey made to all of the managers and the aim was to get the information about managers’ needs for developing of the working hours monitoring. Target of the document analysis were organisation´s instructions of the working hours monitoring for the managers. Open interview was made to a manager from another social- and healthcare organization and the aim was to get the information about experiences of working hours monitoring from the managers point of view.
The purpose of this thesis was to produce the suggestions of developing the working hours monitoring in Social and healthcare division of Pori. The summary of the results are, that mangers wish to have a possibility to monitor all of their workers working hours equally, possibility to improve efficiency of their own working time, possibility to a real time monitoring of the manpower in every working shift and working hours system integration to the payroll system. As a result were able to make a conclusion, that there is a need to unify working hours monitoring by taking in to use a one system for the whole organization and developing integration to other human resource information systems.