Laatujohtaminen Suomen Opasliitossa
Karjalainen, Kyösti (2020)
Karjalainen, Kyösti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Suomen Opasliitto ry:n johtamisen laadullisia
menetelmiä ja toimintatapoja sekä niiden soveltamista järjestötoiminnan johtamiskulttuurin kehittämisessä.
Aiheen valinta perustui omiin lähtökohtiin tavoitteena herättää kehitysideoita kohdeorganisaation hallinnollisen johtamisen laadullisiin menetelmiin ja niiden kehittämiseen ja matkailualan muuttuvan vaatimustason mukana seuraamiseen. Laadullisen johtamisen kehittämisellä voidaan saavuttaa valtakunnallista laadukasta
koulutusta, jäsentiedottamista ja edunvalvontaa sekä vastata niihin kohdistuviin
odotuksiin.
Tutkimuksen kohteena on organisaation johtamisen laadullinen toiminta johdon
ja jäsenten välillä, tiedonkulun saumaton toiminta, laadunvalvonnan merkitys
koulutuksissa ja auktorisoinneissa sekä näiden mahdolliset kehittämiskohteiden
määrittely.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita ja havainnointia. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on, miten johdon laadullinen johtaminen toteutuu ja alakysymyksillä pyritään
löytämään vastauksia, miten sitä voidaan kehittää. Opinnäytetyössä käsitellään
organisaation johdon laadullisten menetelmien perustan periaatteita ja syvällisempiä tutkimuksen yhteydessä sovellettavia johtamisen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin jäsenkyselyllä sekä omiin Opasliitossa syventävän työharjoittelun aikana tehtyihin havaintoihin.
Tutkimuksen aikana havaittavista kehittämisen kohteista liittyy toimeksiantajaorganisaation nykyisiin toimintatapoihin ja niiden järkevöittämiseen sekä yhdenmukaistamiseen. Laadullisella hallinnon johtamismenetelmällä sekä toimintojen
standardoinnilla voidaan poistaa turhaa manuaalista työtä ja nopeuttaa tiedonkulkua ja laadullisten arvolupausten täyttämistä.
Oman havainnointini ja kyselyihin tulleiden vastausten yhteenvetona päättelen,
ettei laatujohtaminen ole Opasliiton strategiassa, eikä sitä ole mielletty käytännön
toiminnoissa. Kuitenkin Opasliitossa puhutaan laadusta opastamisessa, koulutuksessa ja näyttöjen arvioinneissa, mutta ei Opasliiton johtamisessa. The aim of the thesis was to research the qualitative methods and operating
methods of the Finnish Guide Association and their application in the development of the management culture of organizational activities.
The choice of the topic was based in my own starting points with the aim of arousing development ideas for the qualitative methods of the target organisation's administrative management and their development and keeping up with the changing level of requirements in the tourism industry. The development of quality management can achieve nationwide high-quality training, member information and
control interests, and meet expectations
The research focuses is the qualitative functioning of organizational management
between management and members, the seamless operation of information flow,
the importance of quality control in training and authorizations, and as well as the
definition of these possible areas for development
The research was carried out using qualitative research methods and data collection methods was used questionnaires and observations. The main question
of the thesis is how the qualitative management of management is implemented
and the sub-questions aim to find answers, how it can be developed. The thesis
deals with the principles of the basis of the qualitative methods of organizational
management and more in-depth management methods applied in connection
with research. The material of the research was collected through a membership
survey and my own observations made during the in-depth internship at the
Guide Association.
Among the areas for development observed during the research are the current
operating methods of the client organization and their rationalization as well as
harmonization. A high-quality management method and standardization of operations can eliminate unnecessary manual work and speed up the flow of information and the fulfillment of qualitative value promises.
Summarizing my own observations and the responses to the questionnaires, I
conclude that quality management is not a strategy of the Guide Association and
has not been perceived in practical activities. However, the Guide Association
talks about quality in guidance, training, and screen evaluations, but not in Guide
Association management
menetelmiä ja toimintatapoja sekä niiden soveltamista järjestötoiminnan johtamiskulttuurin kehittämisessä.
Aiheen valinta perustui omiin lähtökohtiin tavoitteena herättää kehitysideoita kohdeorganisaation hallinnollisen johtamisen laadullisiin menetelmiin ja niiden kehittämiseen ja matkailualan muuttuvan vaatimustason mukana seuraamiseen. Laadullisen johtamisen kehittämisellä voidaan saavuttaa valtakunnallista laadukasta
koulutusta, jäsentiedottamista ja edunvalvontaa sekä vastata niihin kohdistuviin
odotuksiin.
Tutkimuksen kohteena on organisaation johtamisen laadullinen toiminta johdon
ja jäsenten välillä, tiedonkulun saumaton toiminta, laadunvalvonnan merkitys
koulutuksissa ja auktorisoinneissa sekä näiden mahdolliset kehittämiskohteiden
määrittely.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita ja havainnointia. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on, miten johdon laadullinen johtaminen toteutuu ja alakysymyksillä pyritään
löytämään vastauksia, miten sitä voidaan kehittää. Opinnäytetyössä käsitellään
organisaation johdon laadullisten menetelmien perustan periaatteita ja syvällisempiä tutkimuksen yhteydessä sovellettavia johtamisen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin jäsenkyselyllä sekä omiin Opasliitossa syventävän työharjoittelun aikana tehtyihin havaintoihin.
Tutkimuksen aikana havaittavista kehittämisen kohteista liittyy toimeksiantajaorganisaation nykyisiin toimintatapoihin ja niiden järkevöittämiseen sekä yhdenmukaistamiseen. Laadullisella hallinnon johtamismenetelmällä sekä toimintojen
standardoinnilla voidaan poistaa turhaa manuaalista työtä ja nopeuttaa tiedonkulkua ja laadullisten arvolupausten täyttämistä.
Oman havainnointini ja kyselyihin tulleiden vastausten yhteenvetona päättelen,
ettei laatujohtaminen ole Opasliiton strategiassa, eikä sitä ole mielletty käytännön
toiminnoissa. Kuitenkin Opasliitossa puhutaan laadusta opastamisessa, koulutuksessa ja näyttöjen arvioinneissa, mutta ei Opasliiton johtamisessa.
methods of the Finnish Guide Association and their application in the development of the management culture of organizational activities.
The choice of the topic was based in my own starting points with the aim of arousing development ideas for the qualitative methods of the target organisation's administrative management and their development and keeping up with the changing level of requirements in the tourism industry. The development of quality management can achieve nationwide high-quality training, member information and
control interests, and meet expectations
The research focuses is the qualitative functioning of organizational management
between management and members, the seamless operation of information flow,
the importance of quality control in training and authorizations, and as well as the
definition of these possible areas for development
The research was carried out using qualitative research methods and data collection methods was used questionnaires and observations. The main question
of the thesis is how the qualitative management of management is implemented
and the sub-questions aim to find answers, how it can be developed. The thesis
deals with the principles of the basis of the qualitative methods of organizational
management and more in-depth management methods applied in connection
with research. The material of the research was collected through a membership
survey and my own observations made during the in-depth internship at the
Guide Association.
Among the areas for development observed during the research are the current
operating methods of the client organization and their rationalization as well as
harmonization. A high-quality management method and standardization of operations can eliminate unnecessary manual work and speed up the flow of information and the fulfillment of qualitative value promises.
Summarizing my own observations and the responses to the questionnaires, I
conclude that quality management is not a strategy of the Guide Association and
has not been perceived in practical activities. However, the Guide Association
talks about quality in guidance, training, and screen evaluations, but not in Guide
Association management