Aggression Replacement Training – menetelmä erityisopetuksessa: Kuinka menetelmä sopii vaativan erityisen tuen oppilaitokseen?
Färm, Tom (2020)
Färm, Tom
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420436
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka Aggression Replacement Training -menetelmä sopii vaativan erityisen tuen oppilaitokseen. Tilaajana tälle opinnäytetyölle on Suomen ART -yhdistys. ART on ryhmämuotoinen menetelmä, joka on suunnattu aggressiivisesti tai vetäytyvästi käyttäytyville henkilöille. Aggressiivisuus voidaan tiivistää käyttäytymiseksi, jonka tarkoituksena on aiheuttaa toiselle harmia ja jossa ei toisen tunteista välitetä. Välillä voidaan tarvita aggressiivista käyttäytymistä, mutta se pitäisi voida suhteuttaa tilanteeseen ja kanavoida oikein.
Opinnäytetyö toteutettiin Ammattiopisto Spesiassa, joka on vaativan erityisen tuen ammattioppilaitos. Opiskelijoilla on tarve erityisopetukseen erilaisten syiden takia. ART-ryhmään tulleet opiskelijat olivat tulleet vapaaehtoisesti ja opettajiensa suosituksella ja suostumuksella.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja aineisto kerättiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta käyttämällä. Jokainen ryhmäkerta on raportoitu. Ryhmäläisille oli oma kyselylomake ja myös ryhmäläisten vastuuopettajille toimitettiin oma kyselylomake, jossa kysyttiin ryhmän vaikutuksesta opiskelijoihin.
Tuloksissa havaittiin joidenkin kohdalla muutoksia konfliktitilanteiden hoitoon sekä sosiaalisten taitojen kohentumista. Osan kohdalla muutokset eivät olleet niin selkeästi havaittavia, mutta ryhmä koettiin hyväksi ja mieluisaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin Ammattiopisto Spesiassa, joka on vaativan erityisen tuen ammattioppilaitos. Opiskelijoilla on tarve erityisopetukseen erilaisten syiden takia. ART-ryhmään tulleet opiskelijat olivat tulleet vapaaehtoisesti ja opettajiensa suosituksella ja suostumuksella.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja aineisto kerättiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta käyttämällä. Jokainen ryhmäkerta on raportoitu. Ryhmäläisille oli oma kyselylomake ja myös ryhmäläisten vastuuopettajille toimitettiin oma kyselylomake, jossa kysyttiin ryhmän vaikutuksesta opiskelijoihin.
Tuloksissa havaittiin joidenkin kohdalla muutoksia konfliktitilanteiden hoitoon sekä sosiaalisten taitojen kohentumista. Osan kohdalla muutokset eivät olleet niin selkeästi havaittavia, mutta ryhmä koettiin hyväksi ja mieluisaksi.