”AVOINTA KANSSAKÄYMISTÄ MATALALLA KYNNYKSELLÄ” Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö uutta päiväkotia avattaessa
Huhta, Maria; Terho, Tuukka (2020)
Huhta, Maria
Terho, Tuukka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520459
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Maria Huhta & Tuukka Terho
“Avointa kanssakäymistä matalalla kynnyksellä” -Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö uutta päiväkotia avattaessa.
75 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
+Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten uutta päiväkotia avattaessa vanhempien ja päiväkodin välinen yhteistyö toteutui. Työelämäyhteistyökumppanina toimi yksityinen päiväkoti Uudellamaalla. Tutkimuksessa kerättiin tietoa vanhemmilta, jotka ovat olleet päiväkodin asiakkaina avauksesta, elokuusta lähtien. Tutkimustuloksia on tarkoitus hyödyntää avatessa uusia päiväkoteja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake jaettiin 15 vanhemmalle päiväkodin vanhempainillassa tammikuussa 2020. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu seitsemän vanhemman vastauksista. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja jaettiin viideksi eri teemaksi.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vanhemmat kokevat tärkeäksi olla osallisena sekä päiväkotia avattaessa, että sen jälkeen. Yhteistyötä edistävinä asioina nousivat esille johtajan läsnäolo avauksessa, lapsen ja perheen yksilöllinen huomiointi erilaisissa tilanteissa sekä tiedottaminen. Haasteellisina tekijöinä koettiin tiedottamisen katkonaisuus ja yleinen epäselkeys päiväkotia avattaessa, sijaishenkilöstöprosessin näkymättömyys vanhemmille ja sijaishenkilöstön organisointi avauksessa sekä johtajan työnkuvan epäselvyys.
Vanhemmat toivat esille kehittämisideoita osallisuuden ja yhteistyön parantamiseksi, kuten vanhempaintoimikunnan perustaminen sekä viestintäsuunnitelman laatiminen.
Johtopäätöksinä voidaan nähdä, että vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö uuden päiväkodin avauksessa on haastavaa, mikäli se ei ole suunnitelmallista. Yhteistyö vaatii toimivaa ja selkeää tiedottamista, sekä selkeää työnjakoa. Vanhemmat toivoivat myös voivansa osallistua ja vaikuttaa päiväkodin toimintaan jo päiväkodin suunnitteluvaiheessa.
Tutkimus tuki sen tekijöiden ammatillista kasvua, auttoi ymmärtämään vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä ja sai pohtimaan voisiko vanhempia osallistaa jo päiväkotia suunniteltaessa?
Asiasanat: Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, osallisuus, varhaiskasvatus, vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa. ABSTRACT
Maria Huhta & Tuukka Terho
“Open interaction with a low threshold”- Co-operation with parents in opening process of a new day care center
75 Pages and 3 appendices
Autumn 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
This thesis examines how co-operation with parents works throughout the opening process of a new day care center. The collaborating partner of this thesis was private daycare center in Uusimaa. In research information has collected from the parents who have been customers since the day care center opening process, in August began. The results of this research are going to be utilized later when opening new day care centers.
The data of this research was collected by using inquiry form, which was given for 15 parents at the day care center`s parents evening in January 2020. The data of this research consists of seven parents interviews. The answers from interviews were analysed by using analysis of the content and divided to five different themes.
The major outcome of this research was that parents experience their involvement important in the day care center opening process and after the process. Themes that parents saw supporting co-operation were leader`s presence in opening process, individual attention for child and family in different kind of situations and informing. Challenging themes parents saw informing and general unclarity in opening process, using substitute workers in the opening process and leader`s unclear job description.
Parents gave ideas how to develop the co-operation and involvement between parents and the day care center, example creating parents’ association and setting informing plan.
In conclusion, co-operation with parents in opening a new day care center is challenging, if it's not planned well. Co-operation with parents needs effective and clear informing and clear division of the work. In conclusion, parents also wished to be more involved already when planning a new day care center.
The research supported professional growth of its authors and helped realize how important co-operation between the parents and the day care center is.
Key words: Early childhood education, co-operation with parents, involvement, parent’s involvement in early childhood education.
Maria Huhta & Tuukka Terho
“Avointa kanssakäymistä matalalla kynnyksellä” -Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö uutta päiväkotia avattaessa.
75 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
+Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten uutta päiväkotia avattaessa vanhempien ja päiväkodin välinen yhteistyö toteutui. Työelämäyhteistyökumppanina toimi yksityinen päiväkoti Uudellamaalla. Tutkimuksessa kerättiin tietoa vanhemmilta, jotka ovat olleet päiväkodin asiakkaina avauksesta, elokuusta lähtien. Tutkimustuloksia on tarkoitus hyödyntää avatessa uusia päiväkoteja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake jaettiin 15 vanhemmalle päiväkodin vanhempainillassa tammikuussa 2020. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu seitsemän vanhemman vastauksista. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja jaettiin viideksi eri teemaksi.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vanhemmat kokevat tärkeäksi olla osallisena sekä päiväkotia avattaessa, että sen jälkeen. Yhteistyötä edistävinä asioina nousivat esille johtajan läsnäolo avauksessa, lapsen ja perheen yksilöllinen huomiointi erilaisissa tilanteissa sekä tiedottaminen. Haasteellisina tekijöinä koettiin tiedottamisen katkonaisuus ja yleinen epäselkeys päiväkotia avattaessa, sijaishenkilöstöprosessin näkymättömyys vanhemmille ja sijaishenkilöstön organisointi avauksessa sekä johtajan työnkuvan epäselvyys.
Vanhemmat toivat esille kehittämisideoita osallisuuden ja yhteistyön parantamiseksi, kuten vanhempaintoimikunnan perustaminen sekä viestintäsuunnitelman laatiminen.
Johtopäätöksinä voidaan nähdä, että vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö uuden päiväkodin avauksessa on haastavaa, mikäli se ei ole suunnitelmallista. Yhteistyö vaatii toimivaa ja selkeää tiedottamista, sekä selkeää työnjakoa. Vanhemmat toivoivat myös voivansa osallistua ja vaikuttaa päiväkodin toimintaan jo päiväkodin suunnitteluvaiheessa.
Tutkimus tuki sen tekijöiden ammatillista kasvua, auttoi ymmärtämään vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä ja sai pohtimaan voisiko vanhempia osallistaa jo päiväkotia suunniteltaessa?
Asiasanat: Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, osallisuus, varhaiskasvatus, vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa.
Maria Huhta & Tuukka Terho
“Open interaction with a low threshold”- Co-operation with parents in opening process of a new day care center
75 Pages and 3 appendices
Autumn 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
This thesis examines how co-operation with parents works throughout the opening process of a new day care center. The collaborating partner of this thesis was private daycare center in Uusimaa. In research information has collected from the parents who have been customers since the day care center opening process, in August began. The results of this research are going to be utilized later when opening new day care centers.
The data of this research was collected by using inquiry form, which was given for 15 parents at the day care center`s parents evening in January 2020. The data of this research consists of seven parents interviews. The answers from interviews were analysed by using analysis of the content and divided to five different themes.
The major outcome of this research was that parents experience their involvement important in the day care center opening process and after the process. Themes that parents saw supporting co-operation were leader`s presence in opening process, individual attention for child and family in different kind of situations and informing. Challenging themes parents saw informing and general unclarity in opening process, using substitute workers in the opening process and leader`s unclear job description.
Parents gave ideas how to develop the co-operation and involvement between parents and the day care center, example creating parents’ association and setting informing plan.
In conclusion, co-operation with parents in opening a new day care center is challenging, if it's not planned well. Co-operation with parents needs effective and clear informing and clear division of the work. In conclusion, parents also wished to be more involved already when planning a new day care center.
The research supported professional growth of its authors and helped realize how important co-operation between the parents and the day care center is.
Key words: Early childhood education, co-operation with parents, involvement, parent’s involvement in early childhood education.