Seuranta ja arviointi osana perehdytystä
Halttunen, Tarja (2020)
Halttunen, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120861
Tiivistelmä
Hyvä perehdytys ei kestä vain viikkoa ja sisällä ainoastaan organisaation, kollegoiden ja työtehtävän esittelyä pääpiirteittäin. Hyvä perehdytys on systemaattisesti suunniteltu tapahtumasarja alkaen uuden tulokkaan ensimmäisestä työpäivästä loppuen perehdytysjakson päättävään palautekeskusteluun. Hyvällä perehdytyksellä viestitetään uudelle tulokkaalle, että hän on tervetullut, häntä tarvitaan ja arvostetaan. Näin luodaan hyvä pohja positiiviselle työnimulle, jolloin motivoituminen ja sitoutuminen omaa työtä ja koko organisaatioita kohtaan lisääntyvät. Hyvin suunniteltu ja loppuun asti viety perehdytys mm. nopeuttaa oppimista, lisää työhyvinvointia ja jaksamista, vaihtuvuus pienenee ja virheiden määrä vähenee, jolloin myös korjaamisesta syntyneet kustannukset pienenevät. Kaikki nämä tekijät näkyvät suoraan yrityksen tuloksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda N-Cleanille, joka on siivousalan yritys, räätälöity seuranta- ja arviointijärjestelmä osaksi olemassa olevaa perehdytyssuunnitelmaa. Työlle oli tilaus, sillä toimiessani ao. yrityksessä Etelä-Suomen alueen palvelujohtajana alueeni palvelupäälliköt toivoivat tätä järjestelmää, koska yrityksessä oli suuri työvoiman vaihtuvuus, mikä lisäsi työn kuormitusta ja söi kannattavuutta. Menetelmänä opinnäytetyössäni käytin strukturoitua haastattelumenetelmää avoimin kysymyksin, jolloin sain tarvittavan ja oleellisen tiedon kehitettävää järjestelmää silmällä pitäen. Vastaajiksi valikoitui 23 eri tasolla olevaa esimiestä; palvelupäälliköitä, kohdepäälliköitä ja kohde-esimiehiä. Näin sain vastauksiin laajan näkemyksen kehityksen kohteena olevan seuranta- ja arviointijärjestelmän tulevasta sisällöstä, jotta se mahdollisimman hyvin palvelisi juuri kyseistä yritystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuin aluksi perus perehdytyksen lainalaisuuksiin, joista tärkeinä osioina työni kannalta pidin työnimun ja sitouttamisen vahvistamista hyvän perehdytyksen avulla. Tämän jälkeen perehdyin oppimista tukevan seurannan ja arvioinnin sekä näihin perustuvan palautteen antoa käsittelevään kirjallisuuteen.
Empiirinen tutkimus haastattelukysymyksineen nojaavat sekä teoriaan että annettuihin tavoitteisiin. Saamieni tulosten perusteella kehitin toivotunlaisen seuranta- ja arviointijärjestelmän. Sisällytin järjestelmään myös tärkeänä osana tulokkaan oman itsearvioinnin sekä palautteen annon ABC-ohjeet työssä oppimista tukevan palautekeskustelun tueksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda N-Cleanille, joka on siivousalan yritys, räätälöity seuranta- ja arviointijärjestelmä osaksi olemassa olevaa perehdytyssuunnitelmaa. Työlle oli tilaus, sillä toimiessani ao. yrityksessä Etelä-Suomen alueen palvelujohtajana alueeni palvelupäälliköt toivoivat tätä järjestelmää, koska yrityksessä oli suuri työvoiman vaihtuvuus, mikä lisäsi työn kuormitusta ja söi kannattavuutta. Menetelmänä opinnäytetyössäni käytin strukturoitua haastattelumenetelmää avoimin kysymyksin, jolloin sain tarvittavan ja oleellisen tiedon kehitettävää järjestelmää silmällä pitäen. Vastaajiksi valikoitui 23 eri tasolla olevaa esimiestä; palvelupäälliköitä, kohdepäälliköitä ja kohde-esimiehiä. Näin sain vastauksiin laajan näkemyksen kehityksen kohteena olevan seuranta- ja arviointijärjestelmän tulevasta sisällöstä, jotta se mahdollisimman hyvin palvelisi juuri kyseistä yritystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuin aluksi perus perehdytyksen lainalaisuuksiin, joista tärkeinä osioina työni kannalta pidin työnimun ja sitouttamisen vahvistamista hyvän perehdytyksen avulla. Tämän jälkeen perehdyin oppimista tukevan seurannan ja arvioinnin sekä näihin perustuvan palautteen antoa käsittelevään kirjallisuuteen.
Empiirinen tutkimus haastattelukysymyksineen nojaavat sekä teoriaan että annettuihin tavoitteisiin. Saamieni tulosten perusteella kehitin toivotunlaisen seuranta- ja arviointijärjestelmän. Sisällytin järjestelmään myös tärkeänä osana tulokkaan oman itsearvioinnin sekä palautteen annon ABC-ohjeet työssä oppimista tukevan palautekeskustelun tueksi.