Iltapäiväkerhoikäisten lasten ylipainon ehkäisy toiminnallista projektia apuna käyttäen
Salo, Pauliina (2011)
Salo, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414513
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa toiminnallista projektia. Opinnäytetyön tavoitteena oli ehkäistä lasten kasvavaa ylipainoa toiminnallisen projektin avulla. Projektin tarkoituksena oli järjestää iltapäiväkerhoikäisille lapsille välipalakerho, jossa lapset valmistivat terveellisiä välipaloja ohjatusti. Projektin yhteydessä toteutettiin kysely lasten ruokailutottumuksista sekä loppukysely. Lisäksi projektissa valmistettiin lasten ylipainon ehkäisyyn liittyvää ohjausmateriaalia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli lasten kasvavaa ylipainoa, ylipainon ehkäisyä sekä terveellistä ruokavaliota. Lapsille suunnatut kyselyt toteutettiin kerhon yhteydessä kahdella viimeisellä tapaamisella rehtorin suullisella luvalla. Kyselyihin vastattiin nimettöminä ja vastauksia hyödynnettiin ainoastaan opinnäytetyön tekoon. Molemmat kyselylomakkeet laadittiin lapsenmielisesti, jotta lukutaidottomienkin lasten oli helppo niihin vastata. Kysymykset oli tavutettu ja vastauksissa oli erilaiset kuviot selventämässä vastauksia.
Lapsille toteutetut kyselyt olivat kvantitatiivisia tutkimuksia ja aineisto analysoitiin yhteen laskemalla vastaukset. Kyselyn tulokseksi saatiin, että suurin osa lapsista koki kerhon hyödylliseksi ja he viihtyivät välipalakerhossamme.
Toteuttamamme toiminnallinen projekti oli hyvä tapa toteuttaa lapsille terveysviestintää kädestä ohjaten. Lapset saivat itse kokeilla, tunnustella, haistella ja maistella erilaisia terveellisiä ruoka-aineita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli lasten kasvavaa ylipainoa, ylipainon ehkäisyä sekä terveellistä ruokavaliota. Lapsille suunnatut kyselyt toteutettiin kerhon yhteydessä kahdella viimeisellä tapaamisella rehtorin suullisella luvalla. Kyselyihin vastattiin nimettöminä ja vastauksia hyödynnettiin ainoastaan opinnäytetyön tekoon. Molemmat kyselylomakkeet laadittiin lapsenmielisesti, jotta lukutaidottomienkin lasten oli helppo niihin vastata. Kysymykset oli tavutettu ja vastauksissa oli erilaiset kuviot selventämässä vastauksia.
Lapsille toteutetut kyselyt olivat kvantitatiivisia tutkimuksia ja aineisto analysoitiin yhteen laskemalla vastaukset. Kyselyn tulokseksi saatiin, että suurin osa lapsista koki kerhon hyödylliseksi ja he viihtyivät välipalakerhossamme.
Toteuttamamme toiminnallinen projekti oli hyvä tapa toteuttaa lapsille terveysviestintää kädestä ohjaten. Lapset saivat itse kokeilla, tunnustella, haistella ja maistella erilaisia terveellisiä ruoka-aineita.