Immersion ja käyttöliittymän suhde videopeleissä
Reponen, Veeti (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100520964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100520964
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni videopelien virtuaalisten käyttöliittymien, pelattavuuden ja immersion välisiä suhteita. Immersion tavoite on saada pelaaja kokemaan pelin hahmot, ympäristö ja maailma mahdollisimman todeksi ja uppoutumaan niihin. Olennaista tutkimukselleni on pelata videopelejä, ja tarkastella niissä ilmeneviä virtuaalisten käyttöliittymien ominaisuuksia ja niistä herääviä pelattavuuteen ja immersioon liittyviä kysymyksiä. Valitut videopeliesimerkit edustavat jotain tiettyä käyttöliittymäsuunnittelun osa-aluetta; näitä osa-alueita ei vertailla varsinaisesti vastakkain, vaan ne muodostavat yhdessä kokonaisuuksia virtuaalisten käyttöliittymien muotoiluratkaisuista ja mahdollisista syistä näiden ratkaisujen takana. Tutkimukseni tarkoitus on hahmottaa käyttöliittymäsuunnittelun takaa löytyviä teorioita sekä ajatuksia, ja tuoda niiden ilmenemisen esimerkkejä videopelien ominaisuuksien analysoinnin kautta.