Taiteilijan ja tilaajan välinen vuorovaikutus. Taiteilijan opas.
Koponen, Saija (2020)
Lataukset:
Koponen, Saija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-273-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-273-3
Tiivistelmä
Tämän oppaan sisältö perustuu toukokuussa 2020 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa tarkastettuun muotoilun opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö käsitteli taiteilijan ja tilaajan välistä vuorovaikutusta taiteilijan näkökulmasta. Oppaan aihealue syntyi tarpeesta luoda toimintamalli luovien alojen ja muiden alojen toimijoiden yhteisen päämäärän asettamiselle ja toteuttamiselle. Opinnäytetyössä ja tässä oppaassa luovien alojen edustajana on kuvataiteilija. Yhteisen päämäärän asettamista ja toteuttamista varten kuvataiteilijan tulee selvittää itselleen omat tarpeensa, arvonsa ja unelmansa sekä hahmottaa oma roolinsa kuvataiteen asiantuntijana.
Kuvataiteilijoiden toimeentulo on pirstaleista ja vain pieni osa siitä muodostuu taiteellisen työn palkoista ja palkkioista tai myyntituloista. Opinnäytetyö ja tämä opas pyrkivät parantamaan näiden tulonmuodostusalueiden työskentelymahdollisuuksia auttamalla hahmottamaan tilaustyöprosesseja. Opas on jaettu aihe- ja aika-alueisiin ennen tilaustyöstä sopimista, työskentelyn aikana ja teoksen luovutuksen jälkeen. Tilaustyön tekemiseen voi liittyä paljon tilaajan tai esimerkiksi teoksen sijainnin mukanaan tuomia reunaehtoja. Opas auttaa taiteilijan omien reunaehtojen hahmottamisessa.
Oppaan kohderyhmänä ovat tilaustyöprosesseista kiinnostuneet kuvataiteilijat, kuvataidekentän toimijat ja luovien alojen toimijat yleisesti. Tilaustöitä voivat olla niin yksityisten tilaajien yksittäiset teostilaukset kuin julkisen taiteen hankkeetkin.
Oppaan kehittäminen on tapahtunut palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumuotoiluprosessin keskiössä ovat ne ihmiset, joille palvelua suunnitellaan sekä heidän kokemuksensa, odotuksensa, motivaatiotekijänsä ja arvomaailmansa. Tietoa oppaan kehittämistä varten on kerätty taiteilija-, asiantuntija- ja tilaajatahohaastatteluin.
Kehotan taiteilijoita lukemaan oppaan ja kokeilemaan siinä olevia työkaluja tilaustyöprosessien ja omien ammatillisten unelmien hahmottamiseen sekä omista rajoista kiinni pitämiseen.
Kuvataiteilijoiden toimeentulo on pirstaleista ja vain pieni osa siitä muodostuu taiteellisen työn palkoista ja palkkioista tai myyntituloista. Opinnäytetyö ja tämä opas pyrkivät parantamaan näiden tulonmuodostusalueiden työskentelymahdollisuuksia auttamalla hahmottamaan tilaustyöprosesseja. Opas on jaettu aihe- ja aika-alueisiin ennen tilaustyöstä sopimista, työskentelyn aikana ja teoksen luovutuksen jälkeen. Tilaustyön tekemiseen voi liittyä paljon tilaajan tai esimerkiksi teoksen sijainnin mukanaan tuomia reunaehtoja. Opas auttaa taiteilijan omien reunaehtojen hahmottamisessa.
Oppaan kohderyhmänä ovat tilaustyöprosesseista kiinnostuneet kuvataiteilijat, kuvataidekentän toimijat ja luovien alojen toimijat yleisesti. Tilaustöitä voivat olla niin yksityisten tilaajien yksittäiset teostilaukset kuin julkisen taiteen hankkeetkin.
Oppaan kehittäminen on tapahtunut palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumuotoiluprosessin keskiössä ovat ne ihmiset, joille palvelua suunnitellaan sekä heidän kokemuksensa, odotuksensa, motivaatiotekijänsä ja arvomaailmansa. Tietoa oppaan kehittämistä varten on kerätty taiteilija-, asiantuntija- ja tilaajatahohaastatteluin.
Kehotan taiteilijoita lukemaan oppaan ja kokeilemaan siinä olevia työkaluja tilaustyöprosessien ja omien ammatillisten unelmien hahmottamiseen sekä omista rajoista kiinni pitämiseen.