Opetusvideo agaroosigeelielektroforeesin suorittamisesta
Rajaniemi, Tytti; Tirronen, Tiina (2020)
Rajaniemi, Tytti
Tirronen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opinnäytetyön toimeksiantajalle, Turun ammattikorkeakoululle, havainnollistava ja selkeä opetusvideo agaroosigeelielektroforeesin suorittamisesta. Agaroosigeelielektroforeesi eli AGE on nukleiinihappojen analysointimenetelmä, jossa nukleiinihapot erotetaan toisistaan sähkövirran avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista sekä heidän työelämävalmiuksiaan.
Agaroosigeelielektroforeesissa luotettavan lopputuloksen saavuttamiseksi oikeat työvaiheet tulee suorittaa tarkasti ja oikeassa järjestyksessä. Tämän vuoksi opetusvideossa käsitellään AGE-prosessi kokonaisuudessaan prosessin valmistelusta aina geelin valmistamiseen sekä tulosten tarkasteluun asti. Turun ammattikorkeakoulu tuki opinnäytetyön laatimista tarjoamalla tekijöiden käyttöön agaroosigeelielektroforeesiin tarvittavat materiaalit, välineet sekä laboratoriotilat. Onnistuneen lopputuloksen takaamiseksi opetusvideon käsikirjoitus laadittiin tarkasti sekä video suunniteltiin huolellisesti.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus sisältää tarvittavan teoriatiedon agaroosigeelielektroforeesin toimintaperiaatteen ymmärtämiseen. Kirjallisessa osuudessa kerrotaan myös oppimisesta yleisesti, tarkastellaan eri oppimismenetelmiä sekä käsitellään opetusvideoiden pedagogisia hyötyjä niin katsojan kuin videon tekijän näkökulmasta. Kirjallisessa osuudessa tuodaan esiin myös opinnäytetyön käytännön toteutusta.
Tuotoksena syntyvä opetusvideo luovutettiin toimeksiantajalle opetuskäyttöön. Video on nykyaikainen ja ajantasainen koulutusmateriaali, jota voidaan hyödyntää sekä lähi- että etäopetuksessa. Video tukee ihmisten erilaisia oppimistapoja sekä sen opetuskäyttö lisää opiskelijoiden motivaatiota ja opiskeltavaan aihepiiriin keskittymistä. Tämän lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkemmin selitetty agaroosigeelielektroforeesin menetelmäperiaate voi videon ohella toimia lisämateriaalina opiskelijoille. Opetusvideo soveltuu sekä uuden opetteluun että vanhan kertaamiseen. The purpose of this thesis was to make an illustrative and clear educational video on performing agarose gel electrophoresis. Agarose gel electrophoresis, or AGE, is a nucleic acid analyzing method in which nucleic acids are separated by an electric current. The thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences and the thesis aims to support the learning of biomedical laboratory science students as well as their working life skills.
In order to achieve a reliable result in agarose gel electrophoresis, the correct work steps must be performed accurately and in the correct order. Therefore the video covers the AGE process as a whole. Turku University of Applied Sciences supported the preparation of the thesis by providing the thesis authors with the materials, equipment and laboratory facilities necessary for agarose gel electrophoresis. To ensure a successful outcome, the script of the video was carefully prepared and planned in advance.
The theoretical section of the thesis contains the information needed to understand the operating principle of agarose gel electrophoresis. The theoretical section also explains learning in general, examines different learning methods and discusses the pedagogical benefits of educational videos from the perspective of both the viewer and the author of the video. The theoretical section also describes the practical execution of the thesis.
The resulting video was handed over to Turku University of Applied Sciences for educational use. The video is a modern and up-to-date educational material that can be used in both contact and distance learning. It supports different ways of learning and the use of the video in teaching also increases students’ motivation and focus on the topic.
The method of agarose gel electrophoresis, which is explained in more detail in the theoretical section of the thesis, can serve as an additional material for students along with the video. The educational video is useful for students who haven’t performed AGE before, but also for anyone who wants to review the process.
Agaroosigeelielektroforeesissa luotettavan lopputuloksen saavuttamiseksi oikeat työvaiheet tulee suorittaa tarkasti ja oikeassa järjestyksessä. Tämän vuoksi opetusvideossa käsitellään AGE-prosessi kokonaisuudessaan prosessin valmistelusta aina geelin valmistamiseen sekä tulosten tarkasteluun asti. Turun ammattikorkeakoulu tuki opinnäytetyön laatimista tarjoamalla tekijöiden käyttöön agaroosigeelielektroforeesiin tarvittavat materiaalit, välineet sekä laboratoriotilat. Onnistuneen lopputuloksen takaamiseksi opetusvideon käsikirjoitus laadittiin tarkasti sekä video suunniteltiin huolellisesti.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus sisältää tarvittavan teoriatiedon agaroosigeelielektroforeesin toimintaperiaatteen ymmärtämiseen. Kirjallisessa osuudessa kerrotaan myös oppimisesta yleisesti, tarkastellaan eri oppimismenetelmiä sekä käsitellään opetusvideoiden pedagogisia hyötyjä niin katsojan kuin videon tekijän näkökulmasta. Kirjallisessa osuudessa tuodaan esiin myös opinnäytetyön käytännön toteutusta.
Tuotoksena syntyvä opetusvideo luovutettiin toimeksiantajalle opetuskäyttöön. Video on nykyaikainen ja ajantasainen koulutusmateriaali, jota voidaan hyödyntää sekä lähi- että etäopetuksessa. Video tukee ihmisten erilaisia oppimistapoja sekä sen opetuskäyttö lisää opiskelijoiden motivaatiota ja opiskeltavaan aihepiiriin keskittymistä. Tämän lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkemmin selitetty agaroosigeelielektroforeesin menetelmäperiaate voi videon ohella toimia lisämateriaalina opiskelijoille. Opetusvideo soveltuu sekä uuden opetteluun että vanhan kertaamiseen.
In order to achieve a reliable result in agarose gel electrophoresis, the correct work steps must be performed accurately and in the correct order. Therefore the video covers the AGE process as a whole. Turku University of Applied Sciences supported the preparation of the thesis by providing the thesis authors with the materials, equipment and laboratory facilities necessary for agarose gel electrophoresis. To ensure a successful outcome, the script of the video was carefully prepared and planned in advance.
The theoretical section of the thesis contains the information needed to understand the operating principle of agarose gel electrophoresis. The theoretical section also explains learning in general, examines different learning methods and discusses the pedagogical benefits of educational videos from the perspective of both the viewer and the author of the video. The theoretical section also describes the practical execution of the thesis.
The resulting video was handed over to Turku University of Applied Sciences for educational use. The video is a modern and up-to-date educational material that can be used in both contact and distance learning. It supports different ways of learning and the use of the video in teaching also increases students’ motivation and focus on the topic.
The method of agarose gel electrophoresis, which is explained in more detail in the theoretical section of the thesis, can serve as an additional material for students along with the video. The educational video is useful for students who haven’t performed AGE before, but also for anyone who wants to review the process.