Kissan ja pöllön musiikkiseikkailu – Ole rohkea ja reilu -työpaja 4–6-vuotiaille
Hyvönen, Jiri; Rantala, Markus (2020)
Hyvönen, Jiri
Rantala, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää lastensuojelujärjestö Yhteiset Lapsemme ry:lle 4–6-vuotiaille suunnattu musiikillinen työpaja. Työpajan tarkoitus on tulla osaksi järjestön Ole rohkea ja reilu -työpajatoimintaa, joka pyrkii ennaltaehkäisevään rasismin vastaiseen työhön varhaiskasvatuksessa sekä ala- ja yläkouluilla. Teemoina ovat moninaisuuden arvostus ja ystävyys- sekä tunnetaidot, joita harjoitellaan kahdesta ystävästä kertovan tarinan opetuksista keskustellen. Työpajan menetelmällisiin keinoihin kuuluu tarinan lisäksi musiikillisia toimintaosuuksia, joissa tehdään kehorytmiikkaa ja laulamista.
Keskeiseen, musiikkityöpajan kaikkien osien kehittämiseen vaikuttaneeseen viitekehykseen on kuulunut suomalaista varhaiskasvatusta velvoittava lainsäädäntö - kuten varhaiskasvatuslaki ja YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus - sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Työpajan temaattisen sisällön osalta mm. tunnetaitokasvatus on kuulunut kehittämistyölle oleelliseen tietoperustaan. Työpajan musiikilliset osuudet puolestaan ovat pohjanneet varhaisiän musiikkikasvatuksen teoriaan.
Työpajaa on kehitetty ohjaamalla sitä kolmessa päiväkodissa pääkaupunkiseudulla keräten samalla kirjallista palautetta lomakkeella. Työpajaan osallistuneilta päiväkodin työntekijöiltä ja lapsilta saadun palautteen mukaan työpaja on ollut onnistunut kokonaisuus. Tärkeimmäksi huomioksi jatkokehittämisen kannalta on noussut työpajan toimintaosioiden harjoitteiden kohdalla toistojen määrän lisääminen. Opinnäytetyön tuloksena on valmiin työpajan lisäksi laadittu työpajaohjeet työpajan ohjaajalle sekä videokäsikirjoitus. Videokäsikirjoitus on laadittu tulevaa jatkokehittämistä varten, jossa työpaja siirretään videomuotoon, jotta työpaja voidaan ottaa käyttöön laajemmin Suomessa ilman koulutettuja vapaaehtoisia. Työpajaohjeet on kirjoitettu päiväkodin tai muun yhteisön varhaiskasvattajia varten, jotta he voivat ottaa videoidun työpajan käyttöönsä. Työelämäkumppani on ollut tyytyväinen työpajaohjeisiin sekä videokäsikirjoitukseen.
Keskeiseen, musiikkityöpajan kaikkien osien kehittämiseen vaikuttaneeseen viitekehykseen on kuulunut suomalaista varhaiskasvatusta velvoittava lainsäädäntö - kuten varhaiskasvatuslaki ja YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus - sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Työpajan temaattisen sisällön osalta mm. tunnetaitokasvatus on kuulunut kehittämistyölle oleelliseen tietoperustaan. Työpajan musiikilliset osuudet puolestaan ovat pohjanneet varhaisiän musiikkikasvatuksen teoriaan.
Työpajaa on kehitetty ohjaamalla sitä kolmessa päiväkodissa pääkaupunkiseudulla keräten samalla kirjallista palautetta lomakkeella. Työpajaan osallistuneilta päiväkodin työntekijöiltä ja lapsilta saadun palautteen mukaan työpaja on ollut onnistunut kokonaisuus. Tärkeimmäksi huomioksi jatkokehittämisen kannalta on noussut työpajan toimintaosioiden harjoitteiden kohdalla toistojen määrän lisääminen. Opinnäytetyön tuloksena on valmiin työpajan lisäksi laadittu työpajaohjeet työpajan ohjaajalle sekä videokäsikirjoitus. Videokäsikirjoitus on laadittu tulevaa jatkokehittämistä varten, jossa työpaja siirretään videomuotoon, jotta työpaja voidaan ottaa käyttöön laajemmin Suomessa ilman koulutettuja vapaaehtoisia. Työpajaohjeet on kirjoitettu päiväkodin tai muun yhteisön varhaiskasvattajia varten, jotta he voivat ottaa videoidun työpajan käyttöönsä. Työelämäkumppani on ollut tyytyväinen työpajaohjeisiin sekä videokäsikirjoitukseen.