Virtuaaliympäristöt oppijakeskeisiä menetelmiä soveltavassa opintojaksossa: Testaus kolmella alustalla
Taurama, Aki (2011)
Taurama, Aki
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella pääasiassa virtuaaliopiskelua ja virtuaaliopetusta muutamien erilaisten oppimisympäristöjen ja apuohjelmien avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten virtuaaliympäristöjä ja apuohjelmia voidaan käyttää opintojakson tukena.
Opinnäytetyössä tutustuttiin aluksi virtuaaliopiskelun eri muotoihin, jonka jälkeen selvitettiin virtuaalioppimisen asettamia vaatimuksia virtuaaliympäristöille. Teoriaosuuden jälkeen keskityttiin testattavien virtuaaliympäristöpakettien pääominaisuuksiin ja testiopintojakson toteuttamiseen kullakin alustalla.
Testaaminen suoritettiin ohjaajan määrittämällä opintojaksolla kaikilla kolmella eri virtuaaliympäristöpaketilla. Testattavina alustoina toimivat seuraavat: Google Wave, Moodle sekä Odijoo. Testaus onnistui kaikilla virtuaalisilla oppimisalustoilla, vaikka muutamat ominaisuudet, kuten tehtävien palautus- ja arviointimoduulit, eivät toimineetkaan niin kuin niiden olisi pitänyt.
Testauksen tuloksena voidaan todeta, että virtuaaliympäristöt ja niiden apuohjelmat ovat varteenotettava vaihtoehto tulevaisuuden opiskelussa ja opetuksessa. Parannettavaa kuitenkin löytyy monissa asioissa, kuten ulkoasuissa, toimivuudessa sekä käyttöympäristöjen hallinnassa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin aluksi virtuaaliopiskelun eri muotoihin, jonka jälkeen selvitettiin virtuaalioppimisen asettamia vaatimuksia virtuaaliympäristöille. Teoriaosuuden jälkeen keskityttiin testattavien virtuaaliympäristöpakettien pääominaisuuksiin ja testiopintojakson toteuttamiseen kullakin alustalla.
Testaaminen suoritettiin ohjaajan määrittämällä opintojaksolla kaikilla kolmella eri virtuaaliympäristöpaketilla. Testattavina alustoina toimivat seuraavat: Google Wave, Moodle sekä Odijoo. Testaus onnistui kaikilla virtuaalisilla oppimisalustoilla, vaikka muutamat ominaisuudet, kuten tehtävien palautus- ja arviointimoduulit, eivät toimineetkaan niin kuin niiden olisi pitänyt.
Testauksen tuloksena voidaan todeta, että virtuaaliympäristöt ja niiden apuohjelmat ovat varteenotettava vaihtoehto tulevaisuuden opiskelussa ja opetuksessa. Parannettavaa kuitenkin löytyy monissa asioissa, kuten ulkoasuissa, toimivuudessa sekä käyttöympäristöjen hallinnassa.