Taidetta taaperoille : kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa alle kolmevuotiailla : vinkkivihko varhaiskasvattajalle
Toikka, Inka (2020)
Toikka, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321564
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyön tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus 60 op
Inka Toikka (2020)
Taidetta taaperoille - Kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa alle kolmevuotiailla - vinkkivihko varhaiskasvattajalle
Art to toddlers – Visual arts education in early childhood education under three-year-old - hint book for early childhood teacher
Varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyteen johtavan täydennyskoulutuksen opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli tuoda varhaiskasvattajien tietoisuuteen, kuinka tärkeää kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa alle kolmevuotiailla on. Työelämään liittyvä kehittämistavoite oli kuvataidekasvatuksen tunnetuksi tekeminen, jotta sen arvostus kasvaisi ja siitä tulisi osa varhaiskasvatuksen arkea. Kehittämistyön aihevalinta pohjautui Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin varhaiskasvatuksen henkilöstölle tekemän tutkimuksen (2019) tuloksiin sekä henkilökohtaiseen kiinnostukseen kuvataidekasvatuksen lisäämisestä sekä kehittämisestä alle kolmevuotiailla. Karvin tutkimuksesta kävi ilmi puutteet sekä kuvataidekasvatuksessa, että alle kolmevuotiaiden pedagogiikassa varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön oheen tein varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä alan opiskelijoille kuvataidekasvatuksen vinkkioppaan. Vinkkioppaan tarkoituksena on kertoa mitä kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa tarkoittaa ja mitä sen suunnittelussa ja toteuttamisessa tulee ottaa huomioon etenkin alle kolmevuotiailla. Vinkkiopas tuo tutuksi kuvataidekasvatuksen perusteet ja kuvataiteellisen toiminnan tavoitteet sekä antaa vinkkejä toiminnan suunnitteluun ja ohjaukseen. Vinkkiopas tulee vapaaseen käyttöön varhaiskasvatusyksikköni henkilöstölle ja opiskelijoille.
Prosessi portfoliomuotoinen opinnäytetyö toteutettiin digitaalisessa muodossa Bulb-verkkoalustalle. Portfolio koostui kokoelmista ja sivuista, joissa esiteltiin teoreettinen viitekehys, vinkkioppaan tekoprosessi sekä itse opas. Portfolio sisälsi myös henkilökohtaista opinnäytetyöprosessin pohdintaa. Teoreettinen viitekehys sisälsi kuvataidekasvatuksen määritelmän ja tavoitteet, kuvataidekasvatuksen linkittymisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja Ilmaisun monet muodot- oppimisen alueeseen. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös kuvataidekasvatuksen historiaa, oppimisympäristöjä, kuvataiteellisen toiminnan suunnittelemista ja ohjausta sekä kuvataidekasvatuksen ja kuvataiteellisen toiminnan kehitystä alle kolmevuotiailla.
Asiasanat: kuvataidekasvatus, kuvataiteellinen toiminta, alle kolmevuotiaat
Opinnäytetyön tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus 60 op
Inka Toikka (2020)
Taidetta taaperoille - Kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa alle kolmevuotiailla - vinkkivihko varhaiskasvattajalle
Art to toddlers – Visual arts education in early childhood education under three-year-old - hint book for early childhood teacher
Varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyteen johtavan täydennyskoulutuksen opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli tuoda varhaiskasvattajien tietoisuuteen, kuinka tärkeää kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa alle kolmevuotiailla on. Työelämään liittyvä kehittämistavoite oli kuvataidekasvatuksen tunnetuksi tekeminen, jotta sen arvostus kasvaisi ja siitä tulisi osa varhaiskasvatuksen arkea. Kehittämistyön aihevalinta pohjautui Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin varhaiskasvatuksen henkilöstölle tekemän tutkimuksen (2019) tuloksiin sekä henkilökohtaiseen kiinnostukseen kuvataidekasvatuksen lisäämisestä sekä kehittämisestä alle kolmevuotiailla. Karvin tutkimuksesta kävi ilmi puutteet sekä kuvataidekasvatuksessa, että alle kolmevuotiaiden pedagogiikassa varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön oheen tein varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä alan opiskelijoille kuvataidekasvatuksen vinkkioppaan. Vinkkioppaan tarkoituksena on kertoa mitä kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa tarkoittaa ja mitä sen suunnittelussa ja toteuttamisessa tulee ottaa huomioon etenkin alle kolmevuotiailla. Vinkkiopas tuo tutuksi kuvataidekasvatuksen perusteet ja kuvataiteellisen toiminnan tavoitteet sekä antaa vinkkejä toiminnan suunnitteluun ja ohjaukseen. Vinkkiopas tulee vapaaseen käyttöön varhaiskasvatusyksikköni henkilöstölle ja opiskelijoille.
Prosessi portfoliomuotoinen opinnäytetyö toteutettiin digitaalisessa muodossa Bulb-verkkoalustalle. Portfolio koostui kokoelmista ja sivuista, joissa esiteltiin teoreettinen viitekehys, vinkkioppaan tekoprosessi sekä itse opas. Portfolio sisälsi myös henkilökohtaista opinnäytetyöprosessin pohdintaa. Teoreettinen viitekehys sisälsi kuvataidekasvatuksen määritelmän ja tavoitteet, kuvataidekasvatuksen linkittymisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja Ilmaisun monet muodot- oppimisen alueeseen. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös kuvataidekasvatuksen historiaa, oppimisympäristöjä, kuvataiteellisen toiminnan suunnittelemista ja ohjausta sekä kuvataidekasvatuksen ja kuvataiteellisen toiminnan kehitystä alle kolmevuotiailla.
Asiasanat: kuvataidekasvatus, kuvataiteellinen toiminta, alle kolmevuotiaat