Sponsorikuvioiden muotoileminen
Backman, Johanna (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Backman, Johanna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422184
Tiivistelmä
Työn tavoite oli edistää yksityisen alppihiihtotiimin Alpinerace Team Finlandin sponsorikuvioiden muodostamista. Tiimissä oli puhuttu siitä, että urheilijat voisivat tehdä varainhankintaa yhdessä, ja tiimin valmennusta pyörittävä yritys Jezz Moves Oy halusi tukea toimintaa ja opinnäytetyö nähtiin mahdollisuutena edistää käytännön toteutusta. Sponsorikuvio nähtiin tiimin tuottamana palveluna ja tuotoksen lopullinen formaatti muotoutui tutkimusprosessin edetessä.
Prosessin alkuvaiheessa tehtiin kirjoituspöytätutkimus siitä, mikä tuottaa arvoa sponsoritoiminnassa. Alkututkimuksen perusteella todettiin, että on olemassa monen tasoista ja tyyppistä arvoa sponsoritoiminnassa ja digimarkkinoinnin potentiaali vaikuttaisi olevan Suomalaisissa sponsoriyhteistöissä alihyödynnettyä. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin tiimin sponsoritoimintaan liittyviä tavoitteita sekä kartoitettiin resursseja, joiden varassa tiimi tuottaisi sponsoreilleen arvoa. Aineiston analyysissä todettiin sponsoritoiminnan yhteisen päätavoitteen olevan rahamääräisesti suurempien sponsorisopimusten saaminen ja että sosiaalisen median käyttötottumusten perusteella tiimillä voisi olla haasteellista osoittaa pystyvänsä moderniin digitaalisen markkinointiyhteistyön vaatimiin toimenpiteisiin. Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin, että tahtoa löytyy, ja pohdinnan perusteella vaikutti siltä, että asioiden eteenpäin viemisen tueksi tarvittiin konkretisointia siihen, mitä tiimi voisi myydä.
Lopputuotos oli Powerpoint esitys, joka sisälsi ehdotuksia sponsorikuvioiden potentiaalin valjastamiseen liittyen. Palvelupaketti, tarina, vuosikellosuunnitelma ja sponsoreiden näkyvyyspaikat olivat tuotoksessa esiteltyjä työkaluja, joiden avulla konkretisoitiin potentiaalinen toiminta. Tuotoksessa pyrittiin myös kommunikoimaan, mille tasolle tiimi haluaisi toimintansa viedä ja mitä siihen pääseminen vaatisi. Tuotos sai hyvää palautetta. Se koettiin informatiivisena ja synnytti toivottua jälkikeskustelua. Keskustelutilaisuus synnytti listauksen toimenpiteistä, joihin tiimin tulisi seuraavaksi tarttua. Tuotos on liitteenä 5 työn lopussa.
Prosessin alkuvaiheessa tehtiin kirjoituspöytätutkimus siitä, mikä tuottaa arvoa sponsoritoiminnassa. Alkututkimuksen perusteella todettiin, että on olemassa monen tasoista ja tyyppistä arvoa sponsoritoiminnassa ja digimarkkinoinnin potentiaali vaikuttaisi olevan Suomalaisissa sponsoriyhteistöissä alihyödynnettyä. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin tiimin sponsoritoimintaan liittyviä tavoitteita sekä kartoitettiin resursseja, joiden varassa tiimi tuottaisi sponsoreilleen arvoa. Aineiston analyysissä todettiin sponsoritoiminnan yhteisen päätavoitteen olevan rahamääräisesti suurempien sponsorisopimusten saaminen ja että sosiaalisen median käyttötottumusten perusteella tiimillä voisi olla haasteellista osoittaa pystyvänsä moderniin digitaalisen markkinointiyhteistyön vaatimiin toimenpiteisiin. Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin, että tahtoa löytyy, ja pohdinnan perusteella vaikutti siltä, että asioiden eteenpäin viemisen tueksi tarvittiin konkretisointia siihen, mitä tiimi voisi myydä.
Lopputuotos oli Powerpoint esitys, joka sisälsi ehdotuksia sponsorikuvioiden potentiaalin valjastamiseen liittyen. Palvelupaketti, tarina, vuosikellosuunnitelma ja sponsoreiden näkyvyyspaikat olivat tuotoksessa esiteltyjä työkaluja, joiden avulla konkretisoitiin potentiaalinen toiminta. Tuotoksessa pyrittiin myös kommunikoimaan, mille tasolle tiimi haluaisi toimintansa viedä ja mitä siihen pääseminen vaatisi. Tuotos sai hyvää palautetta. Se koettiin informatiivisena ja synnytti toivottua jälkikeskustelua. Keskustelutilaisuus synnytti listauksen toimenpiteistä, joihin tiimin tulisi seuraavaksi tarttua. Tuotos on liitteenä 5 työn lopussa.