Pöytäroolipelaaminen vuorovaikutuksen tukena neuropsykiatrisessa lastensuojeluyksikössä
Järvenpää, Timo; Maijala, Esko (2020)
Järvenpää, Timo
Maijala, Esko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää neuropsykiatriseen lastensuojeluyksikköön pöytäroolipelikertoja, joiden tarkoituksena oli tutkia pöytäroolipelaamisen mahdollisia vuorovaikutustaitoja tukevia tekijöitä ohjaajien ja nuorten näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin, millaisissa vuorovaikutustaidoissa lastensuojeluyksikön nuoret ohjaajien mielestä tyypillisesti tarvitsevat tukea ja millainen rooli pöytäroolipelaamisella voisi niin ohjaajien kuin nuorten mielestä lastensuojeluyksikössä olla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka toiminnallinen osuus sekä aineistonkeruu on toteutettu Sospro Pirkanmaa Oy:n lastensuojelulaitoksen neuropsykiatrisessa yksikössä. Aineisto kerättiin öytäroolipelikerroilla ja loppuhaastatteluilla. Jokaisen pöytäroolipelikerran jälkeen palautetta pyydettiin palautelomakkeella sekä pelikerran toteutuksesta että nuorten kokemuksista liittyen pelikertaan ja sen herättämiin tunteisiin. Pöytäroolipelilaitoksena käytettiin Miska Fredmanin Astraterra-roolipeliä.
Tutkimustulosten mukaan tukea vaativat vuorovaikutustaidot ovat arjen perusasioita, kuten käytöstapoja ja ryhmässä toimimista. Nuorten ja ohjaajien kokemukset pöytäroolipelaamisen sopivuudesta vuorovaikutustaitoja tukevana menetelmänä ovat hyvin samankaltaisia. Pöytäroolipelaaminen luo mahdollisuuden vuorovaikutustilanteiden syntymiselle ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemiselle yhdessä mielekkään tekemisen parissa. Pöytäroolipelaamisen roolina lastensuojelun viitekehyksessä nähdään nuorten näkökulmasta ajanviettotapa, ja ohjaajat puolestaan kokevat sen soveltuvan ammatilliseksi työmenetelmäksi muun muassa nuorten vaikeiden asioiden käsittelyyn. Ohjaajat korostivat työmenetelmän ehtona pöytäroolipelin vetäjän vastuuta ja tavoitteellisuutta.
Tulosten perusteella pöytäroolipelin hyödyntäminen tulevaisuudessa myös muilla sosiaalityön kentillä on mielenkiintoista ja mahdollista. Pöytäroolipeli tarjoaa hyvän ryhmätoimintamahdollisuuden, eikä sen hyödyllisyys rajoitu vain lastensuojeluun, vaan sitä voisi käyttää esimerkiksi vanhustyössä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka toiminnallinen osuus sekä aineistonkeruu on toteutettu Sospro Pirkanmaa Oy:n lastensuojelulaitoksen neuropsykiatrisessa yksikössä. Aineisto kerättiin öytäroolipelikerroilla ja loppuhaastatteluilla. Jokaisen pöytäroolipelikerran jälkeen palautetta pyydettiin palautelomakkeella sekä pelikerran toteutuksesta että nuorten kokemuksista liittyen pelikertaan ja sen herättämiin tunteisiin. Pöytäroolipelilaitoksena käytettiin Miska Fredmanin Astraterra-roolipeliä.
Tutkimustulosten mukaan tukea vaativat vuorovaikutustaidot ovat arjen perusasioita, kuten käytöstapoja ja ryhmässä toimimista. Nuorten ja ohjaajien kokemukset pöytäroolipelaamisen sopivuudesta vuorovaikutustaitoja tukevana menetelmänä ovat hyvin samankaltaisia. Pöytäroolipelaaminen luo mahdollisuuden vuorovaikutustilanteiden syntymiselle ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemiselle yhdessä mielekkään tekemisen parissa. Pöytäroolipelaamisen roolina lastensuojelun viitekehyksessä nähdään nuorten näkökulmasta ajanviettotapa, ja ohjaajat puolestaan kokevat sen soveltuvan ammatilliseksi työmenetelmäksi muun muassa nuorten vaikeiden asioiden käsittelyyn. Ohjaajat korostivat työmenetelmän ehtona pöytäroolipelin vetäjän vastuuta ja tavoitteellisuutta.
Tulosten perusteella pöytäroolipelin hyödyntäminen tulevaisuudessa myös muilla sosiaalityön kentillä on mielenkiintoista ja mahdollista. Pöytäroolipeli tarjoaa hyvän ryhmätoimintamahdollisuuden, eikä sen hyödyllisyys rajoitu vain lastensuojeluun, vaan sitä voisi käyttää esimerkiksi vanhustyössä.