Kokeilut käytäntöön kymppiluokilla : Opas kouluhyvinvoinnin ja työelämätaitojen tukemiseen Pohjankartanon lisäopetuksessa
Kyngäs, Matias; Kukkonen, Antti (2020)
Kyngäs, Matias
Kukkonen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022506
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sähköinen opas, jossa esitellään Poh-jankartanon lisäopetuksessa toteutettujen kokeiluiden oppeja ja hyväksi havaittuja keinoja tukea kymppiluokkalaisten opiskelun, hyvinvoinnin ja työelämän taitoja. Toimeksiantajana opinnäyte-työllämme toimi Opetushallituksen 100 ovea avoinna - Opiskelun ja hyvinvoinnin tuki tulevaisuu-den kunnassa -kehittämishanke, jonka kehittämisosioon nimeltä MUN DUUNI – TET ja työelä-mätaidot nuoren elämänhallinnan tukena tuotimme oppaan. Kehittämisosion pilottikouluna toimi Pohjankartanon lisäopetuksen luokat. Toteutimme oppaan tiiviissä yhteistyössä hankkeen kehit-tämisosion opasta varten perustetun työryhmän kanssa.
Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena on juurruttaa kehittämisosiossa kehitettyjä toiminta-malleja lisäopetuksen työntekijöiden työn tueksi. Lisäksi oppaan sisältämiä kokeiluja on tarkoitus levittää ja juurruttaa osaksi perusasteen sekä lisäopetuksen opetussuunnitelmia. Tarkoituksena on oppaan kautta tuoda tavoitettavaksi kaikille aihepiiristä kiinnostuneille hyödyllisiksi koetut kokeilut ja toiminnat Pohjankartanon lisäopetuksen kehittämistyössä. Oppaan ensisijaisia hyö-dynsaajia ovat perus- ja lisäopetuksessa työskentelevät henkilöt ja yhteistyökumppanit. Oppaan laatutavoitteita olivat sen ajankohtaisuus, luotettavuus helppolukuisuus ja esteettömyys sekä se, että se perustui faktatietoon.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee perusopetuksen lisäopetusta kouluhyvinvoinnin ja työelä-mälähtöisyyden tukemisen näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään positiivisen- ja vah-vuuspedagogiikan periaatteiden hyödyntämisen näkökulmaa koulumaailmassa, opiskeluhuollon ja työelämään tutustumisen roolia perusopetuksen lisäopetuksessa. Opinnäytetyön tuotekehityksen prosessi mukaili Jämsä & Mannisen (2000) tuotekehityksen viisivaiheista mallia. Vaiheet olivat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe. Oppaan sisältö tuotettiin yhteistyönä toimeksiantajan ja oppaan tekijöiden muodostaman työryhmän kans-sa.
Oppaan valmistuttua keräsimme oppaan työryhmän jäseniltä arvioinnin tuotteen laadusta sekä omasta työskentelystämme osana työryhmää. Laadimme sähköisen arviointilomakkeen pohjau-tuen oppaan laatutavoitteisiin, joka välitettiin työryhmälle projektipäällikön toimesta. Arvioinnissa nousi esille tuotteen ja oman työskentelymme hyviä sekä kehittämistä vaativia asioita. Johtopää-töksenä saamamme arvioinnin mukaan opas oli tavoitteiden mukainen ja yhteistyö työryhmän kanssa sujui hyvin. Opas luovutettiin käyttö- ja muokkausoikeuksineen toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena on juurruttaa kehittämisosiossa kehitettyjä toiminta-malleja lisäopetuksen työntekijöiden työn tueksi. Lisäksi oppaan sisältämiä kokeiluja on tarkoitus levittää ja juurruttaa osaksi perusasteen sekä lisäopetuksen opetussuunnitelmia. Tarkoituksena on oppaan kautta tuoda tavoitettavaksi kaikille aihepiiristä kiinnostuneille hyödyllisiksi koetut kokeilut ja toiminnat Pohjankartanon lisäopetuksen kehittämistyössä. Oppaan ensisijaisia hyö-dynsaajia ovat perus- ja lisäopetuksessa työskentelevät henkilöt ja yhteistyökumppanit. Oppaan laatutavoitteita olivat sen ajankohtaisuus, luotettavuus helppolukuisuus ja esteettömyys sekä se, että se perustui faktatietoon.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee perusopetuksen lisäopetusta kouluhyvinvoinnin ja työelä-mälähtöisyyden tukemisen näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään positiivisen- ja vah-vuuspedagogiikan periaatteiden hyödyntämisen näkökulmaa koulumaailmassa, opiskeluhuollon ja työelämään tutustumisen roolia perusopetuksen lisäopetuksessa. Opinnäytetyön tuotekehityksen prosessi mukaili Jämsä & Mannisen (2000) tuotekehityksen viisivaiheista mallia. Vaiheet olivat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe. Oppaan sisältö tuotettiin yhteistyönä toimeksiantajan ja oppaan tekijöiden muodostaman työryhmän kans-sa.
Oppaan valmistuttua keräsimme oppaan työryhmän jäseniltä arvioinnin tuotteen laadusta sekä omasta työskentelystämme osana työryhmää. Laadimme sähköisen arviointilomakkeen pohjau-tuen oppaan laatutavoitteisiin, joka välitettiin työryhmälle projektipäällikön toimesta. Arvioinnissa nousi esille tuotteen ja oman työskentelymme hyviä sekä kehittämistä vaativia asioita. Johtopää-töksenä saamamme arvioinnin mukaan opas oli tavoitteiden mukainen ja yhteistyö työryhmän kanssa sujui hyvin. Opas luovutettiin käyttö- ja muokkausoikeuksineen toimeksiantajalle.