Fysioterapian hyödyntäminen alakoululaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Saariaho, Anna-Kaisa (2020)
Saariaho, Anna-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022512
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimintamallin kehittäminen koulufysioterapiasta Kauniaisten alakouluille. Lisäksi opinnäytetyössä tavoitteena oli kartoittaa yhteistyön mahdollisuuksia koulufysioterapiassa fysioterapiaopiskelijoiden työelämäharjoittelun tai projektiopintojen osalta. Tässä työssä haluttiin luoda käytäntöjä työelämään koulufysioterapiaan liittyen sekä fysioterapiaopiskelijoiden ja koulujen yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyön lähtökohtana ovat hallituksen linjaukset lasten ja nuorten liikkumisen edistämisestä sekä Suomen Fysioterapeutit ry:n suositus koululaisten fysioterapiasta. Ajankohtaiseksi opinnäytetyön tekee fysioterapia-alan muuttuminen perinteisestä vastaanottotyöstä kohti asiakaslähtöisempiä toimintamalleja vastaamaan työelämän tarpeisiin. Kouluikäisten kohdalla nämä voivat tarkoittaa fysioterapian tuen lisäämistä osaksi koulupäivää sekä etäteknologian hyödyntämistä koululaisten terveyden edistämisessä ja fysioterapiassa.
Aineistoa kerättiin laadullisen kyselytutkimuksen avulla koulufysioterapeuteilta, millä haluttiin selvittää työnkuvaa ja käytäntöjä. Kolmen erilaisen yhteisöllisen ideointimenetelmän avulla selvitettiin Kauniaisten henkilöstön ja alakoulun oppilaiden sekä Laurea-ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden näkemyksiä ja ideoita koulufysioterapiaan liittyen. Aineistoa haluttiin kerätä monipuolisesti eri kohderyhmiltä, jotta saataisiin toisiaan tukevaa tietoa ja näkökulmia aiheeseen. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä.
Tulosten perusteella suunniteltiin koulufysioterapiamalli Kauniaisten alakouluille, missä keskeisinä elementteinä ovat fysioterapeutin vastaanotto kouluilla, fysioterapeutin ohjaama ryhmätoiminta, etäfysioterapiapalvelut sekä muu fysioterapeutin ohjaama toiminta kouluilla. Tulosten perusteella fysioterapeutin työnkuva koululla tulee olemaan kokonaisvaltaista ohjaus- ja neuvontatoimintaa, missä yksilölliset fysioterapiapalvelut ovat suunnattuja kaikille alakoululaisille, jotka tarvitsevat tukea toimintakyvyn, motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden edistämisessä. Koulufysioterapiamallissa merkityksellistä on oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevästä ja varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Moniammatillinen yhteistyö ja vanhempien osallisuus nähdään tärkeinä tekijöinä koulufysioterapiatoiminnassa. Koulufysioterapiatoiminnalla pyritään suuntaamaan koululaisten tarvitsemat fysioterapiapalvelut suoraan oikealle ammattilaiselle, ja näin nopeuttamaan hoitoon pääsyä. Yksilövastaanotto pyritään toteuttamaan kahdella Kauniaisten alakoululla tasavertaisesti ja järjestämään pienryhmiä oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Fysioterapiaopiskelijoiden avulla saadaan toimintaan monipuolisuutta sekä palveluja voidaan laajemmin suunnata eri kohderyhmille.
Aineistoa kerättiin laadullisen kyselytutkimuksen avulla koulufysioterapeuteilta, millä haluttiin selvittää työnkuvaa ja käytäntöjä. Kolmen erilaisen yhteisöllisen ideointimenetelmän avulla selvitettiin Kauniaisten henkilöstön ja alakoulun oppilaiden sekä Laurea-ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden näkemyksiä ja ideoita koulufysioterapiaan liittyen. Aineistoa haluttiin kerätä monipuolisesti eri kohderyhmiltä, jotta saataisiin toisiaan tukevaa tietoa ja näkökulmia aiheeseen. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä.
Tulosten perusteella suunniteltiin koulufysioterapiamalli Kauniaisten alakouluille, missä keskeisinä elementteinä ovat fysioterapeutin vastaanotto kouluilla, fysioterapeutin ohjaama ryhmätoiminta, etäfysioterapiapalvelut sekä muu fysioterapeutin ohjaama toiminta kouluilla. Tulosten perusteella fysioterapeutin työnkuva koululla tulee olemaan kokonaisvaltaista ohjaus- ja neuvontatoimintaa, missä yksilölliset fysioterapiapalvelut ovat suunnattuja kaikille alakoululaisille, jotka tarvitsevat tukea toimintakyvyn, motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden edistämisessä. Koulufysioterapiamallissa merkityksellistä on oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevästä ja varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Moniammatillinen yhteistyö ja vanhempien osallisuus nähdään tärkeinä tekijöinä koulufysioterapiatoiminnassa. Koulufysioterapiatoiminnalla pyritään suuntaamaan koululaisten tarvitsemat fysioterapiapalvelut suoraan oikealle ammattilaiselle, ja näin nopeuttamaan hoitoon pääsyä. Yksilövastaanotto pyritään toteuttamaan kahdella Kauniaisten alakoululla tasavertaisesti ja järjestämään pienryhmiä oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Fysioterapiaopiskelijoiden avulla saadaan toimintaan monipuolisuutta sekä palveluja voidaan laajemmin suunnata eri kohderyhmille.