Erasmus+ opiskelijaliikkuvuusprosessin digitaalisen osuuden käyttöönotto : case HAMK Erasmus without paper
Haaparanta, Malla (2020)
Haaparanta, Malla
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022507
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli laatia suunnitelma Erasmus Without Paper-hankkeen työkalujen käyttöönotosta ja jalkauttamisesta HAMK International sekä HAMKin opinto-ohjaajien käyttöön. Suunnitelmassa otettiin huomioon opiskelijaliikkuvuusprosessin lähtötilanne, Euroopan Komission kehittämät parannukset digitaalisiin työkaluihin nyt ja tulevaisuudessa, kolmannen osapuolen SoleNovon tarjoaman liikkuvuudenhallintajärjestelmän kehitykset sekä tulevaisuuden tavoitteet.
Erasmus+ tukee korkeakoulujen eurooppalaista yhteistyötä ja liikkuvuutta. Ohjelmaan osallistumisen on todettu kehittävän osallistujien kielitaitoa, oman alan osaamista ja valmiuksia toimia kansainvälistyvässä työelämässä. Erasmus+-vaihto-ohjelman kautta opiskelijan on mahdollista saada apurahaa vaihtojaksolleen.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista menetelmää ja työn tuloksena syntyi suunnitelma. Konstruktiivinen lähestymistapa sopii eteenkin uuden toimintatavan kehittämiseen. Syntynyt suunnitelma perustuu aiempaan teoreettiseen tutkimustietoon digitaalisen prosessin hyvistä toimintatavoista sekä digitaalisen muutoksen vaikutuksesta vaihtoprosessiin.
Työ on laadittu Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön. Suunnitelmassa on keskitytty kokonaisuudessaan vaihtoprosessin kehittämiseen sekä digitaalisuuden vaikutuksesta opiskelijaliikkuvuusprosessiin. Suunnitelma on käytettävissä kaikkien Suomen korkeakoulujen Erasmus Without Paper -prosessin käyttöönotossa, mutta on huomioitava, että prosessi vaihtoon lähtemisessä on jokaisessa korkeakoulussa omanlaisensa, joten suunnitelma ei sellaisenaan ole monistettavissa muiden tahojen käyttöön.
Erasmus+ tukee korkeakoulujen eurooppalaista yhteistyötä ja liikkuvuutta. Ohjelmaan osallistumisen on todettu kehittävän osallistujien kielitaitoa, oman alan osaamista ja valmiuksia toimia kansainvälistyvässä työelämässä. Erasmus+-vaihto-ohjelman kautta opiskelijan on mahdollista saada apurahaa vaihtojaksolleen.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista menetelmää ja työn tuloksena syntyi suunnitelma. Konstruktiivinen lähestymistapa sopii eteenkin uuden toimintatavan kehittämiseen. Syntynyt suunnitelma perustuu aiempaan teoreettiseen tutkimustietoon digitaalisen prosessin hyvistä toimintatavoista sekä digitaalisen muutoksen vaikutuksesta vaihtoprosessiin.
Työ on laadittu Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön. Suunnitelmassa on keskitytty kokonaisuudessaan vaihtoprosessin kehittämiseen sekä digitaalisuuden vaikutuksesta opiskelijaliikkuvuusprosessiin. Suunnitelma on käytettävissä kaikkien Suomen korkeakoulujen Erasmus Without Paper -prosessin käyttöönotossa, mutta on huomioitava, että prosessi vaihtoon lähtemisessä on jokaisessa korkeakoulussa omanlaisensa, joten suunnitelma ei sellaisenaan ole monistettavissa muiden tahojen käyttöön.