Tapahtumamarkkinointiyritysten taloudellisen tilan muutokset vuosina 2012 - 2019.
Peuhu, Olli (2020)
Peuhu, Olli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajantasaista, laadukasta ja käytännöllistä tutkimustietoa tapahtumamarkkinointialan yritysten talouden kehittymisestä kahdeksan vuoden ajanjaksolta, vuosilta 2012 - 2019. Lisätavoitteena oli saada syvällisempi ymmärrys syistä, jotka ovat olleet muutoksien taustalla haastattelemalla alan pitkäaikaisia vaikuttajia. Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmältään tutkimustyyppinen opinnäytetyö laadullisin menetelmin. Tutkimusaineistona käytettiin kahdeksan eri tapahtumamarkkinointiyrityksen tilinpäätöstietoja. Haastateltavia oli kahdeksan henkilöä, ja haastattelut toteutettiin neljästä eri näkökulmasta: Tapahtumatuotantopalveluita ostava loppuasiakas, tapahtumatuottaja, tapahtumatekniikan toteuttaja sekä tapahtumatilan vuokraaja. Teoriaosuus käsittelee tilinpäätösanalyysin toteuttamista sekä tunnuslukujen laskemista liiketoiminnan kasvusta, kannattavuudesta, maksuvalmiudesta, vakavaraisuudesta sekä palkkakulujen ja liikevaihdon sekä ulkopuolisten palveluiden suhteesta liikevaihtoon. Analyysin perusteella muodostui näkemys siitä, että tapahtumamarkkinointiala on kasvanut ja yritystoiminnan kannattavuus on hyvä. Vakavaraisuus vaihtelee eri yritysten välillä ja maksuvalmiuden ollessa hyvällä tasolla. Henkilöstökulut ovat kasvaneet ja ulkopuoliset palvelut ovat pienentyneet suhteessa liikevaihtoon. Kaikista tunnusluvuista laskettiin yhteiset keskiarvot, joita voidaan pitää tapahtuma-alan suuntaa antavina ohjearvoina. Haastatteluiden pohjalta pääteltiin, että tapahtumien merkityksellisyys, elämyksellisyys ja sisältöpainotteisuus ovat kasvaneet, ja toisaalta juhlat sekä henkilöstötilaisuudet ovat vähentyneet. Sosiaalinen media käytön yleistyminen on vaikuttanut tapahtumien eliniän pidentymiseen ja näkyvyyden laajentumiseen. Tapahtumista on tullut tärkeä markkinointiviestinnän väline ja niiden arvo on tunnistettu yritysjohtoa myöten, tapahtumien suunnitteluun panostetaan ja tulosten tarkempaa mittaamista kehitetään.