Musiikin työkalupakkeja varhaiskasvatukselle
Pelo, Malla (2020)
Pelo, Malla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on helpottaa varhaiskasvatuksen henkilöstön työtaakkaa ja lisätä musiikkikasvatusta päiväkodeissa. Tässä työssä suunniteltiin, minkälainen Salon kaupungin soitinlainaamo voisi olla ja mitä soittimia se voisi sisältää. Liitteeksi jokaiseen soittimeen laadittiin tuntisuunnitelma, joka käytiin ensin pitämässä malliksi päiväkodilla ja sen jälkeen jätettiin päiväkodin henkilöstön käyttöön. Lisäksi päiväkodille jätettiin laulut, leikit, nuotit ja äänitallenteet.
Tietoperustassa käsitellään musiikkikasvatuksen hyötyjä, musiikin merkitystä lapsen kehitykselle sekä musiikin ja kielen yhteyttä. Lisäksi esitellään aikaisempia tutkimuksia sekä muutamia tapoja ja hankkeita, kuinka eri kaupungit ovat hyödyntäneet varhaisiän musiikkikasvattajia varhaiskasvatuksessaan.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa testattiin kaikki viisi tuntisuunnitelmaa kahdessa salolaisessa päiväkodissa tavoitteena saada tuntisuunnitelmista mahdollisimman toimivia. Apuna käytettiin SWOT-analyysiä. Palautetta tunneista kerättiin molempien päiväkotien henkilöstöiltä sekä musiikkileikkikoulutunneille osallistuneilta lapsilta. Lisäksi havainnoitiin omaa työskentelyä. Tämän kaiken perusteella muokattiin tuntisuunnitelmia. Idea sai positiivista palautetta, minkä perusteella vahvistui käsitys siitä, että tämä voisi olla toimiva yhteistyötapa musiikin varhaiskasvattajien ja päiväkotien välillä.
Tietoperustassa käsitellään musiikkikasvatuksen hyötyjä, musiikin merkitystä lapsen kehitykselle sekä musiikin ja kielen yhteyttä. Lisäksi esitellään aikaisempia tutkimuksia sekä muutamia tapoja ja hankkeita, kuinka eri kaupungit ovat hyödyntäneet varhaisiän musiikkikasvattajia varhaiskasvatuksessaan.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa testattiin kaikki viisi tuntisuunnitelmaa kahdessa salolaisessa päiväkodissa tavoitteena saada tuntisuunnitelmista mahdollisimman toimivia. Apuna käytettiin SWOT-analyysiä. Palautetta tunneista kerättiin molempien päiväkotien henkilöstöiltä sekä musiikkileikkikoulutunneille osallistuneilta lapsilta. Lisäksi havainnoitiin omaa työskentelyä. Tämän kaiken perusteella muokattiin tuntisuunnitelmia. Idea sai positiivista palautetta, minkä perusteella vahvistui käsitys siitä, että tämä voisi olla toimiva yhteistyötapa musiikin varhaiskasvattajien ja päiväkotien välillä.
