Myyjän rooli ympäristövastuullisuuden toteuttamisessa Alkossa
Kärkkäinen, Rebecca (2020)
Kärkkäinen, Rebecca
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222760
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Alko Oy:n ympäristövastuullista toimintaa sekä myyjien näkemystä ja kokemusta siitä, miten ympäristövastuullisuus ilmenee heidän päivittäisessä työssään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen alkoholijuomien vähittäiskaupan monopoliyritys Alko Oy.
Teoriaosuus koostui yritysvastuun käsitteistä, tarkemmin ympäristövastuusta sekä toimeksiantajan omista raporteista ja julkaisuista. Tietoperustana käytettiin tutkimustuloksia henkilökunnalta, aikaisempia tutkimuksia aiheesta, Alko Oy:n omaa tietokantaa ja vuosikertomuksia sekä kirjallisuutta tukemaan aihealuetta.
Tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa koko Suomen myymälöiden myyjille tarkoituksena kartoittaa käsityksiä, asenteita sekä mielipiteitä tähän aiheeseen liittyen ja luoda siltä pohjalta tuloksia yritysviestin kulkeutumisesta asiakkaille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhteisasetelmana. Tarkoituksena oli selvittää, mikä Alkon koulutuksissa ja myyjien toiminnassa on toimivaa ja mitä asioita tulisi kehittää.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset koostuivat yhteensä 127 vastaajan vastauksista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Alko Oy:n myyjien käsitys yrityksen ympäristövastuullisuudesta on jokseenkin yhteneväinen ja positiivinen, vaikka poikkeuksia löytyikin. Myyjät nostivat esille paljon samankaltaisia esimerkkejä, aiheita ja kehitysehdotuksia vastauksissaan. Tutkimusten tuloksia käytetään Alkon työkulttuurin sekä työnantajamielikuvan kehittämiseen sekä uuden vastuullisuustyökalun avulla saatavan tuotetiedon esittelyyn asiakkaille.
Teoriaosuus koostui yritysvastuun käsitteistä, tarkemmin ympäristövastuusta sekä toimeksiantajan omista raporteista ja julkaisuista. Tietoperustana käytettiin tutkimustuloksia henkilökunnalta, aikaisempia tutkimuksia aiheesta, Alko Oy:n omaa tietokantaa ja vuosikertomuksia sekä kirjallisuutta tukemaan aihealuetta.
Tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa koko Suomen myymälöiden myyjille tarkoituksena kartoittaa käsityksiä, asenteita sekä mielipiteitä tähän aiheeseen liittyen ja luoda siltä pohjalta tuloksia yritysviestin kulkeutumisesta asiakkaille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhteisasetelmana. Tarkoituksena oli selvittää, mikä Alkon koulutuksissa ja myyjien toiminnassa on toimivaa ja mitä asioita tulisi kehittää.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset koostuivat yhteensä 127 vastaajan vastauksista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Alko Oy:n myyjien käsitys yrityksen ympäristövastuullisuudesta on jokseenkin yhteneväinen ja positiivinen, vaikka poikkeuksia löytyikin. Myyjät nostivat esille paljon samankaltaisia esimerkkejä, aiheita ja kehitysehdotuksia vastauksissaan. Tutkimusten tuloksia käytetään Alkon työkulttuurin sekä työnantajamielikuvan kehittämiseen sekä uuden vastuullisuustyökalun avulla saatavan tuotetiedon esittelyyn asiakkaille.