Vuokralaitetoiminnan kehittäminen HUS Logistiikan Lääkintätekniikassa
Saari, Iida (2020)
Saari, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522874
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena oli kehittää HUS Logistiikkaan kuuluvan Lääkintätekniikan vuokralaitepalvelun toimintoja etenkin niiltä osin, kuin ne käsittelevät vuokralaitteiksi tulevien lääkintälaitteiden hankintaa ja toiminnan keskitettyä operatiivisen toiminnan koordinointia. Tästä johdettiin kaksi tutkimuskysymystä. Ensimmäiseksi tutkimuskysymykseksi asetettiin, miten prosessissa toimivien henkilöiden roolit ja ohjeistus saadaan selkeämmiksi ja toimivammiksi. Toinen tutkimuskysymys puolestaan liittyi siihen, miten voidaan varmistaa, että vuokralaitteiden vastaanottotarkastuksessa ei synny tarpeettomia virheitä ja laatupoikkeamia. Lisäksi työ kytkeytyy HUS Logistiikan laatuhankkeeseen.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin ja työn tutkimusongelmaksi tiivistyi, miten vuokralaitteiden hankintaprosessi saadaan toimimaan tehokkaammin. Kehittämistyön toimenpiteitä mitattiin tarkastelemalla vastaanottotarkastuksissa syntyviä virheitä ja laatupoikkeamia sekä laatimalla työtyytyväisyyskysely prosessissa toimiville henkilöille.
Työn tutkimusaineisto kerättiin kohdeorganisaatiosta ensisijaisesti tarkkailemalla prosesseja sekä erilaisten haastatteluiden ja kyselyiden avulla. Työn teoriaviitekehyksenä hyödynnettiin mm. Lean-filosofiaan liittyviä virtaustehokkuuden ja hukan käsitteitä.
Kehittämistyön tuloksena käynnistettiin tiiviimpi yhteistyö Lääkintätekniikan ja HUS Logistiikan hankintojen välillä, ja HUS Logistiikan hankinnoilla on nyt aktiivisempi rooli Lääkintätekniikan vuokralaitehankintojen kilpailutuksissa. Lisäksi vuokralaitetoiminnan operatiivista toimintaa koordinoidaan entisen hajautetun mallin sijasta keskitetyllä mallilla ja vuokralaitetoiminnalle nimettiin toiminnan operatiivisen toiminnan palveluvastaava. Tutkimustyön tuloksena tarkennettiin ja päivitettiin organisaation sisäisiä toimintaohjeita. Lisäksi tutkimustyössä syvennyttiin kehittämään vuokralaitteiden vastaanottotarkastusprosessia etenkin laatunäkökulma huomioiden. Vastaanottotarkastusprosessissa esiintyviin virheiden ilmenemiskohtiin etsittiin ja löydettiin ratkaisuja, joiden avulla toimintaa saatiin tehostettua ja ylimääräistä hukkaa poistettua.
Tutkimustyössä tehdyt kehittämistoimenpiteet mahdollistavat vuokralaitetoiminnan laajentamisen ja tarjoamisen tulevaisuudessa myös uusille asiakkaille. Kehittämistyön avulla saatiin aikaan myös toimenpiteitä, jotka helpottavat ja tehostavat operatiivisen tason toimintaa laitteiden vastaanottotarkastusten osalta.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin ja työn tutkimusongelmaksi tiivistyi, miten vuokralaitteiden hankintaprosessi saadaan toimimaan tehokkaammin. Kehittämistyön toimenpiteitä mitattiin tarkastelemalla vastaanottotarkastuksissa syntyviä virheitä ja laatupoikkeamia sekä laatimalla työtyytyväisyyskysely prosessissa toimiville henkilöille.
Työn tutkimusaineisto kerättiin kohdeorganisaatiosta ensisijaisesti tarkkailemalla prosesseja sekä erilaisten haastatteluiden ja kyselyiden avulla. Työn teoriaviitekehyksenä hyödynnettiin mm. Lean-filosofiaan liittyviä virtaustehokkuuden ja hukan käsitteitä.
Kehittämistyön tuloksena käynnistettiin tiiviimpi yhteistyö Lääkintätekniikan ja HUS Logistiikan hankintojen välillä, ja HUS Logistiikan hankinnoilla on nyt aktiivisempi rooli Lääkintätekniikan vuokralaitehankintojen kilpailutuksissa. Lisäksi vuokralaitetoiminnan operatiivista toimintaa koordinoidaan entisen hajautetun mallin sijasta keskitetyllä mallilla ja vuokralaitetoiminnalle nimettiin toiminnan operatiivisen toiminnan palveluvastaava. Tutkimustyön tuloksena tarkennettiin ja päivitettiin organisaation sisäisiä toimintaohjeita. Lisäksi tutkimustyössä syvennyttiin kehittämään vuokralaitteiden vastaanottotarkastusprosessia etenkin laatunäkökulma huomioiden. Vastaanottotarkastusprosessissa esiintyviin virheiden ilmenemiskohtiin etsittiin ja löydettiin ratkaisuja, joiden avulla toimintaa saatiin tehostettua ja ylimääräistä hukkaa poistettua.
Tutkimustyössä tehdyt kehittämistoimenpiteet mahdollistavat vuokralaitetoiminnan laajentamisen ja tarjoamisen tulevaisuudessa myös uusille asiakkaille. Kehittämistyön avulla saatiin aikaan myös toimenpiteitä, jotka helpottavat ja tehostavat operatiivisen tason toimintaa laitteiden vastaanottotarkastusten osalta.