Perustason ammattipätevyysaiheiden integroiminen kuljetuspalveluiden koulutusohjelman opetussuunnitelmaan
Hirvikorpi, Jukka; Hara, Tapani; Isotalo, Olli-Pekka; Kaljunen, Jani; Tiainen, Olli (2011)
Hirvikorpi, Jukka
Hara, Tapani
Isotalo, Olli-Pekka
Kaljunen, Jani
Tiainen, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714732
Tiivistelmä
Laki kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä astui voimaan 1.8.2007. Tämä laki koskettaa noin sataatuhatta henkilö- ja tavaraliikenteenkuljettajaa. Alalle tulevilta kuljettajilta alettiin vaatia perustason ammattipätevyyskoulutusta ja alalla olevilta viiden vuoden periodeissa tapahtuvaa kouluttautumista. Enää pelkällä autokoulussa ajetulla kuorma-autokortilla ei voi tehdä töitä ammattimaisessa liikenteessä.
Perustason ammattipätevyyskoulutus on laajuudeltaan 280 tuntia. Koulutuksessa on erovaisuuksia sen mukaan, opiskellaanko tavara- vai henkilöliikenteenkuljettajiksi. Suomalaisissa ammattiin tähtäävissä oppilaitoksissa (ammattiopistoissa ja aikuiskoulutuskeskuksissa) oli jo ennen direktiivin voimaantuloa koulutettu kuljettajia laajemmin.
Kehityshankkeemme tavoitteena oli löytää ratkaisu perustason ammattipätevyystuntien korvaamiselle. Kyseiset tunnit ovat läsnäolovelvollisia oppitunteja, ja mahdolliset poissaolot tuottavat oppilaitoksissa ylimääräistä vaivaa.
Kehityshanke tehtiin Loimaan ammatti- ja aikuisopiston toteutussuunnitelman pohjalta. Kyseisessä oppilaitoksessa perustason ammattipätevyyskoulutus on 10 opintoviikon kokonaisuus, joka jakautuu kolmelle lukuvuodelle.
Työn tavoitteena oli löytää muista ammatillisista oppiaineista vastaavuuksia perustason ammattipätevyystavoitelausekkeisiin. Tulevaisuudessa ammattipätevyystunteja voisi olla 1000 tuntia. Tämä helpottaisi opettajien työtä, koska mikäli opinnot etenevät normaalisti, tulisi kolmen lukukauden aikana perustason ammattipätevyystunteja ainakin vaadittavat 280 tuntia.
Perustason ammattipätevyyskoulutus on laajuudeltaan 280 tuntia. Koulutuksessa on erovaisuuksia sen mukaan, opiskellaanko tavara- vai henkilöliikenteenkuljettajiksi. Suomalaisissa ammattiin tähtäävissä oppilaitoksissa (ammattiopistoissa ja aikuiskoulutuskeskuksissa) oli jo ennen direktiivin voimaantuloa koulutettu kuljettajia laajemmin.
Kehityshankkeemme tavoitteena oli löytää ratkaisu perustason ammattipätevyystuntien korvaamiselle. Kyseiset tunnit ovat läsnäolovelvollisia oppitunteja, ja mahdolliset poissaolot tuottavat oppilaitoksissa ylimääräistä vaivaa.
Kehityshanke tehtiin Loimaan ammatti- ja aikuisopiston toteutussuunnitelman pohjalta. Kyseisessä oppilaitoksessa perustason ammattipätevyyskoulutus on 10 opintoviikon kokonaisuus, joka jakautuu kolmelle lukuvuodelle.
Työn tavoitteena oli löytää muista ammatillisista oppiaineista vastaavuuksia perustason ammattipätevyystavoitelausekkeisiin. Tulevaisuudessa ammattipätevyystunteja voisi olla 1000 tuntia. Tämä helpottaisi opettajien työtä, koska mikäli opinnot etenevät normaalisti, tulisi kolmen lukukauden aikana perustason ammattipätevyystunteja ainakin vaadittavat 280 tuntia.
