Kansallispuistomatkailun digitaalinen markkinointi Pietarissa
Holopainen, Henna; Markina, Maria (2020)
Holopainen, Henna
Markina, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mistä ja miten pietarilaiset matkailijat etsivät tietoa kansallispuistomatkailusta Suomessa. Suomen matkailumarkkinointi siirtyy
koko ajan digitaaliseen suuntaan, jolloin perinteiset markkinointikeinot eivät enää riitä saavuttamaan potentiaalisia asiakkaita.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalisia markkinointikanavia pietarilaiset
käyttävät etsiessään tietoa Suomen kansallispuistoista. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen
työ, jossa kartoitettiin ja tutkittiin toimeksiantajan tarvitsemaa tietoa. Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia yleisellä tasolla ja Venäjällä, venäläisiä asiakkaina ja heidän matkailijaprofiiliansa Suomessa, luontomatkailua sekä kansallispuistoja. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja sekä verkkokyselyä. Kyselyn kohderyhmänä olivat pietarilaiset matkailijat ja haastatelluiksi valittiin Kolin matkailuyhdistyksen toiminnanjohtaja sekä pietarilaisen tietokoneasiantuntijayrityksen markkinoija.
Verkkokyselyn tuloksista selvisi pietarilaisten kiinnostus suomalaisia kansallispuistoja
kohtaan sekä heidän käyttämänsä kanavat etsiessään tietoa luontomatkailusta sekä Suomen kansallispuistoista. Kolin matkailuyhdistyksen haastattelusta selvisi heidän venäläisille suuntaamansa digitaalisen markkinoinnin tila. Toisesta haastattelusta selvisi, miten ja missä pietarilaisille kannattaa markkinoida yrityspalveluita.
koko ajan digitaaliseen suuntaan, jolloin perinteiset markkinointikeinot eivät enää riitä saavuttamaan potentiaalisia asiakkaita.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalisia markkinointikanavia pietarilaiset
käyttävät etsiessään tietoa Suomen kansallispuistoista. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen
työ, jossa kartoitettiin ja tutkittiin toimeksiantajan tarvitsemaa tietoa. Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia yleisellä tasolla ja Venäjällä, venäläisiä asiakkaina ja heidän matkailijaprofiiliansa Suomessa, luontomatkailua sekä kansallispuistoja. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja sekä verkkokyselyä. Kyselyn kohderyhmänä olivat pietarilaiset matkailijat ja haastatelluiksi valittiin Kolin matkailuyhdistyksen toiminnanjohtaja sekä pietarilaisen tietokoneasiantuntijayrityksen markkinoija.
Verkkokyselyn tuloksista selvisi pietarilaisten kiinnostus suomalaisia kansallispuistoja
kohtaan sekä heidän käyttämänsä kanavat etsiessään tietoa luontomatkailusta sekä Suomen kansallispuistoista. Kolin matkailuyhdistyksen haastattelusta selvisi heidän venäläisille suuntaamansa digitaalisen markkinoinnin tila. Toisesta haastattelusta selvisi, miten ja missä pietarilaisille kannattaa markkinoida yrityspalveluita.