LAULU RAKASTAMISEN VAIKEUDESTA : Fyysisen harjoittelun, näyttelijäntyön ja mielialan kohtaamispiste
Teinilä, Jenna (2011)
Teinilä, Jenna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taiteellisena osuutena pidettiin näyttelijäntyön kurssi aikavälillä lokakuu 2010 ja helmikuu 2011. Näyttelijäntyön kurssin lopputuloksena valmistettiin esitys, Laulu Rakastamisen Vaikeudesta keväällä 2011. Kurssilla oli mukana viisi näyttelijää.
Kirjallisessa työssä tekijä keskittyy näyttelijöiden kurssinlopetuskysymyksiin tekemistä vastauksista nousseeseen teemaan, joka on fyysisen harjoittelun, näyttelijäntyön ja mielialan kohtaamispiste. Näyttelijät olivat kokeneet prosessin aikana olleen fyysisen harjoittelun hyväksi ja se oli vaikuttanut positiivisesti heidän lavatyöskentelyynsä.
Fyysisen harjoittelun ja näyttelijäntyön harjoitteiden tuloksena näyttelijät ilmaisivat vapaammin ja yhteinen kanssakäyminen muuttui luonnollisemmaksi.
Tekijä on liittänyt kirjalliseen työhön myös pohdintaa omasta ohjaajuudestaan ja peilaa fyysisen harjoittelun merkitystä ohjaajaa hyödyttävästä näkökulmasta. Ryhmä muodostui nopeasti ja yhdessä tekemisen into oli olemassa jatkuvasti prosessin alusta loppuun saakka.
Tekijä on analysoinut myös, kuinka tällainen työskentely on vaikuttanut hänen omaan käyttöteoriaansa teatteri-ilmaisun ohjaajana.
Kirjallisessa työssä tekijä keskittyy näyttelijöiden kurssinlopetuskysymyksiin tekemistä vastauksista nousseeseen teemaan, joka on fyysisen harjoittelun, näyttelijäntyön ja mielialan kohtaamispiste. Näyttelijät olivat kokeneet prosessin aikana olleen fyysisen harjoittelun hyväksi ja se oli vaikuttanut positiivisesti heidän lavatyöskentelyynsä.
Fyysisen harjoittelun ja näyttelijäntyön harjoitteiden tuloksena näyttelijät ilmaisivat vapaammin ja yhteinen kanssakäyminen muuttui luonnollisemmaksi.
Tekijä on liittänyt kirjalliseen työhön myös pohdintaa omasta ohjaajuudestaan ja peilaa fyysisen harjoittelun merkitystä ohjaajaa hyödyttävästä näkökulmasta. Ryhmä muodostui nopeasti ja yhdessä tekemisen into oli olemassa jatkuvasti prosessin alusta loppuun saakka.
Tekijä on analysoinut myös, kuinka tällainen työskentely on vaikuttanut hänen omaan käyttöteoriaansa teatteri-ilmaisun ohjaajana.