The usage of team learning methods : comparison between Proakatemia and ESBD
Halonen, Joonatan; Seppä, Lassi (2020)
Halonen, Joonatan
Seppä, Lassi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123604
Tiivistelmä
Käytyään kahdesti Brnon teknillisen yliopistossa yrittäjyysohjelma ESBD:n vierailevina luennoitsijoina päättivät opiskelijat Seppä ja Halonen tehdä ESBD:n henkilökunnalle ja opiskelijoille tutkimuksen, jossa selvitetään eroavaisuudet tiimiopiskelijoiden tavoissa tukea toistensa oppimista Tampereen Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja tiimijohtamisen yksikkö Proakatemian ja ESBD:n välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota ESBD:lle tutkimukseen perustuva työkalu siitä, miten Proakatemia on onnistunut luomaan opiskelijoidensa keskuuteen yhteisön, joka tukee toistensa oppimista vuosi toisensa jälkeen, ja miten ESBD voisi hyötyä tiedoista oman matkansa alussa. Tutkimusongelmaksi määrittyi se, että ESBD tarvitsi uusia työkaluja ohjelmansa kehittämiseen. Vertailukohteena käytettiin Proakatemiaa. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin monimenetelmätutkimusta, johon sisältyivät sekä laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina Proakatemian opiskelijoille sekä määrällinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena ESBD:n kahdelle ensimmäiselle opiskelijavuosikurssille.
Tuloksia tarkasteltaessa kävi ilmi, että ESBD:n opiskelijat pitävät dialogia hyvänä työkaluna siinä missä Proakatemian opiskelijatkin ja he oppivat sen avulla hyvin. ESBD:n opiskelijat olivat myös sitä mieltä, että tiimikaverin taustojen tunteminen auttaa heitä luottamaan toisiinsa sekä se luo psykologista turvallisuutta tiimissä. Yhteisön tapahtumissa Proakatemian opiskelijat näkivät enemmän hyötyjä kuin heidän tšekkiläinen verrokkiryhmänsä. Proakatemialaiset arvottivat tapahtumien monipuolisuutta virallisista tilaisuuksista epävirallisiin juhliin, kun taas useat
ESBD:n opiskelijat olivat sitä mieltä, että yhteisön tapahtumat eivät juuri tuo heille uusia ideoita.
On selvää, että ESBD:ssä on paljon hyvää, jos sitä vertaa suoraan niihin keinoihin, joilla Proakatemia on saatu kukoistamaan. ESBD:llä on myös muutama selvä kehityskohta verrattaessa suomalaiseen tiimioppimismalliin. Esimerkiksi oppimissopimus ja yhteisön sisältä tulevat ideat säännöllisiksi yhteisiksi tapahtumiksi ovat työkaluja, joita ESBD:ssä voisi kokeilla. ESBD:llä on myös mahdollisuus saada asiaankuuluvaa valmennusta Mind Me -nimiseltä yritykseltä.
Tuloksia tarkasteltaessa kävi ilmi, että ESBD:n opiskelijat pitävät dialogia hyvänä työkaluna siinä missä Proakatemian opiskelijatkin ja he oppivat sen avulla hyvin. ESBD:n opiskelijat olivat myös sitä mieltä, että tiimikaverin taustojen tunteminen auttaa heitä luottamaan toisiinsa sekä se luo psykologista turvallisuutta tiimissä. Yhteisön tapahtumissa Proakatemian opiskelijat näkivät enemmän hyötyjä kuin heidän tšekkiläinen verrokkiryhmänsä. Proakatemialaiset arvottivat tapahtumien monipuolisuutta virallisista tilaisuuksista epävirallisiin juhliin, kun taas useat
ESBD:n opiskelijat olivat sitä mieltä, että yhteisön tapahtumat eivät juuri tuo heille uusia ideoita.
On selvää, että ESBD:ssä on paljon hyvää, jos sitä vertaa suoraan niihin keinoihin, joilla Proakatemia on saatu kukoistamaan. ESBD:llä on myös muutama selvä kehityskohta verrattaessa suomalaiseen tiimioppimismalliin. Esimerkiksi oppimissopimus ja yhteisön sisältä tulevat ideat säännöllisiksi yhteisiksi tapahtumiksi ovat työkaluja, joita ESBD:ssä voisi kokeilla. ESBD:llä on myös mahdollisuus saada asiaankuuluvaa valmennusta Mind Me -nimiseltä yritykseltä.