Nybörjaroboisten i blåsorkestern-en kombination med utmaningar
Esch, Marika (2020)
Esch, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123591
Tiivistelmä
Nybörjaren på oboe som nästan samtidigt börjar spela i blåsorkester utsätts för speciella omständigheter. Repertoaren för blåsorkestrarna är oftast skriven i en b-tonart, vilket för oboisten innebär speltekniska utmaningar. Syftet med mitt examensarbete är att skapa ett läromedel där jag utgår från detta faktum.
Mitt examensarbete kommer att bestå av en skriftlig del och ett undervisningsmaterial. Med aktionsforskning som metod kan jag använda mig av de erfarenheter jag fått under en lång yrkeskarriär som lärare i oboespelning för en och samma blåsorkester.
I mitt examensarbete utgår jag från nybörjare på oboe i åldern tio till tolv år och deras första två år som elever. Med orkestern och dess villkor som utgångspunkter formar jag mitt material för att passa mina elever och mig själv. The beginner oboe player who almost simultaneously starts playing in the wind orchestra is exposed to special circumstances. The repertoire for wind orchestras is usually written in a flat key signature, which for the oboist poses technical challenges. The purpose of my degree project is to create a teaching material where I base this fact.
My thesis will consist of a written part and a teaching material. With action research as a method, I can use the experiences I have gained during a long professional career as a teacher in oboe playing for one and the same wind orchestra.
In my thesis, I start with beginner oboists aged ten to twelve and their first two years as students. With the orchestra and its conditions as a starting point, I design my material to suit my students and myself.
Mitt examensarbete kommer att bestå av en skriftlig del och ett undervisningsmaterial. Med aktionsforskning som metod kan jag använda mig av de erfarenheter jag fått under en lång yrkeskarriär som lärare i oboespelning för en och samma blåsorkester.
I mitt examensarbete utgår jag från nybörjare på oboe i åldern tio till tolv år och deras första två år som elever. Med orkestern och dess villkor som utgångspunkter formar jag mitt material för att passa mina elever och mig själv.
My thesis will consist of a written part and a teaching material. With action research as a method, I can use the experiences I have gained during a long professional career as a teacher in oboe playing for one and the same wind orchestra.
In my thesis, I start with beginner oboists aged ten to twelve and their first two years as students. With the orchestra and its conditions as a starting point, I design my material to suit my students and myself.