Tietämyksenhallinta etätyöympäristössä
Räsänen, Sampo (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223692
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyönä laadittu tutkimustyyppinen työ tehtiin, koska etätyö on lisääntynyt nopeasti ja tietämyksenhallinta vaatii erillistä tutkailua etätyön suhteen, eikä sitä ole paljon
saatavilla. Monet tietämyksenhallinnan alaisiksi laskettavista sovelluksista, kuten etäkokous- ja dokumentinjakosovellukset, ovat myös kasvattaneet suosiotaan etätyön ansiosta ja tämä kehitys on kiihtynyt COVID-19-pandemian aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla tietämyksenhallintajärjestelmiä ja -teknologioita, selvittää niiden erilaisia käyttötapoja ja -tarkoituksia etätyön takia sekä tarkkailla tietämyksenhallintateknologian ja yksittäisten sovellusten suosiota COVID-19-pandemian ajalta. Opinnäytetyössä luodaan myös kuvaajia tietämyksenhallinnan teknologioihin ja järjestelmiin liittyen. Opinnäytetyössä ei tutkita muiden kuin yritysten toimistotyötyyppiseen työhön liittyviä etätyöympäristöjä ja tietämyksenhallintaa. Opinnäytetyö myös keskittyy tutkimaan tietämyksenhallintaa ja etätyötä teknisestä näkökulmasta. Laajempia aiheeseen liittyviä filosofisia tai sosiaalisia kysymyksiä vain sivutaan opinnäytetyössä, lähinnä teoriaosuudessa.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, käymällä läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, muita tutkimuksia, ammatti- ja tieteellisiä julkaisuja ja muuta mediaa. Käytettyjä menetelmiä olivat dokumenttianalyysi ja sisällönanalyysi. Ilmiöitä kuvailtiin ja selitettiin. Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2020 loka- ja marraskuun aikana.
Opinnäytetyön keskeisten tulosten suhteen tietämyksenhallintajärjestelmistä tunnistettiin
yritysjärjestelmiä, kuten SAP NetWeaver 7.5 ja Microsoft Dynamics 365. Useita tietämyksenhallintateknologioita tunnistettiin ja pystyttiin jaottelemaan eri tasoihin verkkojen, sovellusryhmien ja yksittäisten sovellusten suhteen. Etätyön kannalta olennaisista tietämyksenhallintateknologioista tunnistettiin ryhmätyö-, pikaviestintä-, tiedostonjako- ja etäkokoussovellukset. Pandemian aikainen etätyö vaikutti sovellusten käyttöön esimerkiksi uusien ominaisuuksien kehittämisen kautta. Lisäksi useiden ryhmätyö- ja etäkokoussovellusten suosio nousi.
Opinnäytetyön päätelmät olivat, että yritysjärjestelmiä tai jopa niiden osia voidaan käyttää
tietämyksenhallintajärjestelminä. Lisäksi Maailman Terveysjärjestö WHO:n palvelua WhatsAppissa voidaan pitää esimerkkinä käyttäjien luoman tiedon käsittelyä helpottavasta tietämyksenhallintateknologiasta. Teknologioista etäkokoussovellukset ovat yleistyneet ja tietyt yksittäiset sovellukset, kuten Zoom Meetings ja Google Meet ovat kokeneet poikkeuksellista menestystä.
saatavilla. Monet tietämyksenhallinnan alaisiksi laskettavista sovelluksista, kuten etäkokous- ja dokumentinjakosovellukset, ovat myös kasvattaneet suosiotaan etätyön ansiosta ja tämä kehitys on kiihtynyt COVID-19-pandemian aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla tietämyksenhallintajärjestelmiä ja -teknologioita, selvittää niiden erilaisia käyttötapoja ja -tarkoituksia etätyön takia sekä tarkkailla tietämyksenhallintateknologian ja yksittäisten sovellusten suosiota COVID-19-pandemian ajalta. Opinnäytetyössä luodaan myös kuvaajia tietämyksenhallinnan teknologioihin ja järjestelmiin liittyen. Opinnäytetyössä ei tutkita muiden kuin yritysten toimistotyötyyppiseen työhön liittyviä etätyöympäristöjä ja tietämyksenhallintaa. Opinnäytetyö myös keskittyy tutkimaan tietämyksenhallintaa ja etätyötä teknisestä näkökulmasta. Laajempia aiheeseen liittyviä filosofisia tai sosiaalisia kysymyksiä vain sivutaan opinnäytetyössä, lähinnä teoriaosuudessa.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, käymällä läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, muita tutkimuksia, ammatti- ja tieteellisiä julkaisuja ja muuta mediaa. Käytettyjä menetelmiä olivat dokumenttianalyysi ja sisällönanalyysi. Ilmiöitä kuvailtiin ja selitettiin. Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2020 loka- ja marraskuun aikana.
Opinnäytetyön keskeisten tulosten suhteen tietämyksenhallintajärjestelmistä tunnistettiin
yritysjärjestelmiä, kuten SAP NetWeaver 7.5 ja Microsoft Dynamics 365. Useita tietämyksenhallintateknologioita tunnistettiin ja pystyttiin jaottelemaan eri tasoihin verkkojen, sovellusryhmien ja yksittäisten sovellusten suhteen. Etätyön kannalta olennaisista tietämyksenhallintateknologioista tunnistettiin ryhmätyö-, pikaviestintä-, tiedostonjako- ja etäkokoussovellukset. Pandemian aikainen etätyö vaikutti sovellusten käyttöön esimerkiksi uusien ominaisuuksien kehittämisen kautta. Lisäksi useiden ryhmätyö- ja etäkokoussovellusten suosio nousi.
Opinnäytetyön päätelmät olivat, että yritysjärjestelmiä tai jopa niiden osia voidaan käyttää
tietämyksenhallintajärjestelminä. Lisäksi Maailman Terveysjärjestö WHO:n palvelua WhatsAppissa voidaan pitää esimerkkinä käyttäjien luoman tiedon käsittelyä helpottavasta tietämyksenhallintateknologiasta. Teknologioista etäkokoussovellukset ovat yleistyneet ja tietyt yksittäiset sovellukset, kuten Zoom Meetings ja Google Meet ovat kokeneet poikkeuksellista menestystä.