Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kielirikasteisen varhaiskasvatuksen kehittäminen kasvan, liikun ja kehityn-oppimisen alueella : Liikunnallinen materiaalipaketti kielirikasteiseen päiväkotiin

Dziok, Hanna (2020)

 
Avaa tiedosto
Dziok_Hanna.pdf (3.521Mt)
Lataukset: 


Dziok, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923336
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kielirikasteisen päiväkodin toimintaan ja tavoitteisiin suunniteltu materiaalipaketti, jossa englannin kieleen tutustutaan ja kieltä opitaan toiminnallisesti liikuntaleikkien avulla. Opinnäytetyöni teoreettisina lähtökohtina olivat lasten liikuntasuositukset ja kielellinen kehitys sekä liikunta ja toiminnallisuus kielellisen oppimisen tukena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä ja tätä kautta haluttiin löytää perusteluita liikunnan käyttämiselle menetelmänä englanninkielisessä kielirikasteisessa varhaiskasvatuksessa sen tavoitteiden näkökulmasta.

Opinnäytetyön tilaajana toimi Pilke Kielipolku-päiväkoti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea tilaajayksikössä kielirikasteisen varhaiskasvatuksen monipuolista toteutumista, yhdistämällä sitä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kasvan, liikun ja kehityn-oppimisen alueelle ja edistää lasten liikuntasuositusten toteutumista.

Opinnäytetyön toiminnallisen osuutena toteutettiin tilaajayksikön varhaiskasvattajien käyttöön materiaalipaketti, joka koostettiin 24:stä liikuntaleikkikortista. Liikuntaleikkikortit jaettiin viiteen eri värikategoriaan niiden aihealueiden mukaisesti. Aihealueet olivat numerot, värit, kehonosat, liikkumistavat ja eläimet. Materiaalipakettiin sisältyivät myös kuvakortit liikuntaleikkeihin ohjeistuksen visuaaliseksi tueksi ja lyhyt seloste materiaalipaketin käytöstä ja teoreettisesta taustasta.

Teoriaosuuden pohjalta voitiin todeta, että liikunta ja toiminnallisuus ovat hyvin soveltuvia menetelmiä kielirikasteisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseen niiden moninaisten hyötyjen vuoksi niin oppimisen, kuin lasten hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta. Materiaalipaketin hyödyntämisaste ja sovellettavuus pyrittiin maksimoimaan valmistamalla yksittäisiä leikkejä lasten kokemusalueelle, sitomalla ne varhaiskasvatuksessa yleisesti käsiteltäviin teemoihin ja englannin kielen peruskäsitteisiin.
 
The purpose of this action-based thesis was to develop a material package for an English language enriched day care centre. The material was developed based on the operation and goals of the language enriched day care centre. The material focuses on getting acquainted with English and learning the language through action-based play. This thesis deals with physical activity recommendations for children, physical activity, actionbased language learning and the linguistic development in children. The goal of the theory part was to research the connection between exercise and learning in aim to find a reasoning on using exercise as a method that meets the goals of English language enriched early childhood education The client of this thesis was Pilke Kielipolku daycare centre. The aim of this thesis was to support the versatile realization of language enriched early childhood education in the daycare centre by combining it to the National core curriculum for early childhood education and care’s decree on physical exercise set by the Ministry of Culture and Education in Finland. The aim was also to promote the realization of the existing physical activity recommendations for children. The action-based part of the thesis comprised of a material package for use for the early childhood educators of the client daycare centre. The material package was composed of 24 exercise play cards. The cards were divided into five colour categories according to their themes. The themes were numbers, colours, body parts, methods of movement and animals. The package also includes picture cards for visual aid and a brief on the theoretical background and use of material. Based on the theory part of the thesis it can be stated that physical activity and actionbased teaching are well suited methods for the execution of early childhood education for its many benefits in learning as well as supporting the general welfare of children. Adaptability and applicability of the material package were intended to be maximised by preparing individual play sessions inside the children’s sphere of experience, binding the play to themes common in early childhood education and the basic vocabulary of English.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste