Osaamisen johtamisen kehittäminen : Case finanssialan kohdeorganisaation päivittäispalvelu
Turtiainen, Reija (2020)
Turtiainen, Reija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524202
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuvassa yritysmaailmassa osaamisen ylläpitämisestä ja kehittämisestä on tullut olennainen osa kilpailukykyä. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona finanssialan kohdeorganisaatiolle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten päivittäispalvelutiimien esimiehet voisivat tukea paremmin johdettaviaan osaamisen kehittämisessä. Finanssialalla jo lainsäädäntö määrittelee osaamistasoa, ja tästä johtuen myös osaamisen johtamiselta vaaditaan yhä enemmän.
Teoriaosuudessa on käsitelty osaamisen johtamista, valmentavaa johtamista, sekä motivaatiota, jotka muodostavat työn teoreettisen viitekehyksen. Osaamisen johtamisen osalta on käsitelty osaamisen kehittämisen merkitystä, erilaista työelämälähtöistä oppimista, sekä kehityskeskustelujen merkitystä. Valmentavaa johtamista on käsitelty määrittelemällä valmentavaa johtamista, ja tuomalla esiin sen tunnetuimpia menetelmiä. Motivoinnin teoriaosuus keskittyy yksilön motivoinnin perusteisiin, sekä palautteen antoon ja tavoiteasetantaan.
Tutkimus on kehittämistyö, joka on toteutettu tapaustutkimuksena. Empiirinen osuus on toteutettu esimieshaastatteluilla, sekä henkilöstölle pidetyllä työpajalla. Kehitysehdotusten tavoitteena oli tarjota toimintamalleja jotka motivoisivat työntekijöitä kehittämään osaamistaan ja vahvistaisivat sitoutuneisuutta organisaatioon.
Tutkimustulosten perusteella sekä työntekijät, että esimiehet ymmärtävät ammatillisen osaamisen kehittämisen tärkeyden ja pitävät sitä jopa välttämättömänä organisaation kilpailukyvyn säilyttämisen välineenä. Suurimpana haasteena käytännön toteutuksessa on ajan käyttö, sekä osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuuden puute. Erityisesti näiden kahden organisoimiseen toivottiin esimiehen tukea. Keeping one’s professional knowledge up to date and developing it, has become a relevant part of organizations’ competitivity in a quickly changing business environment. The research was submissioned to a company in the financial industry. The thesis focused on how the team managers can support employees better in developing their professional knowledge. Finance sector has several knowledge standards required by law and therefore there is also high demands on knowledge management.
The theory of the research consists of knowledge management, coaching and motivation. The aforementioned form a theoretical section of the research. The theory of knowledge management includes the meaning of the self-development, different ways of learning in workplaces and the purpose of development discussions. Coaching has been dealt by defining the coaching as a way of management and bringing out the most relevant methods. The motivation part focuses on basics of motivating, feedback and goal setting.
The research is a development study which was carried out as a case study. The empirical part of the research was carried out by interviewing team managers and by arranging a workshop for employees. The goal was to create working models which would motivate employees to develop their professional knowledge and to strengthen their commitment to the company.
According to the research both employees and team managers understand the importance of developing occupational knowledge and see it as a necessary part of maintaining the organizations competitiveness. The biggest challenges in practice are limited time resources and lack of organizing. These two matters were hoped to get better support from team managers.
Teoriaosuudessa on käsitelty osaamisen johtamista, valmentavaa johtamista, sekä motivaatiota, jotka muodostavat työn teoreettisen viitekehyksen. Osaamisen johtamisen osalta on käsitelty osaamisen kehittämisen merkitystä, erilaista työelämälähtöistä oppimista, sekä kehityskeskustelujen merkitystä. Valmentavaa johtamista on käsitelty määrittelemällä valmentavaa johtamista, ja tuomalla esiin sen tunnetuimpia menetelmiä. Motivoinnin teoriaosuus keskittyy yksilön motivoinnin perusteisiin, sekä palautteen antoon ja tavoiteasetantaan.
Tutkimus on kehittämistyö, joka on toteutettu tapaustutkimuksena. Empiirinen osuus on toteutettu esimieshaastatteluilla, sekä henkilöstölle pidetyllä työpajalla. Kehitysehdotusten tavoitteena oli tarjota toimintamalleja jotka motivoisivat työntekijöitä kehittämään osaamistaan ja vahvistaisivat sitoutuneisuutta organisaatioon.
Tutkimustulosten perusteella sekä työntekijät, että esimiehet ymmärtävät ammatillisen osaamisen kehittämisen tärkeyden ja pitävät sitä jopa välttämättömänä organisaation kilpailukyvyn säilyttämisen välineenä. Suurimpana haasteena käytännön toteutuksessa on ajan käyttö, sekä osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuuden puute. Erityisesti näiden kahden organisoimiseen toivottiin esimiehen tukea.
The theory of the research consists of knowledge management, coaching and motivation. The aforementioned form a theoretical section of the research. The theory of knowledge management includes the meaning of the self-development, different ways of learning in workplaces and the purpose of development discussions. Coaching has been dealt by defining the coaching as a way of management and bringing out the most relevant methods. The motivation part focuses on basics of motivating, feedback and goal setting.
The research is a development study which was carried out as a case study. The empirical part of the research was carried out by interviewing team managers and by arranging a workshop for employees. The goal was to create working models which would motivate employees to develop their professional knowledge and to strengthen their commitment to the company.
According to the research both employees and team managers understand the importance of developing occupational knowledge and see it as a necessary part of maintaining the organizations competitiveness. The biggest challenges in practice are limited time resources and lack of organizing. These two matters were hoped to get better support from team managers.