Developing a website solution for REKO model
Hernandez, Emily (2020)
Hernandez, Emily
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524193
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää REKO-ruokaryhmien käyttäjien kohtaamia ongelmia sekä kehittää ratkaisuja havaituille ongelmille. Aiempien tutkimusten mukaan REKO-ruokaryhmiä pidetään hyödyllisinä, mutta niiden käytössä koetaan hankaluuksia, mikä vaikuttaa ruokaryhmien aktiivisten jäsenten määrään sekä ruokaryhmien käyttökokemukseen.
Insinöörityössä tehtiin analyysi REKO-verkoston ja ruokaryhmien nykyisistä toimintatavoista, jonka jälkeen kymmenen Suomessa sijaitsevaan REKO-ruokaryhmään jaettiin kysely. Kyselyn avulla kerättiin tietoa REKO-ruokaryhmien jäsenten positiivisista ja negatiivista REKO-käyttökokemuksista sekä kartoitettiin tyytyväisyyttä nykyisiin toimintamenetelmiin ja mielenkiintoa REKO-myyntimallille suunniteltuun alustaan.
Analyysin sekä kyselyn perusteella havaittiin, että suurimmat käyttövaikeudet liittyivät Facebookin soveltumattomuuteen REKO-toimintaan etenkin, mikäli REKO-ryhmässä on paljon jäseniä tai mikäli jäsen on osa useampaa ryhmää. Tärkeimpiä löydettyjä ongelmia olivat vaikeus löytää tietoa myynnissä olevista tuotteista, tilausten tekeminen sekä seuraaminen, ja haluttomuus käyttää Facebookia.
Havaittujen ongelmien perusteella päätettiin suunnitella verkkosivusto. Verkkosivusto luotiin kevyellä toteutuksella ilman oikeaa tietokantaa tai käyttäjän todentamista. Sen sijaan sivustolle luotiin tietokantajäljitelmä, jonka avulla kehitys voitiin keskittää käyttäjäpuolen kehittämiseen. Insinöörityön lopputuloksena oli julkaistu verkkosivusto, joka ratkaisi insinöörityön analyysissä ja kyselyssä havaitut ongelmat osittain tai kokoneen. Insinöörityön loputtua verkkosivustoa on mahdollista esitellä REKO-ruokaryhmissä mahdollisena vaihtoehtona Facebookille REKO-toiminnan alustana.
Insinöörityössä tehtiin analyysi REKO-verkoston ja ruokaryhmien nykyisistä toimintatavoista, jonka jälkeen kymmenen Suomessa sijaitsevaan REKO-ruokaryhmään jaettiin kysely. Kyselyn avulla kerättiin tietoa REKO-ruokaryhmien jäsenten positiivisista ja negatiivista REKO-käyttökokemuksista sekä kartoitettiin tyytyväisyyttä nykyisiin toimintamenetelmiin ja mielenkiintoa REKO-myyntimallille suunniteltuun alustaan.
Analyysin sekä kyselyn perusteella havaittiin, että suurimmat käyttövaikeudet liittyivät Facebookin soveltumattomuuteen REKO-toimintaan etenkin, mikäli REKO-ryhmässä on paljon jäseniä tai mikäli jäsen on osa useampaa ryhmää. Tärkeimpiä löydettyjä ongelmia olivat vaikeus löytää tietoa myynnissä olevista tuotteista, tilausten tekeminen sekä seuraaminen, ja haluttomuus käyttää Facebookia.
Havaittujen ongelmien perusteella päätettiin suunnitella verkkosivusto. Verkkosivusto luotiin kevyellä toteutuksella ilman oikeaa tietokantaa tai käyttäjän todentamista. Sen sijaan sivustolle luotiin tietokantajäljitelmä, jonka avulla kehitys voitiin keskittää käyttäjäpuolen kehittämiseen. Insinöörityön lopputuloksena oli julkaistu verkkosivusto, joka ratkaisi insinöörityön analyysissä ja kyselyssä havaitut ongelmat osittain tai kokoneen. Insinöörityön loputtua verkkosivustoa on mahdollista esitellä REKO-ruokaryhmissä mahdollisena vaihtoehtona Facebookille REKO-toiminnan alustana.