Fysioterapeuttiopiskelijoiden toteuttama rentoutumiskurssi lukiolaisille : vaikutus koetun stressin määrään
Korhonen, Olli-Pekka; Levänen, Tatu; Tolvanen, Tuukka (2020)
Korhonen, Olli-Pekka
Levänen, Tatu
Tolvanen, Tuukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524303
Tiivistelmä
Vuoden 2019 kouluterveyskyselyn mukaan lukion 1. ja 2. luokan opiskelijoista 15,5 % kokee koulu-uupumusta. Mitä korkeammat koulumenestystavoitteet ovat, sitä korkeampi on oppilaan uupumisriski. Sosiaaliset paineet, yhteiskunnan suoriutumisvaatimukset sekä yksilölliset kuormitustekijät lisäävät nuorten opiskelijoiden koetun stressin määrää. Nuorten ylikuormitusta ja stressitilaa on haastavampi havaita, sillä heidän oma kehontuntemuksensa ja kehotietoisuutensa ovat vielä kehitysasteella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa liikunnan vapaaehtoinen rentoutumiskurssi fysioterapian keinoja hyödyntäen. Kurssin käytännön toteutuksen lisäksi tuotettiin valmis kurssisuunnitelma, jota voidaan jatkossa hyödyntää vastaavanlaisen kurssin järjestämisessä. Kyselylomakkeella selvitettiin rentoutumiskurssin vaikutusta opiskelijoiden kokemaan stressin tunteeseen. Kurssilla pyrittiin lisäämään opiskelijoiden rentoutumiskeinoja sekä parantamaan kehontuntemusta ja itsesäätelyä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tammerkosken lukio, jossa opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin. Rentoutumiskurssi toimi opinnäytetyön toiminnallisena osuutena.
Fysioterapian keinoilla on mahdollista vaikuttaa opiskelijan kykyyn sietää ja säädellä stressiä erilaisilla harjoituksilla. Koulutuksellisella terapialla (psykoedukaatiolla) voidaan lisätä opiskelijoiden tietämystä stressin ja kuormituksen psykofyysisistä vaikutuksista. Stressiä aiheuttavien tekijöiden tunnistaminen ja stressin säätelyn oppiminen ovat lukiolaiselle hyödyllisiä taitoja. Ylioppilaskirjoitusten merkitys on entisestään korostunut. Halu menestyä ylioppilaskirjoituksissa voi entisestään lisätä stressin määrää.
Jatkossa kurssiin liittyvää tutkimusta tulisi kehittää, jotta sen vaikuttavuutta pystyttäisiin todentamaan luotettavammin. Lukioikäisten nuorten kokeman stressin määrän vaihtelua lukuvuoden aikana tulisi tutkia enemmän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa liikunnan vapaaehtoinen rentoutumiskurssi fysioterapian keinoja hyödyntäen. Kurssin käytännön toteutuksen lisäksi tuotettiin valmis kurssisuunnitelma, jota voidaan jatkossa hyödyntää vastaavanlaisen kurssin järjestämisessä. Kyselylomakkeella selvitettiin rentoutumiskurssin vaikutusta opiskelijoiden kokemaan stressin tunteeseen. Kurssilla pyrittiin lisäämään opiskelijoiden rentoutumiskeinoja sekä parantamaan kehontuntemusta ja itsesäätelyä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tammerkosken lukio, jossa opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin. Rentoutumiskurssi toimi opinnäytetyön toiminnallisena osuutena.
Fysioterapian keinoilla on mahdollista vaikuttaa opiskelijan kykyyn sietää ja säädellä stressiä erilaisilla harjoituksilla. Koulutuksellisella terapialla (psykoedukaatiolla) voidaan lisätä opiskelijoiden tietämystä stressin ja kuormituksen psykofyysisistä vaikutuksista. Stressiä aiheuttavien tekijöiden tunnistaminen ja stressin säätelyn oppiminen ovat lukiolaiselle hyödyllisiä taitoja. Ylioppilaskirjoitusten merkitys on entisestään korostunut. Halu menestyä ylioppilaskirjoituksissa voi entisestään lisätä stressin määrää.
Jatkossa kurssiin liittyvää tutkimusta tulisi kehittää, jotta sen vaikuttavuutta pystyttäisiin todentamaan luotettavammin. Lukioikäisten nuorten kokeman stressin määrän vaihtelua lukuvuoden aikana tulisi tutkia enemmän.