Ikäihmisten kokemuksia terveydenhuollon sähköisten palveluiden käytöstä
Mantere, Nea; Peltonen, Leo (2020)
Mantere, Nea
Peltonen, Leo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää ja kuvailla ikäihmisten kokemuksia sähköisten palveluiden käytöstä terveydenhuollossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ikäihmisten kokemuksista sähköisten palveluiden käytöstä ja tämän lisääntyneen tiedon avulla edelleen kehittää sähköisiä palveluita ikäihmisille. Opinnäytetyön tehtävänä oli siis selvittää, millaisia kokemuksia ikäihmisillä on sähköisten palveluiden käytöstä terveydenhuollossa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin ikäihmisistä koostuvan raadin ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Ikäihmiset kokivat sähköiset palvelut pääosin myönteisenä asiana mutta myös kehitettävää löytyi. Sähköisten palveluiden käyttöä edistäviä tekijöitä olivat järjestelmien kokeminen taloudellisena, palveluiden sähköisiksi muuttumisen kokeminen hyödyllisenä, terveydenhuollon yhteisen sähköisen järjestelmän kokeminen tärkeänä, toiveina sähköisten palveluiden toimintojen kehittämisestä sekä kotiin sähköisesti tilatun avun kokeminen tärkeänä. Sähköisten palveluiden käyttöä estävät tekijät ilmenivät palveluiden käytön epävarmuutena, kokemuksina virheellisten dokumentointien vaikutuksista hoidon laatuun, sähköisten palveluiden kokeminen epäselvänä, sähköisten palveluiden kehittymisen kokeminen liian nopeana ja paperisten asiakirjojen kokeminen tärkeänä teknologian pettäessä.
Tuloksista voidaan päätellä, että vaikka ikäihmisten kokemukset sähköisistä palveluista ovat pääosin myönteisiä, tulisi perinteisiä asiointikanavia säilyttää niitä tarvitseville ryhmille. Ikäihmisten ollessa alati kasvava ikäryhmä palveluja kehittäessä tulisi ottaa huomioon niiden helppokäyttöisyys ja sidonnaisuus jo aiemmin opittuun järjestelmään tai teknologiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin ikäihmisistä koostuvan raadin ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Ikäihmiset kokivat sähköiset palvelut pääosin myönteisenä asiana mutta myös kehitettävää löytyi. Sähköisten palveluiden käyttöä edistäviä tekijöitä olivat järjestelmien kokeminen taloudellisena, palveluiden sähköisiksi muuttumisen kokeminen hyödyllisenä, terveydenhuollon yhteisen sähköisen järjestelmän kokeminen tärkeänä, toiveina sähköisten palveluiden toimintojen kehittämisestä sekä kotiin sähköisesti tilatun avun kokeminen tärkeänä. Sähköisten palveluiden käyttöä estävät tekijät ilmenivät palveluiden käytön epävarmuutena, kokemuksina virheellisten dokumentointien vaikutuksista hoidon laatuun, sähköisten palveluiden kokeminen epäselvänä, sähköisten palveluiden kehittymisen kokeminen liian nopeana ja paperisten asiakirjojen kokeminen tärkeänä teknologian pettäessä.
Tuloksista voidaan päätellä, että vaikka ikäihmisten kokemukset sähköisistä palveluista ovat pääosin myönteisiä, tulisi perinteisiä asiointikanavia säilyttää niitä tarvitseville ryhmille. Ikäihmisten ollessa alati kasvava ikäryhmä palveluja kehittäessä tulisi ottaa huomioon niiden helppokäyttöisyys ja sidonnaisuus jo aiemmin opittuun järjestelmään tai teknologiaan.