Sosiaalisen median strategia PK-yritykselle : Case: Jooga Galleria
Nikki, Sarika (2020)
Nikki, Sarika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624623
Tiivistelmä
Opinnäytteen aiheena on sosiaalisen median strategia. Työssä tarkastellaan sosiaalisen
median kanavista Facebookia ja Instagramia. Sosiaalisen median strategia luodaan
kouvolalaiselle PK-yritykselle Jooga Gallerialle. Toimeksiantajayritys on perustettu vuonna
2015, ja se on Kouvolan ensimmäinen joogastudio. Teoriaosuudessa tarkastellaan
monipuolisesti sosiaalista mediaa ja some-markkinointia. Tarkastelussa on myös, mitä on
sosiaalinen media Suomessa vuonna 2020 ja miten kotimaiset yritykset käyttivät
sosiaalista mediaa vuonna 2019. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään myös
joogaan ja sen harjoitusmuotoihin.´
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda helposti lähestyttävä ja toteutettava some-strategia
toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena on myös saada lisää asiakkaita some-näkyvyyden
kautta Jooga Gallerialle. Tutkimuskysymyksinä ovat: Millainen on hyvä some-strategia
Jooga Gallerialle, jotta se olisi yritykselle realistinen toteuttaa? Miten some-strategialla
voitaisiin lisätä yrityksen some-näkyvyyttä? Opinnäytteellä voidaan auttaa myös muita PKyrityksiä luomaan heille realistisesti toteutettava some-strategia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun
muodossa. Tämän lisäksi käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa tutkittiin kolmea
toimeksiantajayritystä paremmin sosiaalisessa mediassa menestynyttä jooga-alan yritystä.
Benchmarking-yritysten ja toimeksiantajayrityksen Facebook- ja Instagramkanavia tarkasteltiin lähes neljän kuukauden ajalta. Menetelmän avulla perehdyttiin
kyseisten yritysten some-kanavien sisältöön, visuaalisuuteen, julkaisutahtiin ja seuraajien
lukumäärään. Yrityksen sisällä tutkittiin myös eroavaisuuksia Facebookin ja Instagramin
välillä.
Teemahaastattelun tuloksina ja johtopäätöksinä luotiin toimeksiantajayritykselle vuodeksi
some-strategia ja vuosikello. Some-strategia sisältää kohderyhmän, käytettävät resurssit,
julkaisutahdin, käytettävät ohjelmat, visuaalisuuden, maksullisen mainonnan, tavoitteet,
seurannan ja mittauksen suunnittelun. Strategian toteuttaminen ei kuulu työhön.
median kanavista Facebookia ja Instagramia. Sosiaalisen median strategia luodaan
kouvolalaiselle PK-yritykselle Jooga Gallerialle. Toimeksiantajayritys on perustettu vuonna
2015, ja se on Kouvolan ensimmäinen joogastudio. Teoriaosuudessa tarkastellaan
monipuolisesti sosiaalista mediaa ja some-markkinointia. Tarkastelussa on myös, mitä on
sosiaalinen media Suomessa vuonna 2020 ja miten kotimaiset yritykset käyttivät
sosiaalista mediaa vuonna 2019. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään myös
joogaan ja sen harjoitusmuotoihin.´
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda helposti lähestyttävä ja toteutettava some-strategia
toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena on myös saada lisää asiakkaita some-näkyvyyden
kautta Jooga Gallerialle. Tutkimuskysymyksinä ovat: Millainen on hyvä some-strategia
Jooga Gallerialle, jotta se olisi yritykselle realistinen toteuttaa? Miten some-strategialla
voitaisiin lisätä yrityksen some-näkyvyyttä? Opinnäytteellä voidaan auttaa myös muita PKyrityksiä luomaan heille realistisesti toteutettava some-strategia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun
muodossa. Tämän lisäksi käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa tutkittiin kolmea
toimeksiantajayritystä paremmin sosiaalisessa mediassa menestynyttä jooga-alan yritystä.
Benchmarking-yritysten ja toimeksiantajayrityksen Facebook- ja Instagramkanavia tarkasteltiin lähes neljän kuukauden ajalta. Menetelmän avulla perehdyttiin
kyseisten yritysten some-kanavien sisältöön, visuaalisuuteen, julkaisutahtiin ja seuraajien
lukumäärään. Yrityksen sisällä tutkittiin myös eroavaisuuksia Facebookin ja Instagramin
välillä.
Teemahaastattelun tuloksina ja johtopäätöksinä luotiin toimeksiantajayritykselle vuodeksi
some-strategia ja vuosikello. Some-strategia sisältää kohderyhmän, käytettävät resurssit,
julkaisutahdin, käytettävät ohjelmat, visuaalisuuden, maksullisen mainonnan, tavoitteet,
seurannan ja mittauksen suunnittelun. Strategian toteuttaminen ei kuulu työhön.