"Miks mä tunnen näin" : tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Eloranta, Anne (2020)
Eloranta, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624571
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kerätä tietoa varhaiskasvattajilta tunnetaitojen tärkeydestä ja tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatusikäisten lasten parissa. Tavoitteena oli kehittää tunnetaitojen harjoitteluun tunnetaitopaketti, josta olisi konkreettista hyötyä varhaiskasvattajille. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Nurmijärven kunta.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 velvoittavat kasvattajia tukemaan lapsia tunnetaitojen kehityksessä, joten tämä kehittämistyö tuki sitä tavoitetta hyvin. Tunnekasvatuksesta ja tunnetaidoista on viime vuosina tehty myös paljon tutkimuksia. Aihe on siis hyvin ajankohtainen ja tärkeä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia tunteita, lapsen tunne-elämän kehitystä sekä tunnetaitoja. Tunnekasvatus, kasvattajan rooli tunnekasvatuksessa ja toiminnalliset menetelmät ovat merkittävässä roolissa tunnetaitojen tukemisessa.
Kehittämistyössä haastateltiin kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa ja viittä varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa, kolmesta eri päiväkodista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa oli valmiit kysymykset, mutta myös tarkentavat kysymykset olivat mahdollisia. Haastateltavat saivat kysymykset etukäteen, jotta he pystyivät valmistautumaan haastatteluun.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti kasvattajille tunnetaitojen tukemiseen. Materiaalipakettiin kuuluvan kansion alussa on teoriatietoa lasten tunnetaidoista. Kansio sisältää esittelyn materiaalipaketin sisällöstä ja erilaisia ohjeita ja pelejä tunnetaitojen tukemiseen. Materiaalipaketin nimeksi tuli Nipa Nallen tunnekassi.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 velvoittavat kasvattajia tukemaan lapsia tunnetaitojen kehityksessä, joten tämä kehittämistyö tuki sitä tavoitetta hyvin. Tunnekasvatuksesta ja tunnetaidoista on viime vuosina tehty myös paljon tutkimuksia. Aihe on siis hyvin ajankohtainen ja tärkeä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia tunteita, lapsen tunne-elämän kehitystä sekä tunnetaitoja. Tunnekasvatus, kasvattajan rooli tunnekasvatuksessa ja toiminnalliset menetelmät ovat merkittävässä roolissa tunnetaitojen tukemisessa.
Kehittämistyössä haastateltiin kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa ja viittä varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa, kolmesta eri päiväkodista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa oli valmiit kysymykset, mutta myös tarkentavat kysymykset olivat mahdollisia. Haastateltavat saivat kysymykset etukäteen, jotta he pystyivät valmistautumaan haastatteluun.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti kasvattajille tunnetaitojen tukemiseen. Materiaalipakettiin kuuluvan kansion alussa on teoriatietoa lasten tunnetaidoista. Kansio sisältää esittelyn materiaalipaketin sisällöstä ja erilaisia ohjeita ja pelejä tunnetaitojen tukemiseen. Materiaalipaketin nimeksi tuli Nipa Nallen tunnekassi.