Satakuntalaisesta heimoidentiteetistä voimavara maakunnan matkailun markkinointiin
Mattila, Katariina (2020)
Mattila, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia satakuntalaista heimoidentiteettiä ja selvittää, voitaisiinko sitä käyttää voimavarana matkailun markkinoinnissa. Aihe koettiin tärkeäksi, sillä asiaa ei oltu aikaisemmin tutkittu ja sitä haluttiin kartoittaa mahdollisuutena mainonnassa. Tutkimustehtävänä oli selvittää satakuntalainen identiteetti, täsmentää siihen liittyviä stereotypioita ja pohtia, voidaanko niitä käyttää positiivisella tavalla markkinoinnissa. Tavoitteeksi muodostui kehittää erilaisia markkinointiehdotuksia, joissa käytettäisiin heimoidentiteettiä ja paikallisuutta. Työn teoreettinen viitekehys koostuu tarinallistamisesta, benchmarkingista, satakuntalaisuudesta, markkinoinnista ja brändistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satakunnan matkailun kasvuhanke.
Opinnäytetyötä lähdettiin ensin toteuttamaan kirjallisten lähteiden avulla. Työn toiminallisena osuutena syntyi toimeksiantajalle markkinointiehdotuksia, joiden avulla on mahdollista tuoda esille paikallisuutta humoristisella tai pessimistisellä tavalla, joka heijastuu satakuntalaisesta heimoidentiteetistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi erilaisia markkinointi-ideoita, jotka olivat iskulauseita, tarinallistamisen avulla luodut käsikirjoituksia, työpaja, PDF-tiedosto ja pienet videojulkaisut. Ideoiden avulla tavoitteina oli luoda erilaisia mahdollisuuksia, joita voidaan käyttää hyväksi markkinoinnissa ja jolloin niihin voidaan myös tuoda paikallisuutta. Heimoidentiteetin hyödyntäminen Satakunnan markkinoinnissa nähtiin hyvänä lisänä kuvastamaan paikallisuutta mainonnassa. The thesis’ purpose was to find out what is Satakunta’s identity and determent if it could be used as a strength in the region’s tourism marketing. The subject was seen important because it had not been researched before and it was wanted to see if it was a possibility as the marketing purpose. The research assignment was to search what is the Satakunta’s identity, find out the stereotypies that includes to it and to figure out could they be used in a positive manner in marketing. The goal was to come up with marketing successions where could be possible to use the region’s identity and local manners or customs. The thesis’ theoretical frame of reference includes storytelling, benchmarking, Satakunta’s identity, marketing and brand. The thesis’ commissioner was Satakunta’s marketing growth project.
Firstly, the thesis was implemented with written sources. The thesis’ practice-based part was to come up with marketing ideas for the commissioner which would make it possible reflect on the local identity in a more humorist or pessimistic way.
As a result, for the thesis was made different marketing ideas which were slogans, scripts based on narrativity, workshop, PDF file and small video posts. With the ideas the goal was to create possibilities that can be used as a part of marketing and to show the local identity. To use Satakunta’s identity as a part of the region’s marketing was a good addition to reflect localness in marketing.
Opinnäytetyötä lähdettiin ensin toteuttamaan kirjallisten lähteiden avulla. Työn toiminallisena osuutena syntyi toimeksiantajalle markkinointiehdotuksia, joiden avulla on mahdollista tuoda esille paikallisuutta humoristisella tai pessimistisellä tavalla, joka heijastuu satakuntalaisesta heimoidentiteetistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi erilaisia markkinointi-ideoita, jotka olivat iskulauseita, tarinallistamisen avulla luodut käsikirjoituksia, työpaja, PDF-tiedosto ja pienet videojulkaisut. Ideoiden avulla tavoitteina oli luoda erilaisia mahdollisuuksia, joita voidaan käyttää hyväksi markkinoinnissa ja jolloin niihin voidaan myös tuoda paikallisuutta. Heimoidentiteetin hyödyntäminen Satakunnan markkinoinnissa nähtiin hyvänä lisänä kuvastamaan paikallisuutta mainonnassa.
Firstly, the thesis was implemented with written sources. The thesis’ practice-based part was to come up with marketing ideas for the commissioner which would make it possible reflect on the local identity in a more humorist or pessimistic way.
As a result, for the thesis was made different marketing ideas which were slogans, scripts based on narrativity, workshop, PDF file and small video posts. With the ideas the goal was to create possibilities that can be used as a part of marketing and to show the local identity. To use Satakunta’s identity as a part of the region’s marketing was a good addition to reflect localness in marketing.