Yhdessä kohti parempaa käsihygieniaa - käsihygienian kehittäminen kotihoidossa
Pihlaja, Terhi; Enqvist, Anna-Ilona (2020)
Pihlaja, Terhi
Enqvist, Anna-Ilona
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724838
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhteiskehittämisen menetelmää hyödyntäen eräälle Helsingin kaupungin kotihoidon tiimille käsihygieniapelisäännöt yhteiskehittämistyöpajassa. Tavoitteena oli herättää kotihoidon työntekijät tarkastelemaan henkilökohtaista käsihygieniakäyttäytymistä ja suhtautumista käsihygienian toteuttamista kohtaan. Työpajan tavoitteena oli lisätä henkilökunnan tietoutta käsihygieniasta, ja sen ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta infektioiden tarttumiseen sekä lisätä potilasturvallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa pelisäännöt julistemuotoon. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kirjallisen aineiston perusteella hoitoon liittyviä infektioita, käsihygienian kehittämistä, käsihygienian käytäntöä ja teoriaa tutkimusten kautta sekä varotoimia ja suojavarusteita kotihoidossa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin potilasturvallisuutta ja tartuntatautilakia. Teoreettisessa viitekehyksessä oleellisiksi asioiksi nousivat oikein toteutettu käsidesinfektio ja käsihygienian tärkeys infektioiden torjunnassa. Yhteiskehittämistyöpajassa osallistujat kehittivät tiimille käsihygieniapelisäännöt, joista fasilitaattorit koostivat visuaalisen julisteen tiimin käyttöön. Yhteiskehittämistyöpajassa opinnäytetyöntekijöiden rooli oli toimia fasilitaattoreina. Fasilitaattorien vastuulle kuului valmistella työpaja sekä toimia puolueettomasti tukien osallistujia ideoinnissa, päätösten teossa ja ongelmien ratkaisussa. Yhteiskehittämistyöpajasta kerättiin osallistujilta palautetta sähköisellä lomakkeella työpajan yhteydessä. Palautteen perusteella yhteiskehittäminen koettiin mielekkäänä, ja sitä toivottiinkin hyödynnettävän lisää tulevaisuudessa. Käsihygieniapelisäännöt-julisteesta kotihoidon tiimin työntekijöiltä pyydettiin avointa palautetta Post-it-lapuilla. Työpajassa osallistujat jakautuivat neljään ryhmään ja loivat kahdeksan pelisääntöä, joihin kaikki osallistujat sitoutuivat. Pelisäännöt sisälsivät konkreettisia toimenpiteitä käsihygienian parantamiseksi, esimerkiksi huolehdimme aktiivisesti asiakkaidemme käsihygieniasta ja pesemme tai desinfioimme kätemme aina töihin saapuessa. This thesis was made in collaboration with the Home Care Services of Helsinki City. The aim was by evoking awareness in the workshop for participants to assess their personal attitudes and compliance in hand hygiene. The aim was also to increase their knowledge in hand hygiene and its importance in infection prevention and control.
The theoretical framework of this thesis was based on relevant literature. The main themes consisted of healthcare and treatment-associated infections, home care as health care environment, hand hygiene guidelines, standard precautions, and personal protective equipment, as well as evidence-based methods for improving hand hygiene compliance. The Communicable Diseases Act and patient safety were also addressed.
The participants of the co-creation workshop created eight hand hygiene guidelines they agreed to follow. The guidelines included practical measures to improve hang hygiene, e.g. always washing or disinfecting hands when arriving at work and taking care of home care residents’ hand hygiene. The guidelines were published as a poster. The authors of this thesis facilitated the workshop. Their main responsibilities as facilitators included preparations for the workshop, and during the workshop taking a neutral stance while supporting the participants in their brainstorming, decision-making and problem-solving. Feedback was gathered from the workshop using an online form and the feedback on co-creation was positive. Positive open feedback was received on the poster as well.
The theoretical framework of this thesis was based on relevant literature. The main themes consisted of healthcare and treatment-associated infections, home care as health care environment, hand hygiene guidelines, standard precautions, and personal protective equipment, as well as evidence-based methods for improving hand hygiene compliance. The Communicable Diseases Act and patient safety were also addressed.
The participants of the co-creation workshop created eight hand hygiene guidelines they agreed to follow. The guidelines included practical measures to improve hang hygiene, e.g. always washing or disinfecting hands when arriving at work and taking care of home care residents’ hand hygiene. The guidelines were published as a poster. The authors of this thesis facilitated the workshop. Their main responsibilities as facilitators included preparations for the workshop, and during the workshop taking a neutral stance while supporting the participants in their brainstorming, decision-making and problem-solving. Feedback was gathered from the workshop using an online form and the feedback on co-creation was positive. Positive open feedback was received on the poster as well.