Verkkosivujen asiakaslähtöinen kehittäminen Keittiökalustetukku White Forest Oy:lle
Kahelin, Miska (2020)
Kahelin, Miska
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaiset Keittiökalustetukku White Forest Oy:n uudet verkkosivut tulisi olla, jotta ne palvelisivat mahdollisimman hyvin yritykselle tyypillistä asiakaskuntaa. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys, mielipiteet sekä kehittämisehdotukset nykyisistä verkkosivuista, jotta tulevaisuudessa näitä tietoja hyödyntämällä yritys saisi verkkosivuistaan asiakaslähtöisemmät. Asiakaslähtöisempien verkkosivujen tavoitteena on tulevaisuudessa parantaa yrityksen kilpailukykyä.
Tietoperustana opinnäytetyöhön kerättiin tietoa verkkosivuista sekä asiakaslähtöisyydestä. White Forest Oy:n verkkosivujen ja asiakaslähtöisyyden nykytilaa selvitettiin myös perinteisten SWOT-analyysien avulla.
White Forest Oy:n asiakkaille luotiin verkkokysely, jonka avulla asiakkaiden ajatuksia nykyisistä verkkosivuista selvitettiin. Kyselyn vastaajat valittiin yrityksen omista asiakkaista, joiden kanssa asiakkuus oli johtanut kauppoihin 1.1.2019-31.8.2020 välisenä aikana. Valikoiduilla vastaajilla haluttiin varmistaa, että asiakkailla oli entuudestaan yrityksestä tietoa, heillä oli mahdollisimman tuoreessa muistissa yrityksen verkkosivut sekä yrityksen tuotteiden omistajina heillä oli mahdollisesti aitoa kiinnostusta verkkosivujen kehittämistä kohtaan. Kyselyyn luotiin kahdeksan avointa kysymystä, jotta vastaajat pystyivät vastamaan kysymyksiin mahdollisimman omin sanoin.
Kyselyn keskeisinä tuloksina huomattiin, että White Forest Oy:n verkkosivut jakoivat kyselyyn vastanneiden asiakkaiden mielipiteet lähes kahtia. Noin puolet vastauksista olivat positiivisia/ verkkosivuihin tyytyväisiä vastauksia ja toinen puoli taas negatiivisia/ verkkosivuja kehittäviä vastauksia. Kun asiakkaiden yksittäisiä vastauksia katsottiin, huomattiin, että reilu enemmistö asiakkaista vastasi kyselyyn yhden tai useamman negatiivisen/ verkkosivuja kehittävän vastauksen. Tästä voitiin tehdä johtopäätös, että White Forest Oy:n asiakkaat kaipaavat verkkosivuihin päivitystä. Kyselystä voitiin tehdä myös johtopäätös, että nykyisissä verkkosivuissa on paljon hyviä puolia, joita voidaan jatkossa vahvistaa.
Kehittämisehdotuksina kyselyn perusteella voidaan todeta, että White Forest Oy:n kannattaa tulevien verkkosivujen suunnittelussa kiinnittää huomiota enemmän verkkosivujen luomaan imagoon. Verkkosivuilla olisi hyvä näkyä heti yrityksen todellinen potentiaali. Tavarantoimittajien tuotteet ja materiaalivaihtoehdot tulisi olla sivuilla selvemmin esillä. Kalusteiden vakiomallit sekä hintatiedot tai hintaesimerkit olisi hyvä nostaa sivuille esille. Verkkosivujen yleisilme olisi hyvä saada nykyaikaisemmaksi ja verkkosivujen kuvaosuuksia olisi syytä päivittää uusiin. Kuvat saisivat olla isompia ja inspiroivampia ja niiden yhteyteen olisi hyvä lisätä tietoa toiminnallisuuksista ja yksityiskohdista. Tukku-sanan käyttöä yrityksen nimessä ja verkko-osoitteessa olisi jatkossa pohdittava, sillä se johtaa kuluttaja-asiakkaita harhaan ja antaa kuvan, että yritys toimittaa tuotteita vain yritysasiakkaille. Yrityksen nimen ja verkko-osoitteen harhaanjohtavuuden lisäksi osoitetta pidetään turhan pitkänä ja vaikeana muistaa sekä osoite sekoitetaan kilpaileviin yrityksiin. Kyselyn vastaajat mieltävät yrityksen ennemmin nimellä White Forest, joten kyseisen nimen käyttöä olisi syytä pohtia nostettavan enemmän esille sekä yrityksen nimessä, että verkkosivujen osoitteessa. The purpose of this thesis was to find out what Keittiökalustetukku White Forest Oy's new website should be like in order to serve the typical customer base of the company as well as possible. The aim was to find out customer satisfaction, opinions and development suggestions for the current website, so that in the future, by utilizing this information, the company could make its website more customer oriented. The goal of more customer-oriented websites is to improve the company's competitiveness in the future.
As a knowledge base for the thesis, information was collected on the website and on customer orientation. The current state of White Forest Oy's website and customer orientation was also investigated with the help of traditional SWOT analyses.
An online survey was created for White Forest Oy’s customers, which was used to find out customers’ thoughts on the current website. The respondents to the survey were selected from the company’s own customers, with whom the customer relationship had led to trans-actions between 1 January 2019 and 31 August 2020. The reason for the selected respondents was to ensure that customers already had information about the company, they had the freshest possible memory of the company’s website and as the owners of the company’s products, they might have a genuine interest in developing the website. Eight open-ended questions were created for the questionnaire to allow respondents to answer the questions in their own words as much as possible.
As the main results of the survey, it was noticed that White Forest Oy's website divided the opinions of the customers who responded to the survey almost in two halves. One half of the responses were positive / satisfied responses to the website and the other half were negative / website development responses. When looking at individual customer responses, it was found that a fair majority of customers responded to the survey with one or more negative / website development responses. From this it could be concluded that White Forest Oy's customers want an update to the website. It could also be concluded from the survey that there are many good aspects of the current website that can be strengthened in the future.
As development suggestions based on the survey, it can be stated that White Forest Oy should pay more attention to the image created by the website when designing future web-sites. The website should immediately show the true potential of the company. The products and material options of suppliers should be more clearly displayed on the website. Standard furniture models as well as price information or price examples should be dis-played on the pages. The overall look of the web pages should be made more modern and the image sections of the web pages should be updated. The images should be bigger and more inspiring, and it would be good to add information about the functionalities and de-tails to them. The use of the word wholesale in the name and web address of the company should be considered in the future, as it misleads consumer customers and gives the impression that the company only supplies products to business customers. In addition to the misleading nature of the company name and web address, the address is considered unnecessarily long and difficult to remember and the address is confused with competing companies. The respondents prefer the company to be called White Forest, so the use of that name should be featured more prominently both in the company name and on the website address.
Tietoperustana opinnäytetyöhön kerättiin tietoa verkkosivuista sekä asiakaslähtöisyydestä. White Forest Oy:n verkkosivujen ja asiakaslähtöisyyden nykytilaa selvitettiin myös perinteisten SWOT-analyysien avulla.
White Forest Oy:n asiakkaille luotiin verkkokysely, jonka avulla asiakkaiden ajatuksia nykyisistä verkkosivuista selvitettiin. Kyselyn vastaajat valittiin yrityksen omista asiakkaista, joiden kanssa asiakkuus oli johtanut kauppoihin 1.1.2019-31.8.2020 välisenä aikana. Valikoiduilla vastaajilla haluttiin varmistaa, että asiakkailla oli entuudestaan yrityksestä tietoa, heillä oli mahdollisimman tuoreessa muistissa yrityksen verkkosivut sekä yrityksen tuotteiden omistajina heillä oli mahdollisesti aitoa kiinnostusta verkkosivujen kehittämistä kohtaan. Kyselyyn luotiin kahdeksan avointa kysymystä, jotta vastaajat pystyivät vastamaan kysymyksiin mahdollisimman omin sanoin.
Kyselyn keskeisinä tuloksina huomattiin, että White Forest Oy:n verkkosivut jakoivat kyselyyn vastanneiden asiakkaiden mielipiteet lähes kahtia. Noin puolet vastauksista olivat positiivisia/ verkkosivuihin tyytyväisiä vastauksia ja toinen puoli taas negatiivisia/ verkkosivuja kehittäviä vastauksia. Kun asiakkaiden yksittäisiä vastauksia katsottiin, huomattiin, että reilu enemmistö asiakkaista vastasi kyselyyn yhden tai useamman negatiivisen/ verkkosivuja kehittävän vastauksen. Tästä voitiin tehdä johtopäätös, että White Forest Oy:n asiakkaat kaipaavat verkkosivuihin päivitystä. Kyselystä voitiin tehdä myös johtopäätös, että nykyisissä verkkosivuissa on paljon hyviä puolia, joita voidaan jatkossa vahvistaa.
Kehittämisehdotuksina kyselyn perusteella voidaan todeta, että White Forest Oy:n kannattaa tulevien verkkosivujen suunnittelussa kiinnittää huomiota enemmän verkkosivujen luomaan imagoon. Verkkosivuilla olisi hyvä näkyä heti yrityksen todellinen potentiaali. Tavarantoimittajien tuotteet ja materiaalivaihtoehdot tulisi olla sivuilla selvemmin esillä. Kalusteiden vakiomallit sekä hintatiedot tai hintaesimerkit olisi hyvä nostaa sivuille esille. Verkkosivujen yleisilme olisi hyvä saada nykyaikaisemmaksi ja verkkosivujen kuvaosuuksia olisi syytä päivittää uusiin. Kuvat saisivat olla isompia ja inspiroivampia ja niiden yhteyteen olisi hyvä lisätä tietoa toiminnallisuuksista ja yksityiskohdista. Tukku-sanan käyttöä yrityksen nimessä ja verkko-osoitteessa olisi jatkossa pohdittava, sillä se johtaa kuluttaja-asiakkaita harhaan ja antaa kuvan, että yritys toimittaa tuotteita vain yritysasiakkaille. Yrityksen nimen ja verkko-osoitteen harhaanjohtavuuden lisäksi osoitetta pidetään turhan pitkänä ja vaikeana muistaa sekä osoite sekoitetaan kilpaileviin yrityksiin. Kyselyn vastaajat mieltävät yrityksen ennemmin nimellä White Forest, joten kyseisen nimen käyttöä olisi syytä pohtia nostettavan enemmän esille sekä yrityksen nimessä, että verkkosivujen osoitteessa.
As a knowledge base for the thesis, information was collected on the website and on customer orientation. The current state of White Forest Oy's website and customer orientation was also investigated with the help of traditional SWOT analyses.
An online survey was created for White Forest Oy’s customers, which was used to find out customers’ thoughts on the current website. The respondents to the survey were selected from the company’s own customers, with whom the customer relationship had led to trans-actions between 1 January 2019 and 31 August 2020. The reason for the selected respondents was to ensure that customers already had information about the company, they had the freshest possible memory of the company’s website and as the owners of the company’s products, they might have a genuine interest in developing the website. Eight open-ended questions were created for the questionnaire to allow respondents to answer the questions in their own words as much as possible.
As the main results of the survey, it was noticed that White Forest Oy's website divided the opinions of the customers who responded to the survey almost in two halves. One half of the responses were positive / satisfied responses to the website and the other half were negative / website development responses. When looking at individual customer responses, it was found that a fair majority of customers responded to the survey with one or more negative / website development responses. From this it could be concluded that White Forest Oy's customers want an update to the website. It could also be concluded from the survey that there are many good aspects of the current website that can be strengthened in the future.
As development suggestions based on the survey, it can be stated that White Forest Oy should pay more attention to the image created by the website when designing future web-sites. The website should immediately show the true potential of the company. The products and material options of suppliers should be more clearly displayed on the website. Standard furniture models as well as price information or price examples should be dis-played on the pages. The overall look of the web pages should be made more modern and the image sections of the web pages should be updated. The images should be bigger and more inspiring, and it would be good to add information about the functionalities and de-tails to them. The use of the word wholesale in the name and web address of the company should be considered in the future, as it misleads consumer customers and gives the impression that the company only supplies products to business customers. In addition to the misleading nature of the company name and web address, the address is considered unnecessarily long and difficult to remember and the address is confused with competing companies. The respondents prefer the company to be called White Forest, so the use of that name should be featured more prominently both in the company name and on the website address.