Lean Startup -menetelmä uuden palvelun luomisen perustana kasvuyrityksessä : case: Carccia®-drone-toimitus
Sultanshin, Kirill (2020)
Sultanshin, Kirill
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724794
Tiivistelmä
Uuden palvelun luomisessa markkinatilanne on monesti erityisen epävakaa, ja on lähes mahdotonta ennustaa, miten asiakkaat ottavat tuotteen tai palvelun vastaan. Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa tuotekehityksen tavoitteena on tuottaa asiakkaiden tarpeita vastaava ja taloudellisesti järkevä tuoteratkaisu jatkuvien parannuksien avulla.
Opinnäytetyössä tutustuttiin yrittäjä Eric Riesin kehittämään Lean Startup - metodologiaan ja sieltä poimittujen työkalujen avulla lanseerattiin uudenlainen drone-toimitus-elämyspalvelu. Lisäksi lisättiin ymmärrystä Lean Startup - menetelmien soveltuvuudesta uuden palvelun luomiseen kasvuyrityksessä käyttämällä mahdollisimman vähän ajallisia sekä rahallisia resursseja. Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut tamperelainen Proakatemialla syntynyt startup nimeltään Carccia.
Kuuden kuukauden ja yli seitsemänkymmenen drone-toimituksen jälkeen lopullinen elämyspalvelu vastasi todellisia loppukäyttäjän tarpeita, koska hypoteesi validoitiin suoraan asiakkailta. Taloudellisesti Carccian liikevaihto kasvoi puolessa vuodessa 15 prosenttia drone-toimituksen avulla, ja myyntikatteen kannalta kyseinen elämyspalvelu oli kannattavin tuote koko Carccian valikoimassa 44 prosentin katteellaan. Isoimpana kompastuskivenä oli pandemian epävarma eteneminen ja siitä johtuva nopea asiakkaan tarpeiden muuttuminen vallitsevassa tilanteessa.
Drone-toimituksen menestymisen jälkeen yritys kiinnitti entistä enemmän huomiota elämyspuolelle, sillä tuloksien perusteella ihmiset tilasivat enemmän lahjaksi kuin itselleen. Lisäksi tiimi panosti yritysmyyntiin, jonka kautta voi saada isompaa liikevaihtoa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin yrittäjä Eric Riesin kehittämään Lean Startup - metodologiaan ja sieltä poimittujen työkalujen avulla lanseerattiin uudenlainen drone-toimitus-elämyspalvelu. Lisäksi lisättiin ymmärrystä Lean Startup - menetelmien soveltuvuudesta uuden palvelun luomiseen kasvuyrityksessä käyttämällä mahdollisimman vähän ajallisia sekä rahallisia resursseja. Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut tamperelainen Proakatemialla syntynyt startup nimeltään Carccia.
Kuuden kuukauden ja yli seitsemänkymmenen drone-toimituksen jälkeen lopullinen elämyspalvelu vastasi todellisia loppukäyttäjän tarpeita, koska hypoteesi validoitiin suoraan asiakkailta. Taloudellisesti Carccian liikevaihto kasvoi puolessa vuodessa 15 prosenttia drone-toimituksen avulla, ja myyntikatteen kannalta kyseinen elämyspalvelu oli kannattavin tuote koko Carccian valikoimassa 44 prosentin katteellaan. Isoimpana kompastuskivenä oli pandemian epävarma eteneminen ja siitä johtuva nopea asiakkaan tarpeiden muuttuminen vallitsevassa tilanteessa.
Drone-toimituksen menestymisen jälkeen yritys kiinnitti entistä enemmän huomiota elämyspuolelle, sillä tuloksien perusteella ihmiset tilasivat enemmän lahjaksi kuin itselleen. Lisäksi tiimi panosti yritysmyyntiin, jonka kautta voi saada isompaa liikevaihtoa.