Depression och ångest - En systematisk litteraturstudie om depression och ångest hos ungdomar
Oo, Meh (2020)
Oo, Meh
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624624
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att öka förståelse om depression och ångest hos ungdomar. Syftet är också att fördjupa kunskap om sjukskötarens roll. Frågeställningarna var: Vad innebär depression och ångest för ungdomar? Hur kan sjukskötare förbättra välbefinnandet hos patienter med depression och ångest?
Examensarbetet är en systematisk litteraturstudie. Datainsamlingen genomfördes i oktober 2020 och materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys för att besvara examensarbetets frågeställningar. Sammanlagt används 9 kvalitetsgranskade artiklar i examensarbetet. Som teoretisk utgångspunkt användes Jean Watsons omvårdnadsteori (1993).
I resultatet kom det fram att ungdomar med depression och ångest känner sig stressad, ensam och självkänsla är låg samt att de bli tillbakadragen. Man kan förbättra patientens välbefinnande genom att lära dem att stärka sin karaktär vilket kan höja deras självförtroende, lära dem om medvetenhet/ vara uppmärksam så de kan ha kontroll över sina känslor vid stressande situationer och förebygga återfall. Vidare undersökning och forskning behövs för att får mera kunskap och förståelse hur sjukskötare kan tidigt identifiera och förebygga depression och ångest hos yngre barn för att hindra dem från att få depression och ångest vid ungdomsåldern. The aim of the study is to gain understanding on depression and anxiety in adolescents. The aim is also to deepen the knowledge about nurse’s role. The questions in this thesis were: what does depression and anxiety mean for adolescents? How can nurse improve well-being in patients with depression and anxiety?
The thesis is a systematic literature study. The data collection was conducted in October 2020 and the material was analyzed with a qualitative content analysis to answer the thesis’s question. Totally 9 quality-reviewed articles were used in the thesis. As a theoretical approach Jean Watson´s Theory of Human caring (1993) was used.
The result shows that adolescents with depression and anxiety feeling stressed, alone, their self-esteem is low, and they become withdrawn. Patients well-being can improve by teaching them how to strengthen their character which can increase their self-confidence, teach them about mindfulness so they can control their feelings at stressed situations and prevent relapse. further investigation and research are needed for more knowledge and understandings about how nurse can early identify and prevent depression and anxiety in younger children to prevent them from getting depression and anxiety in adolescence.
Examensarbetet är en systematisk litteraturstudie. Datainsamlingen genomfördes i oktober 2020 och materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys för att besvara examensarbetets frågeställningar. Sammanlagt används 9 kvalitetsgranskade artiklar i examensarbetet. Som teoretisk utgångspunkt användes Jean Watsons omvårdnadsteori (1993).
I resultatet kom det fram att ungdomar med depression och ångest känner sig stressad, ensam och självkänsla är låg samt att de bli tillbakadragen. Man kan förbättra patientens välbefinnande genom att lära dem att stärka sin karaktär vilket kan höja deras självförtroende, lära dem om medvetenhet/ vara uppmärksam så de kan ha kontroll över sina känslor vid stressande situationer och förebygga återfall. Vidare undersökning och forskning behövs för att får mera kunskap och förståelse hur sjukskötare kan tidigt identifiera och förebygga depression och ångest hos yngre barn för att hindra dem från att få depression och ångest vid ungdomsåldern.
The thesis is a systematic literature study. The data collection was conducted in October 2020 and the material was analyzed with a qualitative content analysis to answer the thesis’s question. Totally 9 quality-reviewed articles were used in the thesis. As a theoretical approach Jean Watson´s Theory of Human caring (1993) was used.
The result shows that adolescents with depression and anxiety feeling stressed, alone, their self-esteem is low, and they become withdrawn. Patients well-being can improve by teaching them how to strengthen their character which can increase their self-confidence, teach them about mindfulness so they can control their feelings at stressed situations and prevent relapse. further investigation and research are needed for more knowledge and understandings about how nurse can early identify and prevent depression and anxiety in younger children to prevent them from getting depression and anxiety in adolescence.