Kuljettajaa avustavien järjestelmien kalibrointitilan suunnittelu
Mäkinen, Antti (2020)
Mäkinen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella työtila kuljettajaa avustavien järjestelmien kalibrointiin siten että eri työt voitaisiin suorittaa samalla työpisteellä mahdollisimman tehokkaasti. Opinnäytetyön aihe muodostui ammattikorkeakoulun ajoneuvotekniikan ensimmäisen harjoittelun aikana havaituista epäkohdista Tampereen K Caara Oy:n ohjauskulmien säätö- ja kuljettajaa avustavien laitteiden kalibrointityötilassa. Toimipisteellä käytössä oleva laitteisto on kattava, jolla voidaan suorittaa kaikki tämän päivän autojen alustan säätö- ja kuljettajaa avustavien laitteiden kalibrointityöt. Tekniikan kehittyessä nopeaa vauhtia ja siten autovalmistajien panostaessa yhä enemmän kuljettajaa avustaviin laitteisiin kyseiset laitteet ovat yleistyneet ja tulevat yleistymään jatkossakin. Tämän vuoksi kalibroitavia laitteita on yhä enemmän ja siten työtila kalibrointitöitä varten tulee olla asianmukainen. Uuden suunnitellun työtilan tarkoitus oli korjata aiemman työtilan puutteet ja mahdollistaa kaikki kalibrointityöt yhdellä ja samalla työpisteellä.
Kuljettajaa avustavat laitteet helpottavat ja auttavat kuljettajaa erilaisissa tilanteissa autolla ajaessa niin moottoritiellä kuin pysäköitäessä sitä parkkihallissa. Tutkien ja kameroiden avulla auto voidaan esimerkiksi pitää turvallisen etäisyyden päässä edellä ajavasta autosta tai varoittaa kaistanvaihtotilanteissa kuljettajaa ”kuolleessa kulmassa” olevista ajoneuvoista. Mikäli näitä järjestelmiä ei kalibroitaisi, saattaisivat ne antaa virheellistä tietoa kuljettajalle aiheuttaen mahdollisesti vaaratilanteita. Kyseisten järjestelmien kalibroinnissa tulee ottaa huomioon laitteiden tarkat vaatimukset niiden sijainnista kalibroitavaan kohteeseen nähden. Erilaiset avustavat laitteet vaativat myös jokainen oman kalibrointilaitteistonsa ja tilan niille. Näiden asioiden monimuotoisuus aiheuttaa haasteita työtilan suunnittelussa siten, että kaikki työt voitaisiin suorittaa vaivattomasti yhdellä työpisteellä.
Opinnäytetyössä on kattava kuvaus tämän päivän kuljettajaa avustavista laitteista Volkswagen AG -yrityksen ajoneuvoissa. Opinnäytetyön sisältämä teoria on suunnattu alan työntekijöille tai sellaisten ajoneuvojen omistajille, mistä kyseisiä laitteita löytyy.
Kuljettajaa avustavat laitteet helpottavat ja auttavat kuljettajaa erilaisissa tilanteissa autolla ajaessa niin moottoritiellä kuin pysäköitäessä sitä parkkihallissa. Tutkien ja kameroiden avulla auto voidaan esimerkiksi pitää turvallisen etäisyyden päässä edellä ajavasta autosta tai varoittaa kaistanvaihtotilanteissa kuljettajaa ”kuolleessa kulmassa” olevista ajoneuvoista. Mikäli näitä järjestelmiä ei kalibroitaisi, saattaisivat ne antaa virheellistä tietoa kuljettajalle aiheuttaen mahdollisesti vaaratilanteita. Kyseisten järjestelmien kalibroinnissa tulee ottaa huomioon laitteiden tarkat vaatimukset niiden sijainnista kalibroitavaan kohteeseen nähden. Erilaiset avustavat laitteet vaativat myös jokainen oman kalibrointilaitteistonsa ja tilan niille. Näiden asioiden monimuotoisuus aiheuttaa haasteita työtilan suunnittelussa siten, että kaikki työt voitaisiin suorittaa vaivattomasti yhdellä työpisteellä.
Opinnäytetyössä on kattava kuvaus tämän päivän kuljettajaa avustavista laitteista Volkswagen AG -yrityksen ajoneuvoissa. Opinnäytetyön sisältämä teoria on suunnattu alan työntekijöille tai sellaisten ajoneuvojen omistajille, mistä kyseisiä laitteita löytyy.