Vuorovaikutus lastensuojeluyksikön ohjaajien välillä: Opas toimivaan vuorovaikutukseen Nuorisokoti Valokissa
Kujala, Maria (2020)
Kujala, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724853
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ohjaajien välistä vuorovaikutusta lastensuojeluyk-sikön ohjaajien välillä. Opinnäytetyön yhteydessä on kehitetty produktiona kirjallinen opas toimivasta vuorovaikutuksesta Nuorisokoti Valokin ohjaajille. Opinnäytetyö on laadultaan kehittämistyö. Tarkoituksena oli luoda ohjaajille toimivan vuorovaikutuk-sen opas, jota ohjaajat voivat käyttää konkreettisena työkaluna oman ammatillisen vuorovaikutuksensa tukemiseen ja vahvistamiseen.
Nuorisokoti Valokin ohjaajat ovat vastanneet kyselylomakkeisiin, jonka pohjalta opasta on aloitettu kirjoittamaan kyselylomakkeen teemojen sekä ohjaajilta nous-seiden teemojen kautta. Näiden teemojen lisäksi oppaaseen on nostettu aiheita opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä. Teoreettinen viitekehys tässä työssä on muodostunut vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön teoriasta. Kyse-lylomakkeessa on ollut sekä laadullisia että määrällisiä tarkentavia kysymyksiä. Ky-selylomakkeisiin on vastannut yhteensä 21 työntekijää. Kyselylomakkeista saatu ai-neisto on analysoitu teemoittelemalla. Kyselylomakkeen teemat koostuivat viidestä eri teemasta, jotka olivat työntekijän taustatiedot, vuorovaikutuksesta yleisesti, vuo-rovaikutus omassa yksikössä, vuorovaikutus eri yksiköiden ohjaajien välillä sekä tiedon jakaminen eri ammattiryhmien välillä.
Saatujen vastausten perusteella Nuorisokoti Valokin ohjaajien välinen vuorovaiku-tus koettiin pääosin toimivana. Silti vastauksista nousi esiin myös kehitettäviä asi-oita, joista suurin osa liittyi vahvasti tiedonkulkuun. Työntekijät kokivat tiedon jäävän liian usein jakamatta joko raportoinnin puutteellisuuden, kiireen tai eriävien toimin-tatapojen vuoksi. Oppaassa on käsitelty työntekijöiden yleisiä näkemyksiä ja nos-tettu näistä nousseita toiveita tai epäkohtia isoimmiksi kokonaisuuksiksi ja neu-voiksi. Oppaita on painettu yhteensä kolme kappaletta, eli jokainen Nuorisokoti Va-lokin yksiköistä on saanut oman oppaan. Näiden lisäksi oppaasta on olemassa di-giversio. Ennen oppaan käyttöönottoa se on ollut Nuorisokoti Valokin johtoryhmän arvioitavana.
Avainsanat: lastensuojelu, lastensuojelulaitos, vuorovaikutus, ammatillinen vuoro-vaikutus, moniammatillinen yhteistyö, opas
Nuorisokoti Valokin ohjaajat ovat vastanneet kyselylomakkeisiin, jonka pohjalta opasta on aloitettu kirjoittamaan kyselylomakkeen teemojen sekä ohjaajilta nous-seiden teemojen kautta. Näiden teemojen lisäksi oppaaseen on nostettu aiheita opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä. Teoreettinen viitekehys tässä työssä on muodostunut vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön teoriasta. Kyse-lylomakkeessa on ollut sekä laadullisia että määrällisiä tarkentavia kysymyksiä. Ky-selylomakkeisiin on vastannut yhteensä 21 työntekijää. Kyselylomakkeista saatu ai-neisto on analysoitu teemoittelemalla. Kyselylomakkeen teemat koostuivat viidestä eri teemasta, jotka olivat työntekijän taustatiedot, vuorovaikutuksesta yleisesti, vuo-rovaikutus omassa yksikössä, vuorovaikutus eri yksiköiden ohjaajien välillä sekä tiedon jakaminen eri ammattiryhmien välillä.
Saatujen vastausten perusteella Nuorisokoti Valokin ohjaajien välinen vuorovaiku-tus koettiin pääosin toimivana. Silti vastauksista nousi esiin myös kehitettäviä asi-oita, joista suurin osa liittyi vahvasti tiedonkulkuun. Työntekijät kokivat tiedon jäävän liian usein jakamatta joko raportoinnin puutteellisuuden, kiireen tai eriävien toimin-tatapojen vuoksi. Oppaassa on käsitelty työntekijöiden yleisiä näkemyksiä ja nos-tettu näistä nousseita toiveita tai epäkohtia isoimmiksi kokonaisuuksiksi ja neu-voiksi. Oppaita on painettu yhteensä kolme kappaletta, eli jokainen Nuorisokoti Va-lokin yksiköistä on saanut oman oppaan. Näiden lisäksi oppaasta on olemassa di-giversio. Ennen oppaan käyttöönottoa se on ollut Nuorisokoti Valokin johtoryhmän arvioitavana.
Avainsanat: lastensuojelu, lastensuojelulaitos, vuorovaikutus, ammatillinen vuoro-vaikutus, moniammatillinen yhteistyö, opas