Myynnin johtamisen malli : myyntiorganisaation menestystekijä
Pihkanen, Jesse (2020)
Pihkanen, Jesse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824906
Tiivistelmä
Myynti on muuttunut vuosien varrella runsaasti, mikä on pakottanut myös myynnin johtajuuden kehittymisen myynnin rinnalla. Myyntiorganisaatioissa toimiva myynnin johtamisen malli on merkittävä työkalu menestymisen kannalta. Tämän vuoksi on tärkeää, että organisaation myynnin johtamisen malli on ajan tasalla.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakasyritykseni nykyistä myynnin johtamisen tilaa ja luoda tutkimustulosten pohjalta asiakasyritykselleni uusi myynnin johtamisen malli. Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä sekä puolistrukturoitua haastattelua, joiden pohjalta kerättiin näyttöä asiakasyritykseni myynnin johtamisesta ja työtyytyväisyydestä.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy myyntiin ja sen osa-alueisiin aina yksilöstä tiimiin. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee johtajuutta ja sen vaikutuksia päivittäiseen työskentelyyn organisaatiossa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös merkityksellisyyden tunnetta ja esimiehen roolia motivoijana, sillä nämä linkittyvät merkittävällä tavalla toimivaan myynnin johtajuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin asiakasyrityksestäni kehityskohtia, joihin opinnäytetyössä pyrittiin myös pohtimaan ratkaisuja asiakasyritykseni suoritustason ja työtyytyväisyyden parantamiseksi. Ottamalla huomioon asiakasyritykseni kehityskohdat, luotiin uusi myynnin johtajuuden malli palvelemaan erityisesti asiakasyritykseni myynninesimiehiä arkisessa työskentelyssä. Luodun myynnin johtamisen mallin on tarkoitus edistää ja selkiyttää esimiesten konkreettista työskentelyä myyjien tärkeimpänä tukijana myyntityössä.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakasyritykseni nykyistä myynnin johtamisen tilaa ja luoda tutkimustulosten pohjalta asiakasyritykselleni uusi myynnin johtamisen malli. Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä sekä puolistrukturoitua haastattelua, joiden pohjalta kerättiin näyttöä asiakasyritykseni myynnin johtamisesta ja työtyytyväisyydestä.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy myyntiin ja sen osa-alueisiin aina yksilöstä tiimiin. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee johtajuutta ja sen vaikutuksia päivittäiseen työskentelyyn organisaatiossa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös merkityksellisyyden tunnetta ja esimiehen roolia motivoijana, sillä nämä linkittyvät merkittävällä tavalla toimivaan myynnin johtajuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin asiakasyrityksestäni kehityskohtia, joihin opinnäytetyössä pyrittiin myös pohtimaan ratkaisuja asiakasyritykseni suoritustason ja työtyytyväisyyden parantamiseksi. Ottamalla huomioon asiakasyritykseni kehityskohdat, luotiin uusi myynnin johtajuuden malli palvelemaan erityisesti asiakasyritykseni myynninesimiehiä arkisessa työskentelyssä. Luodun myynnin johtamisen mallin on tarkoitus edistää ja selkiyttää esimiesten konkreettista työskentelyä myyjien tärkeimpänä tukijana myyntityössä.