Tuloksia somessa! Sosiaalinen media Maailma kylässä -festivaalin viestinnässä
Tielinen, Minna (2020)
Tielinen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125288
Tiivistelmä
Maailma kylässä on Suomalaiset kehitysjärjestöt – Fingon tuottama pääsymaksuton, monikulttuurinen järjestö- ja kulttuuritapahtuma. Vuodesta 2021 alkaen festivaali muuttaa Helsingin Kaisaniemen puistosta ja Rautatientorilta Suvilahden tapahtuma-alueelle. Muuton myötä festivaalin on mahdollista kehittää ja uudistaa festivaalia ja välittää sanomaansa tehokkaammin, joten myös viestinnän kehittäminen aloitettiin keväällä 2020.
Opinnäytetyö toteutettiin huhti–lokakuun aikana. Aineistona hyödynnettiin toukokuussa 2020 valmistuneiden sidosryhmä- ja yleisökyselyiden vastauksia sekä festivaaliorganisaation ja Mellakka Helsingin yhteisyössä laatimaa Maailma kylässä kehittämisstrategiaa vuosille 2020–2024. Lisäksi työssä on analysoitu festivaalin sosiaalisen median kanavia ja arvioitu tuloksia suhteessa muihin tapahtumiin.
Festivaalin kohderyhmään kuuluvat niin yleisö kuin eri sidosryhmätkin. Työn tavoitteena oli löytää festivaaliviestinnälle keinoja, joilla eri kohderyhmät tavoitetaan kattavasti ja tehokkaasti ja joilla sidosryhmät saadaan sitoutumaan paremmin yhteistyöhön festivaalin
kanssa.
Maailma kylässä -festivaalin aktiivisuus sosiaalisen median kanavissa noudattaa samankaltaista kaavaa kuin muillakin vertailussa mukana olleilla tapahtumilla: ennen tapahtumaa ja sen aikana aktiivisuus on runsainta, mutta tapahtuman jälkeen sosiaalisessa mediassa postataan vain harvoin jos ollenkaan. Maailma kylässä -festivaalin tarkoitus järjestöjen näyttämönä tarjoaa potentiaalia tuottaa sisältöä aktiivisesti ympäri vuoden. Someviestintään panostaminen auttaisi myös löytämään uusia seuraajia kanaville sekä uutta yleisöä ja yhteistyökumppaneita festivaalille. Suurin osa yleisöstä on kiinnostunut järjestötoiminnasta, globaalikysymyksistä ja muista festivaalin teemoista, joten tilausta niihin liittyvälle sisällölle olisi myös festivaalin ulkopuolella.
Festivaali julkaisee lähes samoja sisältöjä kaikissa käyttämissään sosiaalisen median kanavissa. Jatkossa kanavia voisi valjastaa tehokkaammin käyttöön niitä eniten käyttäville kohderyhmille: Twitter pääasiassa sidosryhmille ja Facebook ja Instagram yleisölle. Markkinointikampanjoihin panostaminen voisi tehostaa sitä, että viestit tavoittavat oikeat kohderyhmät. Uudelleenmarkkinoinnilla voidaan myös parantaa viestinnällä saatavia tuloksia.
Opinnäytetyössä toimenpiteiden suunnittelussa on käytetty apuna AMEC-viitekehystä, jota voidaan jatkossa hyödyntää myös viestintätoimenpiteiden tulosten mittaamisessa. Opinnäytetyö auttaa festivaalia suunnittelemaan tavoitteidensa mukaista sisältöä sosiaaliseen mediaan, ja myös muut toimijat voivat soveltaa ja hyödyntää sitä omassa viestinnässään.
Opinnäytetyö toteutettiin huhti–lokakuun aikana. Aineistona hyödynnettiin toukokuussa 2020 valmistuneiden sidosryhmä- ja yleisökyselyiden vastauksia sekä festivaaliorganisaation ja Mellakka Helsingin yhteisyössä laatimaa Maailma kylässä kehittämisstrategiaa vuosille 2020–2024. Lisäksi työssä on analysoitu festivaalin sosiaalisen median kanavia ja arvioitu tuloksia suhteessa muihin tapahtumiin.
Festivaalin kohderyhmään kuuluvat niin yleisö kuin eri sidosryhmätkin. Työn tavoitteena oli löytää festivaaliviestinnälle keinoja, joilla eri kohderyhmät tavoitetaan kattavasti ja tehokkaasti ja joilla sidosryhmät saadaan sitoutumaan paremmin yhteistyöhön festivaalin
kanssa.
Maailma kylässä -festivaalin aktiivisuus sosiaalisen median kanavissa noudattaa samankaltaista kaavaa kuin muillakin vertailussa mukana olleilla tapahtumilla: ennen tapahtumaa ja sen aikana aktiivisuus on runsainta, mutta tapahtuman jälkeen sosiaalisessa mediassa postataan vain harvoin jos ollenkaan. Maailma kylässä -festivaalin tarkoitus järjestöjen näyttämönä tarjoaa potentiaalia tuottaa sisältöä aktiivisesti ympäri vuoden. Someviestintään panostaminen auttaisi myös löytämään uusia seuraajia kanaville sekä uutta yleisöä ja yhteistyökumppaneita festivaalille. Suurin osa yleisöstä on kiinnostunut järjestötoiminnasta, globaalikysymyksistä ja muista festivaalin teemoista, joten tilausta niihin liittyvälle sisällölle olisi myös festivaalin ulkopuolella.
Festivaali julkaisee lähes samoja sisältöjä kaikissa käyttämissään sosiaalisen median kanavissa. Jatkossa kanavia voisi valjastaa tehokkaammin käyttöön niitä eniten käyttäville kohderyhmille: Twitter pääasiassa sidosryhmille ja Facebook ja Instagram yleisölle. Markkinointikampanjoihin panostaminen voisi tehostaa sitä, että viestit tavoittavat oikeat kohderyhmät. Uudelleenmarkkinoinnilla voidaan myös parantaa viestinnällä saatavia tuloksia.
Opinnäytetyössä toimenpiteiden suunnittelussa on käytetty apuna AMEC-viitekehystä, jota voidaan jatkossa hyödyntää myös viestintätoimenpiteiden tulosten mittaamisessa. Opinnäytetyö auttaa festivaalia suunnittelemaan tavoitteidensa mukaista sisältöä sosiaaliseen mediaan, ja myös muut toimijat voivat soveltaa ja hyödyntää sitä omassa viestinnässään.