Myyntipalkkion vaikutus motivaatioon myyntityötä kohtaan
Turunen, Miika (2020)
Turunen, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on myyntipalkkioiden vaikutus motivaatioon myyntityötä kohtaan. Toimeksiantajana työssäni toimii yritys X. Työn tarkoituksena oli tutkia ja analysoida palkkioiden merkitystä motivaatioon sekä mahdollisesti kehittää tätä yritys X:ssä. Tutkimuksen taustana toimi yritys X:n myyntitiimillä testissä ollut palkitsemisjärjestelmä, joka oli ollut käytössä vähän aikaa. Tavoitteena opinnäytetyölläni on selvittää palkitsemisjärjestelmän toimivuus ja sen vaikutus motivaatioon. Palkitsemisjärjestelmän vaikutusten tutkimisella yritys X voi saada tietoa siitä, miten hyvin se toimii henkilöstölle.
Palkitsemisen merkitystä motivaatioon lähdin selvittämään työntekijöiltä, mikä palkitsemisjärjestelmä heillä on käytössään. Tämän jälkeen tein haastatteluita, johon valitsin kahdesta eri tiimistä yhteensä kahdeksan haastateltavaa. Haastateltavat sain valita itse ja tässä hyödynsin henkilöstön ikäjakaumaa, jotta tulokset saataisiin mahdollisimman laajasti.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytin haastattelu tutkimusta. Haastatteluna hyödynsin teemahaastattelua, jota toteutin haastattelun aikana. Aineisto kerättiin haastatteluista, jotka käsittelin ja analysoin haastattelun tuloksiin.
Opinnäytetyöni kehitysideoista Yritys X voi miettiä palkinnan toimivuutta sekä sen kehitysmahdollisuuksia. Samalla tuloksista nousseisiin epäoikeudenmukaisuuteen ja epätasa-arvoisuuteen on mietitty pohdintojen avulla mahdollisia kehitysideoita, miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimuksen tuloksena selvisi palkkiolla olevan motivoiva vaikutus, joten palkintaa olisi hyvä laajentaa myös muihin tiimeihin.
Palkitsemisen merkitystä motivaatioon lähdin selvittämään työntekijöiltä, mikä palkitsemisjärjestelmä heillä on käytössään. Tämän jälkeen tein haastatteluita, johon valitsin kahdesta eri tiimistä yhteensä kahdeksan haastateltavaa. Haastateltavat sain valita itse ja tässä hyödynsin henkilöstön ikäjakaumaa, jotta tulokset saataisiin mahdollisimman laajasti.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytin haastattelu tutkimusta. Haastatteluna hyödynsin teemahaastattelua, jota toteutin haastattelun aikana. Aineisto kerättiin haastatteluista, jotka käsittelin ja analysoin haastattelun tuloksiin.
Opinnäytetyöni kehitysideoista Yritys X voi miettiä palkinnan toimivuutta sekä sen kehitysmahdollisuuksia. Samalla tuloksista nousseisiin epäoikeudenmukaisuuteen ja epätasa-arvoisuuteen on mietitty pohdintojen avulla mahdollisia kehitysideoita, miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimuksen tuloksena selvisi palkkiolla olevan motivoiva vaikutus, joten palkintaa olisi hyvä laajentaa myös muihin tiimeihin.