Psyykkisen valmennuksen kehittäminen Lapin urheiluakatemian toisella asteella
Hautaniemi, Emmi; Kurki, Juho (2020)
Hautaniemi, Emmi
Kurki, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda psyykkisen valmennuksen malli Lapin urheiluakatemian toisen asteen urheilijoille. Tavoitteena opinnäytetyöllä on lisätä urheiluvalmentajien tietoa ja taitoa psyykkisestä valmennuksesta ja antaa heille konkreettisia työkaluja toteuttaa sitä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Lapin urheiluakatemia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi opas psyykkisestä valmennuksesta toisen asteen urheiluakatemian valmentajille. Opinnäytetyö sisältää laadullisin menetelmin toteutetun kyselyn. Kyselyn tarkoituksena oli tukea teoriatietoa sekä antaa uusia näkökulmia opinnäytetyön tuotosta ajatellen. Tutkimus toteutettiin kahdelle psyykkisen valmennuksen asiantuntijalle kyselylomakkeen avulla syksyllä 2020. Kyselylomakkeessa oli neljä nuorten urheilijoiden psyykkistä valmennusta koskevaa kysymystä.
Kyselyn vastauksien ja tutkitun teoriatiedon väliltä löytyi paljon yhtäläisyyksiä ja ne tukivat toisiaan. Muutamia asioita, kuten yleisen hyvinvoinnin ja elämisen taitojen huomioimisen nostimme kyselyiden perusteella myös teoreettiseen viitekehykseen sekä opinnäytetyön tuotokseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty laadukkaita sekä suomen- että englanninkielisiä lähteitä.
Opinnäytetyön pohjalta rakensimme psyykkisen valmennuksen oppaan urheiluvalmentajille. Oppaassa määritellään, mitä psyykkinen valmennus on, sen tärkeys sekä kuinka psyykkisen valmennuksen tarvetta voi kartoittaa. Lisäksi oppaassa käsitellään hyvinvoinnin tukemista sekä psyykkisten taitojen harjoittamista. Opas sisältää valmentajille konkreettisia harjoitteita hyödynnettäväksi omassa valmennuksessaan. The purpose of the thesis was to create an operating model of mental coaching for the athletes at the secondary school of the Lapland sports academy. The main goal of the thesis is increase sport coaches’ knowledge and skills of mental coaching and give them concrete tools to implement it.
The thesis is a functional thesis which outcome was a guide of mental coaching for coaches of secondary school sports academy. The thesis includes a small qualitative research part. The purpose of the research was to support theoretical knowledge and offer new perspective in terms of thesis output. The research was implemented to two mental coach experts with questionnaire in the fall of 2020. In the questionnaire included four questions related to the mental coaching of young athletes.
When comparing the answers of questionnaire and researched theoretical knowledge lot of similarities were found which support each other. Based on surveys general well-being and skills of life were added in the theoretical framework and output of the thesis. In theoretical framework study includes quality sources in both Finnish and English.
The thesis defines and helps coaches to understand what mental coaching is and how important it is for young athletes and how coaches are able to identify the needs of mental coaching. In addition the guide provides information on supporting well-being and training mental skills. The guide includes concrete mental exercises for coaches that they can utilize in coaching.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi opas psyykkisestä valmennuksesta toisen asteen urheiluakatemian valmentajille. Opinnäytetyö sisältää laadullisin menetelmin toteutetun kyselyn. Kyselyn tarkoituksena oli tukea teoriatietoa sekä antaa uusia näkökulmia opinnäytetyön tuotosta ajatellen. Tutkimus toteutettiin kahdelle psyykkisen valmennuksen asiantuntijalle kyselylomakkeen avulla syksyllä 2020. Kyselylomakkeessa oli neljä nuorten urheilijoiden psyykkistä valmennusta koskevaa kysymystä.
Kyselyn vastauksien ja tutkitun teoriatiedon väliltä löytyi paljon yhtäläisyyksiä ja ne tukivat toisiaan. Muutamia asioita, kuten yleisen hyvinvoinnin ja elämisen taitojen huomioimisen nostimme kyselyiden perusteella myös teoreettiseen viitekehykseen sekä opinnäytetyön tuotokseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty laadukkaita sekä suomen- että englanninkielisiä lähteitä.
Opinnäytetyön pohjalta rakensimme psyykkisen valmennuksen oppaan urheiluvalmentajille. Oppaassa määritellään, mitä psyykkinen valmennus on, sen tärkeys sekä kuinka psyykkisen valmennuksen tarvetta voi kartoittaa. Lisäksi oppaassa käsitellään hyvinvoinnin tukemista sekä psyykkisten taitojen harjoittamista. Opas sisältää valmentajille konkreettisia harjoitteita hyödynnettäväksi omassa valmennuksessaan.
The thesis is a functional thesis which outcome was a guide of mental coaching for coaches of secondary school sports academy. The thesis includes a small qualitative research part. The purpose of the research was to support theoretical knowledge and offer new perspective in terms of thesis output. The research was implemented to two mental coach experts with questionnaire in the fall of 2020. In the questionnaire included four questions related to the mental coaching of young athletes.
When comparing the answers of questionnaire and researched theoretical knowledge lot of similarities were found which support each other. Based on surveys general well-being and skills of life were added in the theoretical framework and output of the thesis. In theoretical framework study includes quality sources in both Finnish and English.
The thesis defines and helps coaches to understand what mental coaching is and how important it is for young athletes and how coaches are able to identify the needs of mental coaching. In addition the guide provides information on supporting well-being and training mental skills. The guide includes concrete mental exercises for coaches that they can utilize in coaching.