Esimiestyö ja henkilöstöjohtaminen kauneudenhoitoallalla : -Tietoa, taitoa ja tahtoa
Alenius, Milla (2009)
Alenius, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042363
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esimiestyötä ja henkilöstöjohtamista kauneudenhoitoalalla. Kauneudenhoitoalan esimiestyöstä ei löydy juuri kirjallisuutta, joten työn viitekehykseen koottiin yleisesti esimiestyötä ja henkilöstöjohtamista käsittelevää tietoutta. Opinnäytetyön tutkimusosassa pyrittiin selvittämään, millaista hyvä esimiestyö on kauneudenhoitoalan työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, vastaavatko teoreettisen viitekehyksen esille tuomat näkemykset esimiestyöstä ja johtamisesta kauneudenhoitoalan työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka alan yritysten työntekijöitä tulisi johtaa. Tätä kautta pyrittiin saamaan tietoa siitä, voidaanko viitekehykseen koottuja tietoja soveltaa kauneudenhoitolalla.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina ja se rajattiin työntekijän näkökulmaan esimiestyöstä. Tutkimuksen kannalta paras tapa saada tietoa kauneudenhoitoalan työntekijöiden kokemuksista alan esimiehistä ja esimiestyöstä oli tehdä haastattelumuotoinen tutkimus, koska sen avulla on mahdollista päästä käsiksi kokemusperäiseen tietoon.
Tutkimus osoitti, että kauneudenhoitoalalla vuorovaikutusta esimiehen ja työntekijöiden välillä pidetään merkittävänä, koko työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä. Esimiehen kyky löytää oma roolinsa työyhteisön johtajana osoittautui myös yhdeksi työyhteisön toimivuuteen vaikuttavaksi seikaksi. Tutkimuksen tuloksena selvisi myös, että haastatellut kauneudenhoitoalan työntekijät tarkastelevat esimiestään niin sanottujen pehmeiden arvojen kautta. Rehellisyys, luotettavuus ja inhimillisyys koettiin tärkeämmäksi kuin esimerkiksi taloudellinen tuottavuus. Myös esimiehen rooli työyhteisön motivoijana korostui.
Tutkimuksen mukaan teoreettiseen viitekehykseen koottua yleistä tietoa esimiestyöstä ja henkilöstöjohtamisesta voidaan soveltaa kauneudenhoitoalan esimiestyössä. Viitekehyksen teoriataustassa esitetyt tiedot olivat hyvin samankaltaisia kuin tutkimukseen osallistuneiden työntekijöiden ajatukset hyvästä esimiestyöstä.
Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä esimerkiksi kauneudenhoitoalan esimiestehtäviin tähtäävälle tai esimiesuraansa aloittelevalle estenomille. Myös kauneudenhoitoalalla jo toimivat esimiehet voivat saada työstä uusia ideoita oman työnsä kehittämiseen.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina ja se rajattiin työntekijän näkökulmaan esimiestyöstä. Tutkimuksen kannalta paras tapa saada tietoa kauneudenhoitoalan työntekijöiden kokemuksista alan esimiehistä ja esimiestyöstä oli tehdä haastattelumuotoinen tutkimus, koska sen avulla on mahdollista päästä käsiksi kokemusperäiseen tietoon.
Tutkimus osoitti, että kauneudenhoitoalalla vuorovaikutusta esimiehen ja työntekijöiden välillä pidetään merkittävänä, koko työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä. Esimiehen kyky löytää oma roolinsa työyhteisön johtajana osoittautui myös yhdeksi työyhteisön toimivuuteen vaikuttavaksi seikaksi. Tutkimuksen tuloksena selvisi myös, että haastatellut kauneudenhoitoalan työntekijät tarkastelevat esimiestään niin sanottujen pehmeiden arvojen kautta. Rehellisyys, luotettavuus ja inhimillisyys koettiin tärkeämmäksi kuin esimerkiksi taloudellinen tuottavuus. Myös esimiehen rooli työyhteisön motivoijana korostui.
Tutkimuksen mukaan teoreettiseen viitekehykseen koottua yleistä tietoa esimiestyöstä ja henkilöstöjohtamisesta voidaan soveltaa kauneudenhoitoalan esimiestyössä. Viitekehyksen teoriataustassa esitetyt tiedot olivat hyvin samankaltaisia kuin tutkimukseen osallistuneiden työntekijöiden ajatukset hyvästä esimiestyöstä.
Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä esimerkiksi kauneudenhoitoalan esimiestehtäviin tähtäävälle tai esimiesuraansa aloittelevalle estenomille. Myös kauneudenhoitoalalla jo toimivat esimiehet voivat saada työstä uusia ideoita oman työnsä kehittämiseen.