Arvonmääritys yritysostotilanteessa - case Skanska Asfaltti Oy
Tiainen, Anniina (2009)
Tiainen, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083776
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin arvonmäärityksen erityispiirteitä yritysostotilanteessa kiviainesalan näkökulmasta. Tutkimusten pohjalta tehtiin arvonmääritysmalli Skanska Asfaltti Oy:n käyttöön. Skanska Asfaltti Oy on osa Skanskan konsernia ja se haluaa tutkia mahdollisuutta aloittaa kiviainesliiketoiminta Suomessa joko orgaanisen kasvun tai yritysostojen kautta. Yrityksellä oli jo arvonmääritysmalli, mutta se ei vastannut tämän projektin tarpeisiin, minkä takia tarvittiin uusi malli. Kiviainesala poikkeaa monista muista, sillä sille ominaista ovat hyvin erilaiset toimijat, pitkä suunnitteluhorisontti, varantojen tärkeys, toiminnan luvanvaraisuus ja kaluston merkitys.
Myös investointiprosessin ja arvonmäärityksen etenemistä ja mahdollisia ongelmia on tutkittu sekä teorian että käytännön tasolla case-osiossa. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuuden ja Internet-sivustojen lisäksi Skanskan asiantuntijoiden haastatteluja. Koska työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa, on paljon aiheeseen liittyvää tietoa saatu myös havainnoimalla. Kyseessä on siis kvalitatiivinen case-tutkimus. Jo olemassa olleen mallin ominaisuuksia on myös tutkittu, jotta uusi malli vastaisi paremmin yrityksen tarpeita. Työn lopussa esitellään uusi malli ja verrataan sen ominaisuuksia asetettuihin tavoitteisiin.
Lopputuloksena saatiin valmis arvonmääritysmalli, joka täytti asetetut tavoitteet verrattain hyvin. Skanskalle on siitä hyötyä, sillä se helpottaa laajan arvonmäärityksen tekoa ja toimii kauppaneuvotteluiden pohjana, mutta näin lyhyessä ajassa sen onnistumisesta ei ole vielä konkreettista näyttöä.
Myös investointiprosessin ja arvonmäärityksen etenemistä ja mahdollisia ongelmia on tutkittu sekä teorian että käytännön tasolla case-osiossa. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuuden ja Internet-sivustojen lisäksi Skanskan asiantuntijoiden haastatteluja. Koska työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa, on paljon aiheeseen liittyvää tietoa saatu myös havainnoimalla. Kyseessä on siis kvalitatiivinen case-tutkimus. Jo olemassa olleen mallin ominaisuuksia on myös tutkittu, jotta uusi malli vastaisi paremmin yrityksen tarpeita. Työn lopussa esitellään uusi malli ja verrataan sen ominaisuuksia asetettuihin tavoitteisiin.
Lopputuloksena saatiin valmis arvonmääritysmalli, joka täytti asetetut tavoitteet verrattain hyvin. Skanskalle on siitä hyötyä, sillä se helpottaa laajan arvonmäärityksen tekoa ja toimii kauppaneuvotteluiden pohjana, mutta näin lyhyessä ajassa sen onnistumisesta ei ole vielä konkreettista näyttöä.