Planering av ett evenemang : Evenemanget Najaden Caribbean Party Week
Salonen, Nikolai (2011)
Salonen, Nikolai
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514574
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att planera och organisera ett evenemang, samt att undersöka huruvida det går att med relativt enkla medel att skapa ett evenemang som tillfredsställer kundens förväntningar samt skapar större inkomster för företaget. Evenemanget bestod av en temavecka med namnet ”Najaden Caribbean Party Week” på restaurangbåten Najaden i Nagu i Väståbolands stad. Evenemanget ordnades 25 - 31 juli 2011. I detta examensarbete beskriver jag i detalj alla de faser som uppkommer i planerandet av ett evenemang från planeringsfasen till utvärderingen. Som teoretisk referensram har jag använt mig av teorier för evenemangsplanering. Jag har utgått ifrån en modell presenterad av James S. Armstrong i boken ”Planning Special Events” (2001). Enligt Armstrongs modell utgår jag ifrån fyra faser, planeringsfasen, taktiska och deadlinefasen, njutningsfasen och efterglansfasen, för att arrangera ett evenemang. The purpose of this thesis was to plan and organize an event, and to investigate the possibility of using relatively simple means to create an event that satisfies the customers’ needs and generates more profit for the company. The event consisted of a theme week called "Najaden Caribbean Party Week" on the restaurant boat Najaden in Nagu in the Town of Väståboland. The event was held July 25 to 31th in 2011. In this thesis I describe in detail all the phases that arise in the planning of an event from the planning phase to the evaluation. As a theoretical framework I have used theories for event planning. As a base I have a used a model presented by James S. Armstrong in the book “Planning Special Events” (2001). According to Armstrong’s model I have used four phases, the planning phase, the tactical and deadline phase, the enjoyment phase and the afterglow phase, to organize an event.