Villatuotteiden tuotantoketjut : Yhteistyö suomalaisen villan jalostuksessa
Piesanen, Kaisa (2020)
Piesanen, Kaisa
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823187
Tiivistelmä
Suomessa suuri osa lampaanvillasta jää hyödyntämättä. Villan jalostus on ollut pitkään kannattamatonta. Kiertotalouden, vastuullisuuden ja ekologisuuden trendit ovat tehneet suomalaisesta villasta kiinnostavan materiaalin.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten suomalaisesta villasta valmistettujen tuotteiden tuotantoketjut on järjestetty erityisesti yhteistyön näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata villatuotteita valmistavien yritysten toimintatapoja sekä tuotantoketjuissa ja villa-alalla tehtävän yhteistyön muotoja, mahdollisuuksia ja haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää lammastalouden ja villan jatkojalostuksen edistämisessä. Lampurit, villanjalostajat ja muut villa-alan toimijat voivat käyttää tuloksia pohjana yhteistyön, liiketoiminnan ja villatuotteiden kehittämisessä.
Tutkimusote oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistona käytettiin lehti- ja internetartikkeleja, yritysten kotisivuja ja teemahaastatteluja, jotka toteutettiin kesällä 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Analyysissä tuotantoketjuissa tapahtuvasta yhteistyöstä muodostui kolmikehäinen, vuorovaikutteinen malli, joka koostui yritysten omista prosesseista, yksittäisten tuotantoketjujen kehittämisestä ja koko villa-alan yhteistyöstä. Yhteistyö villatuotteiden tuotantoketjujen eri tasoilla näyttäytyi tärkeänä osana toimintaa sen mahdollistajana ja edistäjänä. Yhteistyö tarjosi näkyvyyttä, lisäsi työn sujuvuutta ja kannattavuutta sekä tarjosi vertaistukea. Menestyvän villatuotteen edellytyksinä olivat yrittäjien kiinnostuksen kohteiden, yrityksessä olevan osaamisen ja yhteisön hyödyntäminen. The major part of Finnish wool is wasted. Wool processing has been unprofitable for years even decades. Through the trends of circular economy, responsibility and ecological thinking wool has become interesting material for consumers and industry.
The aim of the study was to find out how the production chains of Finnish wool products are organized especially from the point of collaboration. The goal was to describe commercial practices and collaboration within the production chains and wool industry, their forms, possibilities and challenges. The results can be used to promote sheep and wool industry. Sheep farmers, wool processors and other operators of the field can base development of their collaboration, business activities and wool products based on the results.
The reseach method was qualitative case study. The data set consists of magazine and web articles, businesses websites and semi-structured interviews. The interviews were conducted in the summer of 2020. The data was analysed by data driven content analysis.
The collaboration in the production chains formed a three layered, interactive circle model. It consisted of businesses own procesess, developing separate production chains and the collaboration of the wool industry. Collaboration in the production chains of wool products appeared as an important part of their operations. Collaboration offered wide spectrum of possibilities and it promoted businesses. Collaboration added publicity, fluency of business practices and profitability. As well it offered peer support. To succeed a wool product needs to be on a combination of entrepreneurs’ interests, skillset of the undertaking and support from the community.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten suomalaisesta villasta valmistettujen tuotteiden tuotantoketjut on järjestetty erityisesti yhteistyön näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata villatuotteita valmistavien yritysten toimintatapoja sekä tuotantoketjuissa ja villa-alalla tehtävän yhteistyön muotoja, mahdollisuuksia ja haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää lammastalouden ja villan jatkojalostuksen edistämisessä. Lampurit, villanjalostajat ja muut villa-alan toimijat voivat käyttää tuloksia pohjana yhteistyön, liiketoiminnan ja villatuotteiden kehittämisessä.
Tutkimusote oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistona käytettiin lehti- ja internetartikkeleja, yritysten kotisivuja ja teemahaastatteluja, jotka toteutettiin kesällä 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Analyysissä tuotantoketjuissa tapahtuvasta yhteistyöstä muodostui kolmikehäinen, vuorovaikutteinen malli, joka koostui yritysten omista prosesseista, yksittäisten tuotantoketjujen kehittämisestä ja koko villa-alan yhteistyöstä. Yhteistyö villatuotteiden tuotantoketjujen eri tasoilla näyttäytyi tärkeänä osana toimintaa sen mahdollistajana ja edistäjänä. Yhteistyö tarjosi näkyvyyttä, lisäsi työn sujuvuutta ja kannattavuutta sekä tarjosi vertaistukea. Menestyvän villatuotteen edellytyksinä olivat yrittäjien kiinnostuksen kohteiden, yrityksessä olevan osaamisen ja yhteisön hyödyntäminen.
The aim of the study was to find out how the production chains of Finnish wool products are organized especially from the point of collaboration. The goal was to describe commercial practices and collaboration within the production chains and wool industry, their forms, possibilities and challenges. The results can be used to promote sheep and wool industry. Sheep farmers, wool processors and other operators of the field can base development of their collaboration, business activities and wool products based on the results.
The reseach method was qualitative case study. The data set consists of magazine and web articles, businesses websites and semi-structured interviews. The interviews were conducted in the summer of 2020. The data was analysed by data driven content analysis.
The collaboration in the production chains formed a three layered, interactive circle model. It consisted of businesses own procesess, developing separate production chains and the collaboration of the wool industry. Collaboration in the production chains of wool products appeared as an important part of their operations. Collaboration offered wide spectrum of possibilities and it promoted businesses. Collaboration added publicity, fluency of business practices and profitability. As well it offered peer support. To succeed a wool product needs to be on a combination of entrepreneurs’ interests, skillset of the undertaking and support from the community.