Varhaisen puuttumisen malli yläkouluikäisen päihteiden käyttöön – opas terveydenhoitajalle
Koivisto, Adeline (2020)
Koivisto, Adeline
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325825
Tiivistelmä
Varhainen puuttuminen on ehkäisevää sekä korjaavaa toimintaa. Se tarkoittaa toimintaa, missä ongelmiin puututaan ja pyritään löytämään ratkaisua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toiminnalla pyritään estämään esimerkiksi laajemmat mielenterveysongelmat sekä päihdehäiriöt. Nuoruusiällä alkaneet päihdeongelmat jatkuvat yleensä aikuisiällä, joten päihteiden käyttöön puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää ja ehkäisevää toimintaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas varhaiseen puuttumiseen yläkouluikäisen päihteiden käyttöön. Tavoitteena oppaan avulla oli vahvistaa terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamista yläkouluikäisen päihteiden käyttöön puuttumiseen liittyen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, joka koostui opinnäytetyöraportista sekä oppaasta. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu erilaisista luotettavista lähteitä. Varhaisen puuttumisen opas on koottu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opas sisältää tietoa nuorista ja päihteistä yleisesti, varhaisen puuttumisen tavoitteista sekä ohjeistuksen varhaiseen puuttumiseen. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja ytimekäs opas ajankohtaista tietoa hyödyntäen. Opas on tehty opetusmateriaaliksi Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Palautetta valmiista oppaasta pyydettiin sähköisen kyselyn avulla Laurean terveydenhoitajaopiskelijoilta sekä opettajilta. Palaute kerättiin anonyymisti verkkokyselyn muodossa. Palautekysely koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Suljetut kysymykset sisälsivät kysymyksiä oppaan sisällön opettavaisuudesta ja kiinnostavuudesta. Suljetuissa kysymyksissä käytettiin Likert-asteikkoa. Avoimien kysymyksien tarkoitus oli tiedustella mahdollisia kehitysehdotuksia vastaajilta.
Oppaan arviointi perustui Laurean terveydenhoitajaopiskelijoilta, opettajilta ja opponenteilta saatuun palautteeseen sekä itsearviointiin. Palautteen perusteella opas koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi. Kyselyyn vastanneet kokivat suurimmalta osin voivansa käyttää opasta hyödykseen. Opas koettiin kuitenkin hieman liian pitkäksi, jonka perusteella oppaasta karsittiin tekstiä pois kuitenkin niin, että oleellista tietoa ei karsittu. Yhtenä kehittämisehdotuksena oppaasta voisi tehdä tutkimuksen sen käytöstä opetustyössä tai käytännön työssä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas varhaiseen puuttumiseen yläkouluikäisen päihteiden käyttöön. Tavoitteena oppaan avulla oli vahvistaa terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamista yläkouluikäisen päihteiden käyttöön puuttumiseen liittyen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, joka koostui opinnäytetyöraportista sekä oppaasta. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu erilaisista luotettavista lähteitä. Varhaisen puuttumisen opas on koottu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opas sisältää tietoa nuorista ja päihteistä yleisesti, varhaisen puuttumisen tavoitteista sekä ohjeistuksen varhaiseen puuttumiseen. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja ytimekäs opas ajankohtaista tietoa hyödyntäen. Opas on tehty opetusmateriaaliksi Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Palautetta valmiista oppaasta pyydettiin sähköisen kyselyn avulla Laurean terveydenhoitajaopiskelijoilta sekä opettajilta. Palaute kerättiin anonyymisti verkkokyselyn muodossa. Palautekysely koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Suljetut kysymykset sisälsivät kysymyksiä oppaan sisällön opettavaisuudesta ja kiinnostavuudesta. Suljetuissa kysymyksissä käytettiin Likert-asteikkoa. Avoimien kysymyksien tarkoitus oli tiedustella mahdollisia kehitysehdotuksia vastaajilta.
Oppaan arviointi perustui Laurean terveydenhoitajaopiskelijoilta, opettajilta ja opponenteilta saatuun palautteeseen sekä itsearviointiin. Palautteen perusteella opas koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi. Kyselyyn vastanneet kokivat suurimmalta osin voivansa käyttää opasta hyödykseen. Opas koettiin kuitenkin hieman liian pitkäksi, jonka perusteella oppaasta karsittiin tekstiä pois kuitenkin niin, että oleellista tietoa ei karsittu. Yhtenä kehittämisehdotuksena oppaasta voisi tehdä tutkimuksen sen käytöstä opetustyössä tai käytännön työssä.